گزارش

نگرانی باغداران از کاهش محصولات در فاریاب

باغداران در ولایت فاریاب نگرانی دارند که امسال حاصلات باغ‌های شان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. آنان می‌گویندکه سردی هوا و یخبندان در زمستانی که گذشت به باغ‌ها آسیب رسانده و امسال حاصلات در این ولایت کاهش یافته است.

باغداران در ولایت فاریاب نگرانی دارند که امسال حاصلات باغ‌های شان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. آنان می‌گویندکه سردی هوا و یخبندان در زمستانی که گذشت به باغ‌ها آسیب رسانده و امسال حاصلات در این ولایت کاهش یافته است.

شماری از باغداران در ولایت فاریاب می‌گویند که سردی هوا و یخبندان در زمستانی که گذشت، تاثیراتش را بر حاصلات باغ‌ها گذاشته و امسال 80 درصد از حاصلات باغ‌ها کاهش یافته است.

این باغداران همچنان از نبود بازار فروش و سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات شان، شکایت داشته و از مسئولان محلی و مرکزی می‌خواهند که به این مشکلات آنان توجه جدی نمایند.

محمد اشرف، یکی از باغداران می‌گوید: «درسال‌های پیش بسیار خوب بود، میوه فراوان بود، اما در زمستان درختان را خنک زد و امسال حاصلات بسیار کم است. همچنان فروشات هم نیست و میوه‌ها هم به دلیل خشک سالی آسیب دیده است.»

درعین حال پاینده محمد، یکی از باغداران ولسوالی خواجه سبزپوش می‌گوید که از یک سو نبود مارکیت فروش، از سوی دیگر نبود سردخانه برای نگهداری محصولات، بر نگرانی‌های باغداران افزوده است.

«خیلی باغ‌ها نظربه سال گذشته ضعیف است. یخبندان زمستان گذشته خیلی از درختان را از بین برده و از طرف دیگر خشکسالی تاثیرات منفی بر حاصلات باغ‌ها گذاشته است.»

با این حال مولوی عزت‌الله نورانی، رئیس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب با تایید کاهش حاصلات باغ‌ها به کلید می‌گوید که درسال روان میوه‌ها درفاریاب کاهش چشمگیری دارد.

آقای نورانی می‌افزاید، یک سردخانه بزرگ و معیاری که در زمان حکومت قبلی سنگ تهداب آن در شهرمیمنه گذاشته شده و کارآن حدود ۲۰ فیصد پیش رفته بود، اکنون با هماهنگی وزارت زراعت دوباره کار آن شروع خواهد شد و در خدمت باغداران قرار خواهد گرفت.

«سرمای شدید و یخبندان در زمستان گذشته، اکثر حاصلات باغ‌ها را بکلی از بین برد. در این مورد بارها به مقامات مرکزی پیشنهاد کردیم و وزیر زراعت وعده سپرده که با دهاقین، باغداران و حتی مالدارانی که امسال متضرر شده‌اند، کمک صورت خواهد گرفت.»

به گفتۀ باغداران، محصولات باغداری در ولایت فاریاب از یک سو با نبود بازار مواجه است و از سوی دیگر نبود یک سردخانه معیاری در این ولایت، باعث شده که همه ساله مقدار زیادی از میوه‌ها در این ولایت فاسد شده و از بین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن