اجتماعی

رویدادهای طبیعی ۱۴۰۱؛ بیش از سه هزار کشته و زخمی در ۱۳ ولایت

عمر حقانی، رییس مبارزه با حوادث طبیعی غزنی، به سلام‌وطندار گفت: در هم‌کاری با مؤسسه‌های امدادرسان، برای آسیب‌دیدگان از رویدادهای طبیعی، مواد خوراکی، پوشاکی، خیمه، اسباب خانه و پول نقد کمک شده است.

مجیب ارژنگ

قسمت دوم

عمر حقانی، رییس مبارزه با حوادث طبیعی غزنی، به سلام‌وطندار گفت: در هم‌کاری با مؤسسه‌های امدادرسان، برای آسیب‌دیدگان از رویدادهای طبیعی، مواد خوراکی، پوشاکی، خیمه، اسباب خانه و پول نقد کمک شده است. شماری از آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی به ‌ویژه سیلاب‌های یک سال اخیر می‌گویند که این کمک‌ها، برای خانواده‌های متضرر بسنده نیست و باید کمک‌های بیش‌تری به آن‌ها فراهم شود.

رییس مبارزه با حوادث طبیعی غزنی، می‌افزاید که ریاست مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت، تلاش دارد برای آن شمار از خانواده‌هایی که خانه‌های شان در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها به گونه‌ی کامل ویران شده، سرپناه تازه ساخته یا خانه‌های شان بازسازی شود. حقانی، می‌گوید که غزنی به لحاظ وقوع رویدادهای طبیعی به ویژه سرازیرشدن سیلاب‌، آسیب‌پذیر است و حکومت مرکزی و مؤسسه‌های بین‌المللی، بایستی توجه بیش‌تری به آن داشته باشند.

رویدادهای طبیعی در ارزگان: در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در مرکز و ولسوالی‌های ارزگان در سال گذشته‌ی خورشیدی، ۲۶ تن به شمول زنان و کودکان جان باخته و ۱۷ تن به شمول مردان و زنان، زخم برداشته و ۶۸۸ رأس مواشی نیز تلف شده است.

در سال ۱۴۰۱، در اثر بارندگی‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها در ارزگان، ۴۸ منزل رهایشی به گونه‌ی کامل و یک هزار و ۵۹۳ خانه، به گونه‌ی قسمی ویران شده است. همین گونه، ۴۰ هزار جریب کشت‌زار و ۳۵ هزار جریب باغ میوه‌ و جنگل، یک هزار و ۱۵۵ کیلومتر جاده ها و سه هزار پل و پلچک در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها ویران شده است.

حاجی خالد، رییس مبارزه‌ با حوادث طبیعی ارزگان، به سلام‌وطندار می‌گوید که به هشت هزار و ۳۵۱ خانواده که در اثر رویدادهای طبیعی در این ولایت آسیب دیده اند، از سوی ریاست مبارزه با حوادث طبیعی به یک هزار و ۶۲۶ خانواده، از سوی مؤسسه‌های بین‌المللی کمک توزیع شده است.

رویدادهای طبیعی در لغمان: رویدادهای طبیعی در سال ۱۴۰۱ در لغمان نیز، تلفات انسانی و زیان‌های مالی به هم‌راه داشته است. بر اساس داده‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی لغمان، در اثر رویدادهای طبیعی در سال گذشته در این ولایت، ۲۶ تن جان باخته، ۸۸ تن زخمی شده و ۷۰۰ باب منزل رهایشی به گونه‌ی کامل و دو هزار خانه به گونه‌ی قسمی ویران شده است. همین گونه، بندها و شش پل بزرگ و صدها پلچک نیز ویران شده است.

سرازیرشدن سیلاب در لغمان در سال ۱۴۰۱، نزدیک به سه هزار خانه را ویران کرده است.

خیرمحمد غازی، رییس مبارزه با حوادث طبیعی لغمان، می‌گوید که به هرخانواده‌ی هر جان‌باخته در اثر رویدادهای طبیعی در این ولایت، ۱۰۰ هزار افغانی، به هز زخمی  ۵۰ هزار افغانی و به باقی زخمیان، ۱۰ تا ۱۵ هزار افغانی پرداخت شده است. با این حال، در جاهایی که خانه‌های رهایشی در اثر رویدادهای طبیعی به گونه‌ی کامل ویران شده، باشندگان آن هنوز شب‌وروز خود را زیر خیمه‌ها می‌گذرانند.

رویدادهای طبیعی در بغلان: در اثر رویدادهای طبیعی به ویژه سرازیرشدن سیلاب‌ در ولسوالی پل‌خمری، بغلان مرکزی، جلگه، خنجان و برقع بغلان در سال گذشته‌ی خورشیدی، ۱۷ تن جان باخته، دو تن زخم برداشته و ۱۳۴ منزل رهایشی به‌ گونه‌ی کامل و ۲۶۲ خانه‌ به گونه‌ی قسمی ویران شده است. همین گونه، در اثر سرازیرشدن سیلاب در سال ۱۴۰۱ در بغلان، ۸۷۸ جریب زمین کشاورزی ویران شده است.

ضیاءالدین کریمی، مدیر مالی و اداری ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بغلان، می‌گوید: «مطابق همان پالیسی ریاست حوادث، مؤسسه‌های همکار مواد خوراکی و غیرخوراکی توزیع شده است.» او، می‌افزاید که اکنون نیز، شماری از خانواده‌ها در فضای باز زندگی می‌کنند و ۸۸۶ خانواده‌ای که زمین‌ها و خانه‌های شان را از دست داده، در وضعیت زندگی شان خوب نمی باشد.

رویدادهای طبیعی در پروان: بر اساس داده‌هایی که ریاست مبارزه با حوادث طبیعی پروان با سلام‌وطندار شریک کرده، در اثر بارندگی‌های شدید و سرازیرشدن سیلاب‌ها در سال ۱۴۰۱ در این ولایت، ۴۱ تن جان باخته، ۳۳ تن زخمی و هزار و ۲۲۵ رأس مواشی تلف شده است. عبدالعلیم احمد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی پروان، می‌گوید که در این سیلاب‌ها، ۱۷۰ خانه‌ی رهایشی به گونه‌ی کامل و ۳۶۶ خانه‌ی رهایشی به گونه‌ی قسمی ویران شده است؛ همین گونه، ۲۱ هزار و ۹۷۳ جریب کشت‌زار، ۱۱۶ کیلومتر جاده و ۵۳۱ بند و سربند نیز در این سیلاب‌ها، تخریب شده است.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن