اسلامی

پیروزی در گرو اطاعت‌ و تقوای الهی

تقوا بهترین سلاح انسان و بندگان الهی در جلب رضایت الله متعال و حفاظت و نگهداری خودی از تمامی بدی‌هاست. جلب حمایت خدای متعال و دست یافتن به پیروزی در عرصه‌های زندگی نیز در گروه تقوا و پرهیزگاری انسان‌هاست. خدای متعال می‌فرماید:

حبیبی صالحی

تقوا بهترین سلاح انسان و بندگان الهی در جلب رضایت الله متعال و حفاظت و نگهداری خودی از تمامی بدی‌هاست. جلب حمایت خدای متعال و دست یافتن به پیروزی در عرصه‌های زندگی نیز در گروه تقوا و پرهیزگاری انسان‌هاست. خدای متعال می‌فرماید:

«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللَّهَ وَ يَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ؛ و هركس از خدا و پيغمبرش اطاعت و پيروى كند و از خدا بترسد و از (مخالفت فرمان و عذاب) او بپرهيزد، این‌چنین كسانى  پیروز و به مراد رسیدگان‌اند.» [نور: 52)

پیروزی و رستگاری افراد باتقوا در آیه شریفه د آیات دیگر، به‌عنوان یک اصل قرآنی و زندگی بندگی مطرح شده است. خدای متعال از این پیروزی و رستگاری واقعی افراد در این آیه شریفه به‌عنوان «فایزان» یادکرده است. «فوز» به معناى پيروزى و رسيدن به كار خير است توأم با سلامت. (مفردات راغب) درآیات دیگر از این پیروزمندان واقعی به‌عنوان «مفلحون» یاد می‌کند و «فلاح» همان رسیدن به مراد و مقصود و کامیابی است. (مفردات راغب)

در آیه برای فوز و پیروزی بندگان سه صفت را بیان کرده‌اند:

1-اطاعت خدا و پیامبر؛

2- خشیت و ترس؛

3-         تقوی و پرهیزگاری.

در این مورد خدای متعال در جای دیگری چنین می¬فرماید:

«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏؛ پس آن‌قدر  از خدا بترسید و پروا کنید كه در توان داريد و (درس‌ها و اندرزهاى آسمانى را) بشنويد و بپذيريد و (از قوانين و فرمان‌های خدا) اطاعت كنيد. و (درراه خدا، صدقه و احسان و) بذل و بخشش‌کنید، (انجام اين كارها) به سود شما خواهد بود. كسانى كه از بخل و حرص نفس خويش، مصون داشته شوند، آنان قطعاً رستگارند.» [تغابن: 16]

در این آیه کریمه خدای متعال برای فلاح و رستگاری نیز سه وصف را بیان‌  کرده‌اند:

1- تقوا و پرهیزگاری؛

2- حرف‌شنوی و اطاعت؛

3- بذل و بخشش در راه خدا.

به‌هرروی، خدای متعال برای فایزان و کامیاب شدگان در ضمن اوصاف دیگر دو وصف عمده و کلی را در این دو آیه کریمه بیان می‌دارند: یکی اطاعت از خدای متعال و پيامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ یعنی حکم خدای متعال و فرمان‌ها پیامبرش را می‌شنود و ندای کسانی را که به‌سوی حکم خدا و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وسلم فرامی‌خواند را اجابت می‌کند و به‌طور کامل پس از ورود در اسلام به‌مقتضای «ادخلوا فی السلم کافة؛ در اسلام به‌طور کامل وارد شوید» اطاعت و پیروی می‌کند و به‌مقتضای آیه شریفه «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ؛ هیچ مرد و زن باایمانی حق ندارد هنگامی‌که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد» از خود اختیاری لازم نمی‌داند و در دلش هیچ‌گونه تنگی و سختی و ناراحتی احساس نمی‌کند.

صفت دیگر، خشيت و تقواى الهی است؛ یعنی چنان معرفت و شناختی از خدای متعال دارد که همواره از او هراس و ترس دارد. اوامر خدا را به‌جا می‌آورد و منهیات خدا را ترک می‌کند و در این زمینه هوس و آرزوهای نفس خود را لگدمال نموده و ترک می‌کند. همین انجام دادن چیزی که به انجام آن دستور شده است و ترک کردن چیزی که به ترک آن دستور شده است، تقوای الهی است. چنین خشیت و تقوا که سبب اطاعت خدا و پیامبر و وسیله‌ی ترک معصیت و گناه و پرهیز از عذاب و گرفت الهی شود، کامیابی و رستگاری واقعی بنده است.

در جای دیگری خدای متعال این را کامیابی بزرگ قلمداد نموده و چنین بیان می‌دارد:

«وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا؛ و هر کس که از خدا و رسولش  اطاعت کند، واقعاً به رستگاری (و پیروزی) عظیمی دست‌یافته است!» (احزاب: 71)

اکنون سؤال این است که فوز و کامیابی در چه چیزی است؟  در پاسخ خدای متعال خود می¬فرماید که کامیابی واقعی و حقیقی در نجات از دوزخ و رسیدن به بهشت پروردگار است. خدای متعال چه زیبا می¬فرماید:

«فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ سرانجام کسی که از آتش دوزخ به دور داشته شد و به بهشت وارد كرده شد، واقعاً نجات‌یافته و رستگار شده‌ است و زندگی دنیا، چیزی جز كالا و سرمایه فریب نیست!» (آل‌عمران: 57)

دارندگان این صفات درواقع رستگاری و کامیابی منحصربه‌فرد خود را به دست آورده و به مراد و مقصود اصلی خود رسیده‌اند، چون خدا جل¬جلاله می¬فرماید: «فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ؛ پس این‌چنین كسانى  به مراد رسیدگان‌اند.»

اطاعت يك  مفهوم كلى است که خشيت الهی شاخه درونى آن و تقوى الهی شاخه بيرونى آن است و به‌این‌ترتیب بندگانی به کامیابی و پیروزی ابدی و سرمدی می‌رسند که با شاخه‌های درونی و بیرونی خود را مطیع و فرمان‌بر خدای متعال باشند. انسان‌های دیروز با همین ویژگی به مدارج عالی موفقیت و کامیابی دست‌یافته بودند، انسان‌های امروزی نیز اگر می‌خواهند به کامیابی و پیروزی ابدی و مدارج بالای سرفرازی دست یابند، خویشتن را با این صفت متصف نموده زندگی را با آن آراسته کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *