گزارش تحقیقی

تحقیق جدید، زنگ خطر را در نوشابه‌ ها به صدا درآورد

ادارهٔ بین المللی تحقیقات سرطان قرار است ماه آینده یکی از رایج‌ ترین شیرین‌کننده ‌های مصنوعی جهان را که در برخی نوشابه‌ های رژیمی هم استفاده می‌شود، به عنوان مادهٔ احتمالاً سرطان‌ زا اعلام کند.

ادارهٔ بین المللی تحقیقات سرطان قرار است ماه آینده یکی از رایج‌ ترین شیرین‌کننده ‌های مصنوعی جهان را که در برخی نوشابه‌ های رژیمی هم استفاده می‌شود، به عنوان مادهٔ احتمالاً سرطان‌ زا اعلام کند.

اسپارتم (Aspartame)، که برای شیرین کردن نوشابه‌ های رژیمی کوکاکولا و پیپسی، برخی از شرینی‌ها و شماری از نوشیدنی‌های رژیمی دیگر استفاده می‌شود قرار است برای نخستین بار به عنوان مادهٔ “احتمالاً سرطان‌ زا برای انسان ‌ها” معرفی شود. ادارهٔ بین المللی تحقیقات سرطان که بخشی از سازمان جهانی صحت است، این تصمیم را اوایل ماه جاری پس از جلسه با متخصصین خارجی این اداره بر اساس تمامی شواهد موجود نهایی کرد.

اما این موضوع را که یک فرد چه مقدار از این محصول را می‌تواند با خیال راحت مصرف کند، تذکره نداده است. این تصمیم توسط یک کمیتهٔ تخصصی افزودنی ‌های غذایی (کمیتهٔ مشترک سازمان جهانی صحت و سازمان غذا و زراعت در مورد افزودنی‌ های غذایی) اتخاذ خواهد شد. نشست این نهاد در پایان ماه جون آغاز شد و یافته ‌هایش در این زمینه در ۱۴ ماه جولای اعلام خواهد شد. سازمان جهانی صحت می ‌گوید که شیرین‌کننده ‌های مصنوعی که برای جایگزینی بوره در طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌ شوند، نه تنها به کاهش وزن کمک نکرده/ بلکه می ‌توانند اثرات جدی بر سلامت انسان ‌ها داشته باشند.

از سال ۱۹۸۱، این نهاد به این عقیده بود که مصرف روزانه اسپارتم به مقدار محدود مصوون است. براساس یافته‌های قبلی این نهاد، یک فرد بالغ با وزن ۶۰ کیلوگرم اگر روزانه بین ۱۲ تا ۳۶ قوطی نوشابه رژیمی – بسته به میزان اسپارتم موجود در نوشیدنی – بنوشد در معرض خطر سرطان قرار می ‌گیرد. تصمیم‌ های مشابه ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی صحت در گذشته منجر به ایجاد نگرانی ‌هایی برای مصرف ‌کننده ‌ها شده است و حتا به شکایت‌ های حقوقی کشیده شده و تولیدکنندگان را برای تولید جایگزین ‌هایی تحت فشار قرار داده است.

تصمیم نهایی ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان تاثیر زیادی دارد. در سال ۲۰۱۵، این اداره گفت که علف‌کش گلایفوسیت (glyphosate )، “احتمالاْ سرطان زا” است. سال ‌ها بعد، حتا با اینکه نهاد های صحی دیگر این موضوع را به چالش کشیدند، شرکت ‌ها هم چنان تاثیرات این تصمیم را احساس می‌کردند. شرکت بایر آلمان در سال ۲۰۲۱ سومین درخواست تجدیدنظر خود را در محکمهٔ امریکا باخت و مجبور شد به مشتریانی که دلیل سرطان خود را استفاده از علف‌ کش ‌های مبتنی بر گلایفوسیت اعلام کرده بودند غرامت

بدهد.

انتقادها از ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان

ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان همچنین برای به صدا درآوردن زنگ خطر بی‌مورد علیه استفاده از موادی که مصرف شان اجتناب‌ناپذیر است، مورد انتقاد قرار گرفته است. قرار دادن گوشت سرخ و تیلفون‌های همراه در طبقه‌بندی محصولات “احتمالاً سرطان‌زا” از جمله تصمیمات بحث‌برانگیز این نهاد است. فرنسیس هانت وود،  رییس انجمن بین‌المللی شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌گوید: “ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان در ایمنی مواد غذایی تخصص ندارد و بررسی که در مورد اسپارتم انجام داده است از نظر علمی جامع نیست و تصمیمش بر پایه تحقیقات به شدت فاقد ‌اعتبار است. ”

اسپارتم سال ‌ها به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. سال گذشته، پژوهشی در فرانسه ۱۰۰ هزار بزرگسال را بررسی کرد و نشان داد افرادی که مقادیر بیشتری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله اسپارتم مصرف می‌کنند، “اندکی بیشتر” در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. این پژوهش نتوانست ثابت کند که اسپارتم باعث افزایش خطر سرطان می‌ شود. نهاد های نظارتی جهان استفاده از اسپارتم را بر اساس تمامی شواهد موجود مجاز دانسته‌اند و تولیدکننده ‌های عمده موادغذایی و نوشیدنی ‌ها دهه‌ ها است از استفاده از این شیرین‌ کننده مصنوعی دفاع می ‌کنند.

ادارهٔ بین‌المللی تحقیقات سرطان می‌گوید که ۱۳۰۰ مطالعه را در بررسی ماه جون خود ارزیابی کرده است. ماه گذشته، سازمان جهانی صحت، رهنمودهایی را منتشر کرد که به مصرف کنندگان توصیه می‌کرد از شیرین کننده‌های مصنوعی برای کنترول وزن استفاده نکنند. این رهنمود ها خشم صنایع غذایی را برانگیخت. آنها استدلال می ‌کنند که استفاده از این شیرین ‌کننده ‌ها برای مصرف ‌کنندگانی که می‌ خواهند میزان شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهند، مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *