گزارش

یک مرکز آموزش‌های فنی‌حرفوی برای معتادین صحت‌یاب‌شده در کابل افتتاح شد

وزارت کار و امو را اجتماعی یک مرکز آموزش های فنی و حرفوی را در مرکز تداوی «پنج هزار بستر معتادین» در کابل افتتاح کرد.

وزارت کار و امو را اجتماعی یک مرکز آموزش های فنی و حرفوی را در مرکز تداوی «پنج هزار بستر معتادین» در کابل افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر: در این مرکز٬ معتادین صحت یاب شده  در پنج بخش مسلکی٬ مصروف آموزش های  حرفوی اند.

مولوی دین محمد حقبین معین وزارت کار و امور اجتماعی هنگام افتتاح  این مرکز گفت:   وزارت کار امور اجتماعی برای معتادین صحت یاب شده زمینه های آموزش های فنی حرفوی را مساعد کرده است که ما امروز شاهد افتتاح مرکز آموزش های فنی حرفوی در پنج بخش می باشیم تا  آنانی که صحت یاب می شوند٬ یک حرفه را یاد بگیرند و برای امرار حیات شغل و پیشه ای داشته باشند و بیکار نمانند.

او گفت وزارت کار و امور اجتماعی با همآهنگی وزارت صحت عامه ، معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله و هلال احمر افغانی این پروگرام ‹ آموزش های حرفوی› را به پیش می برد.

وی افزود: امارت اسلامی برای رفاه و خدمات اجتماعی برای مردم متعهد است  و برای مشکلات اجتماعی  رسیدگی خواهد کرد.

او از ادارات ، موسسات خیریه و نهاد های بین المللی خواست تا  در این راستا امارت اسلامی خصوصاً وزارت کار و امور اجتماعی را همکاری  و حمایت کنند  تا اشتغال زایی بیشتر شود.

مولوی عبدالرحمن  قاسمی معاون ملکی  معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله گفت: مواد مخدر در اسلام حرام و برای صحت انسان مضر  و سبب اخلال نظم در اجتماع می شود  و این پدیده به یک مشکل جدی در جوامع مبدل شده است  و باید به این پدیده مبارزه  جدی کرد.

او گفت: کشت ، تولید ، قاچاق  و استعمال هرنوع مواد مخدر از سوی امارت اسلامی ممنوع می باشد  و با حاکم شدن نظام امارت اسلامی٬ کارخانه های تولید  مواد مخدر تخریب شده است٬ کشت و تولید مواد مخدر هم در افغانستان به صفر رسیده است.

او همچنان گفت در این مدت تعدادی زیادی از معتادین مواد مخدر از سراسر کشور جمع آوری شده اند٬ تعدادی از آنان تداوی شده اند و یا  تحت تداوی قرار دارند.

معین وزارت داخله شمارمعتادین در کشور را  حدود چهار میلیون تن ذکر کرد که تعداد زیادی از آنان جمع آوری  و در مراکز درمان  در کابل و شماری از ولایت ها فعال اند  تداوی و به زندگی عادی شان دوباره برگشته اند.

او همچان افزود که در کشور حدود دو میلیون معتاد بی سرپناه وجود دارد که آنان تحت حمایت قرار گرفته شده  اند.

وی عامل اصلی اعتیاد را بیکاری جوانان عنوان کرد و گفت:  با افتتاح  مرکز آموزش های فنی  و حرفوی می توان این معضل را تا حدودی حل کرد.

مولوی فایض رئیس انکشاف مهارت ها و تنظیم مراکز آموزش های فنی حرفوی  وزارت کار و امور اجتماعی گفت: مرکز آموزش های فنی حرفوی  ‹امید  امروز› که در مرکز تداوی «پنج هزار بستر معتادین» افتتاح شد در بخش های خیاطی ، بوت دوزی ، بیک دوزی ، برق تعمیرات و ترمیم وسایل برقی  معتادین صحت یاب شده را آموزش  می دهد.

این مرکز سالانه چهار دوره آموزشی را برای معتادین صحت یاب شده برگزار می کند که در هردوره پنجصد و سی تن برای سه ماه آموزش می بینند.

او افزود که وزارت کار و امور اجتماعی برای کاریابی برای افراد فارغ شده در بازار کار متعهد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *