گزارش

باشندگان هرات خواهان افزایش زمینه‌های کار

شماری از باشندگان هرات خواستار فراهم سازی زمینه‌های اشتغال و گسترش فعالیت‌های کارخانه‌ها در شهرک صنعتی این ولایت می‌باشند.

شماری از باشندگان هرات خواستار فراهم سازی زمینه‌های اشتغال و گسترش فعالیت‌های کارخانه‌ها در شهرک صنعتی این ولایت می‌باشند. در همین حال مسئولان شورای متخصصان هرات می‌گویند که حکومت باید زمینۀ اشتغال را برای جوانان در عرصه‌های گوناگون فراهم سازد.

شماری از باشندگان ولایت هرات می‌گویند که فعالیت‌های کارخانه‌های شهرک صنعتی این ولایت باید گسترش پیدا کند تا جوانان زیادی شامل کار شوند. آنان می‌گویند که امارت اسلامی باید با حمایت از کارخانه‌داران، اشتغالزایی را در هرات افزایش دهد.

عبدالله، یکی از باشندگان هرات می‌گوید که اگر فعالیت‌های کارخانه‌های شهرک صنعتی در هرات بیشتر گسترش پیدا کند، زمینۀ کار برای جوانان زیادی فراهم می‌گردد.

«سوالی که همیشه ذهن من را درگیر کرده، این است که تاچه زمانی باید مهاجر شویم؟ تاچند جوانان ما در کشورهای دیگر تحقیر شوند؟ اگر زمینۀ کار مساعد شود هیچ کسی به کشورهای همسایه مهاجر نمی‌شود و افرادی که مهاجر شده‌اند، ممکن است پس به کشور برگردند.»

شکرالله، دیگر باشنده هرات می‌گوید که به دلیل افزایش بیکاری در کشور، جوانان زیادی، همه روزه راهی کشورهای همسایه می‌شوند.

«جامعه متشکل از افراد است. هر دولتی که باشد، باید افراد جامعه خود را حمایت کند. در هر عرصه و در هر قشری که باشد، باید برای شان زمینه اشتغال را فراهم کند.»

در همین حال مسئولان شورای متخصصان ولایت هرات می‌گویند که دولت باید در عرصۀ ایجاد شغل برای جوانان گام‌های مهمی را بردارد.

محمد رفیق شهیر، رئیس این شورا می‌گوید که برای اشتغالزایی بیشتر، سرمایه‌دارانی که در بیرون از افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید پس به کشور شان برگردند.

«هر قدر که در عرصۀ تأمین برق و تولیدات شهرک صنعتی توجه صورت گیرد، برای رشد اقتصادی افغانستان مؤثر است. ما امیدواریم که توجه بیشتر به سرمایه‌داران صورت گیرد تا آنان به بیرون از کشور نروند.»

از سویی هم برخی از کارخانه‌داران در شهرک صنعتی هرات خواستار همکاری بیشتر مسئولان با  صنعت‌کاران می‌باشند تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای جوانان در این شهرک فراهم گردد.

عبدالمتین قلندری، یکی از کارخانه‌داران در شهرک صنعتی هرات می‌گوید که صنعت‌کاران می‌توانند با حمایت بیشتر حکومت در بخش‌های مختلف به‌خصوص زراعت، برای جوانان زمینۀ اشتغال را فرهم کنند.

«حکومت مسئولیت ایجاد سهولت‌ها را برای سرمایه گذاران دارد. زمانی‌که ما نیاز به ایجاد شغل داریم، تاجر ویا سرمایه‌گذار مسئولیت دارد که در افغانستان شغل ایجاد کند. اکثر مردمی‌که می‌بینیم با مشکلات زیاد و به دلیل نبود کار، از کشور خارج می‌شوند.»

براساس معلومات مسئولان، درحال حاضر حدود 30 هزار زن و مرد در 400 کارخانه در شهرک صنعتی هرات مصروف کار استند. اما شهروندان تأکید دارند که اشتغالزایی باید در تمام عرصه‌ها افزایش یابد تا میزان بیکاری در جامعه کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *