افغانستان

برای رشد صنعت قالین‌بافی سهولت‌های زیادی ایجاد خواهد شد

شماری از تولید کنندگان و فروشندگان قالین‌ دست بافت هراتی از نبود بازار فروش در داخل و خارج برای این محصول وطنی شکایت دارند.

شماری از تولید کنندگان و فروشندگان قالین‌ دست بافت هراتی از نبود بازار فروش در داخل و خارج برای این محصول وطنی شکایت دارند. آنان وارد شدن قالین‌های خارجی را عامل اساسی رکود بازار قالین وطنی عنوان می‌کنند. در همین حال مسئولان ریاست صنعت و تجارت هرات می‌گویند که برای رشد صنعت قالین‌بافی در آینده سهولت‌های زیادی ایجاد خواهد شد. شماری از تولید کنندگان  و فروشندگان قالین در هرات می‌گویند  که در سال‌های اخیر بازار تولید و فروش قالین دست بافت با رکود بی‌سابقه روبرو شده است.

آنان می‌گویند که عدم سرمایه گذاری در این بخش، وارد شدن قالین‌های خارجی و نبود برنامه مشخص جهت معرفی و فروش قالین افغانی به دیگر کشورها، از عوامل رکود بازار قالین وطنی می‌باشد.

عبدالرحیم اقبالی، یکی از قالین فروشان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که از شش ماه به اینسو فروش قالین دست بافت سیر نزولی به خود گرفته است.

“خرید فروش در سطح هرات هم خیلی کم است. بسیاری از دکاندارن از نبود بازار شکایت دارند. بافندگان وقتی محصولات شان را برای فروش به بازار می‌آورند، خریداری وجود ندارد. مشکلات در عرصه فروش قالین بسیار زیاد است.”

از سویی هم محمد رنگین، یکی دیگر از فروشندگان قالین می‌گوید که وارد شدن قالین‌ ازکشورهای همسایه تاثیرات منفی بر بازار قالین دست بافت هرات گذاشته است.

“قالین وطنی را کسی نمی‌خرد. فروش قالین افغانستان به زمین خورده است. از مسئولان می‌خواهیم که زمینه صادر شدن قالین‌های وطنی را در بیرون از کشور فراهم سازد.”

با این حال مسئولان در ریاست صنعت و تجارت هرات می‌گویند که این اداره برای رشد صنعت قالین‌بافی سهولت‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد.

محمد بشیر سیرت، رئیس اداره صنعت و تجارت هرات در صحبت با کلید گفت که روی طرح ایجاد شهرک مخصوص برای قالین‌بافان کار جریان دارد.

قبلاً مشکلاتی وجود داشت که قالین هرات بنام دیگر کشورها صادر می‌شد. وزارت صنعت و تجارت تلاش می‌کند تا قالین افغانستان بنام دیگر کشورها به خارج صادر نشود.”

قالین‌های دست بافت در بسیاری از ولایت‌های کشور به خصوص ولایت‌های حوزه غرب کشور تولید می‌شود، اما همواره فروشندگان و تولید کنندگان آن از نبود بازار فروش در داخل و خارج از کشور و بلند بودن قیمت مواد خام شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *