صحت

نشانه‌های بروز مشکل کیسه صفرا

اصول دیگری برای تشخیص سنگ های صفراوی به کار برده میشوند که از این موارد میتوان به :

داکترصهیب

قسمت ششم

اصول دیگری برای تشخیص سنگ های صفراوی به کار برده میشوند که از این موارد میتوان به :

اسکن ایمینودی استیک اسید کبدی-صفراوی

سی تی اسکن

کولسیتوگرافی ک

ولانژیوپانکراتوگرافی عقب گرد

اندوسکوپیک

و همچنین کولانژیوپانکراتوگرافی تشدید مغناطیسی اشاره کرد.

تستهای خونی نیز ممکن است عفونت، انسداد پانکراس، یرقان و دیگر عوارضی که از سنگ صفرا ناشی میشوند را نشان دهند.

درمان سنگ کیسه صفرا

برای درمان سنگ کیسه صفرا راههای مختلفی وجود دارد. اما اگر فرد نیاز به جراحی پیدا کند یکی از این راهها کوله کیستکتومی از طریق پارانوسکوپی  میباشد. در این روش ابزار جراحی خاص به وسیله چهار برش ایجاد شده در شکم و همچنین یک دوربین کوچک وارد میشوند. سپس با کمک گاز کربن دی اکسید شکم فرد متورم میگردد تا جای مورد نیاز برای ابزارهای جراحی باز شود.

همان گونه که گفتیم بسیاری از سنگهای صفرا علائم ایجاد نمیکنند و ممکن است پزشک به فرد توصیه کند که هنگامی که عوارض سنگ صفرا تشدید شده باشند فرد سریعا به پزشک مراجعه کند. در گزینههایی که افراد کیسههای صفرای سنگ ساز دارند، نیاز است که کل کیسه  را با جراحی لاپاراسکوپی از بدن خارج کنند. با استفاده از کولکیستکتومی برای برداشتن کیسه صفرا اقدام میکنند. پس از برداشته شدن کیسه صفرا با صفرای موجود مستقیما به روده کوچک میریزد.

در برخی موارد مصرف دارو نیز سبب انحلال سنگ صفرا میشود که ممکن است ماهها یا سالها به طول بیانجامد. اما از این طریق سنگها حل نشده و احتمالاً ممکن است که سنگها دوباره شکل بگیرند. در برخی مواقع نیز داروها مورد اثر ایجاد واقع نمیشوند و ممکن است تحت جراحی قرار گیرد.

توصیه های تغذیه ای

افراد باید چربی خون خود را به شدت کاهش دهند. به این دلیل که اگر در صفرا کلسترول بیش از حد وجود داشته باشد احتمال تشکیل سنگ صفرا به شدت بالا میرود. هنگامی که فرد غذاهای چرب را مصرف میکند، کیسه صفرا به دلیل اینکه صفرا را از طریق کانال روده بزرگ تخلیه کند، به شدت منقبض میگردد و کمک میکند که چربیها در این مرحله که  بعد از مصرف شدن به دست آمدهاند، حذف گردند. میزان بالای کلسترول در صفرا مضر میباشد. اگر کلسترول حذف نشود، سنگهایی را تشکیل میدهد که اندازه این سنگها میتوانند بسیار متغیر باشند.

به دلیل اینکه ارتباط مستقیم بین مصرف میزان کلسترول و ایجاد سنگ صفرا وجود دارد بهتر است که افراد مصرف مواد غذایی که کلسترول بالایی را دارند کاهش دهند. همچنین توصیه میشود که افراد در طول روز چندین وعده سبک غذایی را میل کنند که از تشکیل سنگهای بیشتر جلوگیری به عمل بیاید.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به سنگ صفرا میباشند نباید تمام چربیهای که در مواد غذایی وجود دارد را از غذای خود حذف کنند. باید توجه داشته باشند که از بین بردن چربی از رژیم غذایی میتواند به کیسه صفرا آسیب جدی وارد کند. همچنین اگر فرد مشکل خاصی در بدن خود نداشته باشد نیز ممکن است با استفاده نکردن و قطع کردن کامل چربی به همان اندازه خطر

زیادی به کیسه صفرای خود را وارد کند .

با مصرف چربیهای امگا ۳ و همچنین روغن تخم کتان در کنار وعدههای غذایی میتوان به شکستن غذاها کمک کرد بدون این که محتوای کلسترول مواد غذایی افزایش پیدا کند.

میزان مصرف برخی از مواد غذایی مانند محصولات لبنی کمچرب و همچنین غلات کامل مانند نان، حبوبات و پاستا میتواند از خطر ابتلا به سنگ صفرا جلوگیری کند. مواد کاملی که فیبر و مواد مغذی بسیار زیادی را برای فرد فراهم میکنند به سیستم بدن شما به شکستن غذاهای دیگر کمک میکند. مصرف بسیار زیاد از میوه ها و سبزیجات نیز اثرات مشابهی در سیستم عملکردی فرد خواهند داشت.

استفاده از مواد غذایی که دارای محتوای فیبر بالا هستند مانند میوهها و سبزیجات باعث میشود که فرد احساس سیری داشته باشد و از پرخوری جلوگیری میشود. در این صورت فشارهای بیش از حد از روی کیسه صفرا برداشته شده و کیسه صفرا میتواند عملکرد طبیعی خود را ادامه دهد.

همچنین افراد باید  پروتئین را به میزان کافی استفاده کنند. غذاهایی مانند: گوشت، ماهی و مرغ نیز دارای پروتئین بالایی هستند.

همچنین استفاده از ویتامین b12 در کنار دیگر  مواد غذایی بسیار ضروری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *