فرهنگی

چگونه کتاب‌خوان شویم ؟

کتاب قرار است به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند. بهتر است به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه نکنید، کالایی که هیچ وقت هم پولی برای خریدنش ندارید! پیش از آن‌که به این فکر کنیم که چه کتاب‌هایی بخوانیم، بهتر است به نوع نگاه‌مان به کتاب توجه کنیم.

مدثر

کتاب قرار است به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند. بهتر است به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه نکنید، کالایی که هیچ وقت هم پولی برای خریدنش ندارید! پیش از آن‌که به این فکر کنیم که چه کتاب‌هایی بخوانیم، بهتر است به نوع نگاه‌مان به کتاب توجه کنیم.

1- چه کتابی بخوانیم؟

همه کتاب‌های نوشته شده، پتانسیل بهبودِ کیفیت زندگی شما را ندارند. مهم است که بدانیم چه کتابی بخوانیم. می‌توانید از  آن دوستان‌تان که اهل کتاب هستند، سراغ کتاب‌های خوب را بگیرید.

اهمیت کتاب خوب خواندن، کمتر از اهمیت کتاب‌خوانی نیست.

2- چگونه کتاب بخوانیم؟

یادمان باشد کتابی که خریده ایم، قرار است زندگی ما را بهتر کند. این‌که چگونه کتاب بخوانیم هم خیلی مهم است.

3- کتاب را خلاصه کنید.

خلاصه کردن کتاب، دو فایده اصلی دارد:

– به فهم بیشتر شما از کتاب کمک می‌کند. سعی کنید از روی کتاب رونویسی نکنید. یک قسمت را بخوانید و سپس با زبان خودتان آن را خلاصه کنید. این‌گونه ذهن‌تان بیشتر درگیرِ کتاب خواهد شد و احتمال به‌خاطرسپاری مفاهیمِ آن هم بیشتر است.

– رجوع مجدد به مطالب کتاب را ساده‌تر می‌کند. حتماً در آینده نیاز خواهید داشت تا مجدداً به مفاهیم این کتاب مراجعه کنید. اگر خلاصه‌ای از کتاب داشته باشید که خودتان آن را نوشته اید، مراجعهٔ مجدد و مرور مفاهیم برای‌تان لذت‌بخش‌تر و مفیدتر خواهد بود.

4- چگونه به مطالعه عادت کنیم؟

مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را لطفاً رعایت کنید. مگر قرار نیست کتاب به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند؟ پس چرا باید خواندنِ کتاب را قطع کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به کتاب خواندن علاقه‌‌مند شویم؟ و چگونه به کتاب‌خواندن عادت کنیم؟ باید گفت که بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است.

مفاهیمِ کتاب را آهسته آهسته بفرستید مغزتان، تا برود و سر جایش بنشیند. هنگام خواندنِ کتاب، خوب به مطالبش فکر کنید. حالا که فهمیدید چه کتابهایی بخوانید و کتاب‌های مناسب را پیدا کرده‌اید رهای‌شان نکنید.

5- چند کتاب را با هم بخوانید.

ممکن است هنگام خواندن بهترین کتاب هم، روزی برسد که دوست نداشته باشید سمتِ آن کتابِ خاص بروید. برای این‌جور مواقع همیشه یک یا دو کتاب دیگر هم در دست مطالعه داشته باشید تا سراغ آن‌ها بروید. یادمان باشد که قرار نیست از روی بی‌حوصلگی فقط کتاب را تمام کنیم، پس کتاب را باانرژی بخوانید.

6- با برنامه کتاب بخوانید. جریمه را فراموش نکنید.

بعد از این‌که تصمیم گرفتید کتاب خواندن را به یک روند همیشگی در زندگی‌تان تبدیل کنید، یک برنامهٔ هفتگی برایش داشته باشید. از کم شروع کنید. مثلاً به صورت میانگین روزانه نیم ساعت، مجموعش می‌شود هفته ای ۳٫۵ ساعت. اگر یک روز نتوانستید برنامه را رعایت کنید، سعی کنید روزهای بعد جبرانش کنید. عناوین کتاب‌ها را از قبل آماده کنید تا پاسخ سوالی مانند چه کتابی بخوانم را از قبل داشته باشید.

علاوه بر یاشده جریمه گذاشتن باعث می‌شود که شما با نظم بیشتری به مطالعه و کتاب‌خوانی ادامه دهید و کتاب خواندن برای‌تان یک عادت می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین نکات در پاسخ به سوال چگونه کتاب خواندن یک عادت می‌ شود این است که نظم در برنامه مطالعه را رعایت کنید.

برای اطمینان از رعایت این برنامه توسط خودتان، برای انجام ندادنش، یک جریمه برای خودتان درنظر بگیرید.

7- مفاهیم کتاب را برای دیگران تعریف کنید.

برای این‌که تبدیل به یک کتاب‌خوان حرفه‌ای شوید با این دید کتاب را بخوانید که باید مفاهیم آن را به صورت ساده برای دیگران توضیح دهید. این کار باعث می‌شود مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. اساسا وقتی ما یک مفهوم را بتوانیم برای دیگران هم توضیح بدهیم، یعنی آن را به خوبی یاد گرفته‌ایم. سعی کنید شنوندۀ خوبی را انتخاب کنید تا ذوقِ تعریف کردن‌تان از بین نرود!

شاید هم با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند؛ این‌گونه با یک تیر دو نشان زده‌اید. اگر کسی از اطرافیان‌تان پرسید: چه کتابی بخونم، فرصت خوبی نصیب‌تان شده، بروید و در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اید به او توضیح بدهید.

۹- مفاهیمِ کتاب را زندگی کنید.

اهمیت کتاب خواندن در این بود که کتاب به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس سعی کنید، مفاهیمی را که فرا گرفته اید، در زندگی خودتان هم به‌کار بگیرید. تا می‌توانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی‌تان باشید.

۱۰- اعتیاد جدیدتان مبارک!

عادت به کتاب‌خوانی می‌تواند دنیای ما را دگرگون کند. موارد بالا را که رعایت کنید، کم کم معتاد به کتاب‌خواندن می‌شوید. فکر نکنم اعتیادی لذت بخش‌تر از این در دنیا وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن