صحت

مثانه چیست ؟

سیستم خونی مثانه چیست ؟

قسمت دوم

سخی احمد احمدی

سیستم خونی مثانه چیست ؟

سرخرگ ورودی به مثانه ادامه سرخرگ لگنی است و سیاهرگ خروجی از آن به سیاهرگ لگنی می‌پیوندد.

سیستم لنفاوی مثانه

لنف بخش‌های جانبی و بالای این اندام، به گره‌ها و رگ‌های لنفاوی خارجی لگن و لنف منطقه گردن و بخش پایینی به گره‌های داخلی لگن منتقل می‌شوند.

سیستم عصبی

مثانه، توسط پیام‌های هر دو بخشِ خودمختار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و ارادی سیستم عصبی کنترل می‌شود.

سمپاتیک: این پیام از اعصاب هیپوگاستریک می‌رسد که سبب انبساط ماهیچه‌های دفع‌کننده و افزایش زمان ماندگاری ادرار در مثانه می‌شود.

پاراسمپاتیک: این پیام از اعصاب لگنی می‌رسد. افزایش پیام‌های این عصب باعث انقباض ماهیچه‌های دفع‌کننده می‌شود و دفع ادرار را تحریک می‌کند.

ارادی: پیام‌های این بخش سبب کنترل ارادی دفع ادرار می‌شود.

می‌توان گفت پیام‌های ذخیره ادرار به‌طور عمده در نخاع و پیام‌‌های تخلیه آن، در مغز تنظیم می‌شوند.

ارتباط رشته‌های عصبی محیطی در هنگام تولد نوزاد انسان کامل است اما به نظر می‌رسد هماهنگی لازم بین مثانه و اسفنکتر برای دفع ارادی ادرار، به بلوغ سیستم عصبی مرکزی نیاز دارد.

کار مثانه چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه مثانه ذخیره و دفع ادرار است. میزنای‌ها ادرارِ ساخته شده در کلیه را به این اندام منتقل می‌کنند. میزنای‌های ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری ماهیچه صاف دارند و از حرکات دودی و نیروی گرانش برای انتقال ادرار استفاده می‌کنند. با ورود ادارار به مثانه، چین‌خوردگی‌ها باز می‌شوند و ماهیچه‌های دفعی، انبساط پیدا‌ می‌کنند.

افزایش حجم ادرار به بیش از ۳۰۰ میلی‌لیتر سبب تحریک گیرنده‌های کششی دیواره و ارسال پیام به بخش کنترلی مغز می‌شود. مغز با ارسال پیام، اسفنکتر داخلی را باز می‌کند و پس از باز شدن ارادی اسفنکتر خارجی ادرار از بدن خارج خواهد شد.

تفاوت مثانه زنان و مردان چیست ؟

سیستم ادراری مردان و زنان در بخش بالایی (کلیه) یکسان است اما تفاوت‌هایی در ساختار بخش پایینی این سیستم وجود دارد که در ادامه می‌خوانیم.

زنان: مثانه پایین واژن و پشت رحم قرار دارد. طول میزراه کوتاه و تقریبا ۵ سانتی‌متر و تنها عملکرد آن، دفع ادرار است.

مردان: مثانه روبروی رکتوم و بالای پروستات قرار دارد. طول میزراه حدود ۲۰ سانتی‌متر و وظیفه آن دفع ادرار، منی و اسپرم از بدن است.

عملکرد کانال‌ها و گیرنده‌ها در مثانه

ذخیره و دفع ادرار در مثانه، به کمک گیرنده‌ها و کانال‌های موجود در این اندام صورت می‌گیرد. گیرنده‌ها به‌وسیله ارتباط با سیستم عصبی مرکزی و محیطی و همچنین کانال‌ها از طریق برقراری تعادل اسمزی و پلاریزه کردن غشای سلولی، عملکرد مثانه را تنظیم می‌کنند. مهم‌ترین گیرنده‌ها و کانال‌های ماهیچه دفع‌کننده را در ادامه شرح می‌دهیم.

گیرنده موسکارینی

: این گیرنده‌ها در ماهیچه‌های دفع‌کننده قرار دارند. در مثانه سالم انقباض کولینرژیک بیشترین نوع انقباض است.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *