گزارشگزارش تحقیقی

رویدادهای طبیعی ۱۴۰۱؛ بیش از 3 هزار کشته و زخمی در ۱۳ ولایت

رویدادهای طبیعی در غور: بر اساس گزارش ریاست مبارزه با حوادث طبیعی غور، درسال گذشته در اثر لغزش کوه در ولسوالی شهرک این ولایت، یک کودک جان باخته و یک مرد نیز در یکی از ولسوالی‌های دیگر، زیر سنگ گیر کرده و جان داده است. در اثر رویدادهای طبیعی در دره‌ی بیدان شهر فیروزکوه، مرکز غور نیز یک تن جان باخته و دو تن زخمی شده است. همین گونه، سال گذشته در اثر بارندگی‌ها، یک خانه در ولسوالی چهارسده و یک خانه هم در ولسوالی مرغاب غور، به گونه‌ی کامل ویران شده است.

قسمت پایان

مجیب ارژنگ

رویدادهای طبیعی در غور: بر اساس گزارش ریاست مبارزه با حوادث طبیعی غور، درسال گذشته در اثر لغزش کوه در ولسوالی شهرک این ولایت، یک کودک جان باخته و یک مرد نیز در یکی از ولسوالی‌های دیگر، زیر سنگ گیر کرده و جان داده است. در اثر رویدادهای طبیعی در دره‌ی بیدان شهر فیروزکوه، مرکز غور نیز یک تن جان باخته و دو تن زخمی شده است. همین گونه، سال گذشته در اثر بارندگی‌ها، یک خانه در ولسوالی چهارسده و یک خانه هم در ولسوالی مرغاب غور، به گونه‌ی کامل ویران شده است.

بر اساس آمار ریاست مبارزه با حوادث طبیعی غور، در سال ۱۴۰۱، در اثر سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی تیوره‌ی غور، باغ‌ها ویران شده و در منطقه‌ی «آهن‌گران» در مرکز این ولایت نیز، نزدیک به ۶۴ جریب کشت‌زار،  از بین رفته است.

بر اساس گفته‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی غور، به آسیب‌دیدگان رویدادها طبیعی در این ولایت، از سوی ریاست مبارزه با حوادث طبیعی و ریاست جمعیت هلال‌احمر افغانی، خیمه و مواد اولیه‌ی خوراکی، پوشاکی و پول نقد توزیع شده است.

رویدادهای طبیعی در میدان‌وردک: براساس گفته‌های باشندگان میدان‌وردک و ریاست مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت، در سال گذشته، در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ در مرکز و ولسوالی جلریز، نرخ، سیدآباد و چک، نزدیک به ۱۰۰ خانه فروریخته و به شمول زنان و کودکان، ۱۱ تن جان باخته است.

فیض‌الله جلالی، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی میدان‌وردک، می‌گوید که شماری از خانه‌های ویران‌شده در اثر سرازیرشدن این سیلاب‌ها، بازسازی شده؛ اما نیاز است که به خانواده‌‌های آسیب‌دیده، کمک‌های دیگری هم انجام شود.

شکرالله، باشنده‌ی ولسوالی نرخ میدان‌وردک، می‌گوید که در سال گذشته در بارندگی‌ها و سرازیرشدن سیلاب در مرکز و بیش‌تر ولسوالی‌های این ولایت، صدها خانواده تلفات جانی و زیان مالی دیده اند. او، می‌افزاید کمک‌هایی که از سوی حکومت و سازمان‌های بین‌المللی انجام شده، بسنده نیست و نیاز است که این کمک‌ها ادامه داشته باشد.

سرازیرشدن سیلاب در میدان‌وردک در ۳۱ سرطان سال روان.

سرازیرشدن سیلاب هفته‌گذشته در ولایت میدان‌وردک نیز، ۳۰ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشته، ۲۰۰ منزل رهایشی و هزاران جریب کشت‌زار را ویران کرده است.

رویدادهای طبیعی در دایکندی: بر اساس داده‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی دایکندی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، در سال ۱۴۰۱، دست‌کم چهار تن در اثر سرازیرشدن سیلاب و برف‌کوچ در این ولایت، جان باخته است.

عزیزالله جهادمل، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی دایکندی، می‌گوید که در اثر رویدادهای طبیعی در این ولایت در سال گذشته، ۹۹ خانه‌ی رهایشی به گونه‌ی کامل و ۷۲ خانه به گونه‌ی قسمی ویران شده که در نتیجه‌ی آن، یک هزار و ۱۷۲ تن بی‌جا شده است. به گفته‌ی جهادمل، در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در سال۱۴۰۱ در دایکندی، نزدیک به ۹۳۰ جریب کشت‌زار ویران و ۱۶ هزار و ۲۵۱ درخت مثمر و غیر مثمر از بین رفته یا آسیب دیده است. همین گونه، در این رویدادها، ۲۲ پل و ۲۱۸ کیلومتر جاده ویران شده است.

به گفته‌ی جهادمل، شمار زیادی از آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی در دایکندی، از سوی ریاست مبارزه با حوادث طبیعی و نهادهای امدادرسان، کمک نقدی و غذایی دریافت کرده اند؛ اما شمار دقیق آن‌ها و کمک‌های انجام‌شده مشخص نیست.

رویدادهای طبیعی در بامیان: بر اساس داده‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بامیان، در سال گذشته، دو هزار و ۳۲۴ خانواده در این ولایت در اثر رویدادهای طبیعی زیان دیده که از این میان، به یک هزار و ۵۴۷ خانواده، کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی و به ۹۱ خانواده، کمک نقدی توزیع شده است.

محمدامان اخلاقی، مدیر ارزیابی خسارات‌ ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بامیان، می‌گوید که برای بازسازی کشت‌زارهای ویران‌شده در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها و پاک‌کاری کانال‌های آب، ۲۶ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۰۰ افغانی از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، هم‌کاری شده است. به گفته‌ی او، در سال ۱۴۰۱، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، به ۷۱۶ خانواده‌ی سیلاب‌زده و مهاجر در بامیان کمک کرده است. اخلاقی، می‌افزاید که ممکن است که مؤسسه‌های دیگر نیز، برای آسیب‌دیدگان از رویدادهای طبیعی کمک نقدی توزیع کرده باشند؛ اما مقدار و نوعیت کمک به آن‌ها روشن نیست. به گفته‌ی او، ۶۷ هزار و ۵۹۹ خانواده در بامیان در اثر خشک‌سالی زیان دیده که هیچ گونه کمکی دریافت نکرده اند.

رویدادهای طبیعی در پنجشیر: به دنبال سرازیرشدن سیلاب‌ها و برف‌باری شدید درسال ۱۴۰۱ در پنجشیر، یک تن جان باخته، دو تن زخم برداشته و هزار و ۲۵۰ رأس مواشی تلف شده است. بر اساس داده‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت، در این رویدادها، ۴۴ منزل رهایشی به گونه‌ی کامل و ۷۱ خانه به گونه‌ی قسمی، ۱۹ دکان، شش پل‌ موتررو، ۳۱ پل پیاده‌رو، ۲۳ شبکه‌ی آب‌رسانی، چهار مکتب، هفت مسجد و ۴۱ کیلومتر جاده، ویران شده است.

هم‌چنان، در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در پنجشیر در سال گذشته، ۹۷۴ جریب کشت‌زار ویران و بیش از ۱۰ هزار درخت، از بین رفته است.

توزیع کمک به خانواده‌هایی که سال گذشته در اثر سرازیرشدن سیلاب در پنجشیر، زیان دیده اند.       محب‌الله جاهد، رییس مبارزه با حواد طبیعی پنجشیر، به سلام‌وطندار گفته که به ۱۰۰ خانواده‌ای که خانه‌ی شان به گونه‌ی کامل و قسمی در اثر سرازیرشدن سیلاب ویران شده و به ۸۰۹ خانواده که کشت‌زارهای شان ویران شده، کمک توزیع شده است.

رویدادهای طبیعی در کاپیسا: بر اساس داده‌هایی که ریاست مبارزه با حوادث طبیعی کاپیسا با سلام‌وطندار شریک کرده، رویدادهای طبیعی در این ولایت در سال ۱۴۰۱، تلفات انسانی در پی نداشته است. در این سال، در اثر سرازیرشدن سیلاب‌، ۳۴ منزل رهایشی به گونه‌ی کامل و ۳۳ خانه به گونه‌ی قسمی و ۱۰۰ جریب زمین کشاورزی، شش پل و پلچک و سه کانال آب در کاپیسا ویران شده است.

محمدصابر احمد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی کاپیسا، می‌افزاید که به خانواده‌هایی که خانه‌های شان به گونه‌ی کلی و قسمی ویران شده، از طرف برنامه‌ی جهانی غذا، سازمان‌ بین‌المللی مهاجرت و «داکار»، مواد خوراکی و غیرخوراکی کمک شده است.

رویدادهای طبیعی در تخار: بر اساس داده‌های ریاست مبارزه با حوادث طبیعی تخار، در اثر زمین‌لرزه و سرازیرشدن سیلاب‌ها در سال گذشته‌ی خورشیدی در این ولایت، ۳۰۰ خانواده زیان دیده و شش هزار و ۷۰۰ جریب کشت‌زار ویران شده است.

‌احمدسیر ساجد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی تخار، به سلام‌وطندار می‌گوید: در حالی که از سوی برخی مؤسسه‌های امدادرسان به خانواد‌های آسیب‌‌دیده از رویدادهای طبیعی، مواد خوراکی، خیمه و تشناب سیار کمک شده؛ اما خانواده‌هایی که زیان دیده ‌اند، در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. به گفته‌ی ساجد، خانواده‌هایی که در اثر زمین‌لرزه‌های پسین متضرر شده اند، هیچ یکی از خانه‌های شان بی‌جا نشده و به خدمات صحی و آموزشی دست‌رسی دارند؛ همین گونه، فهرست این خانواده‌ها، در یک جدول به مؤسسه‌های هم‌کار پیشنهاد شده که در روزهای آینده، برنامه‌ی ساخت منازل برای آن‌ها آغاز خواهد شد.

رییس مبارزه با حوادث طبیعی تخار، می‌افزاید: کسانی که کشت‌زارهای شان در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در این ولایت ویران شده، هنوز هیچ‌ نوع کمکی دریافت نکرده اند؛ اما مؤسسه‌های امدادرسان، به آن‌ها وعده‌ی هم‌کاری سپرده که روشن نیست چه زمانی عملی خواهد شد.

خانواده‌هایی که در سرازیرشدن سیلاب‌ها در سال ۱۴۰۱ در تخار زیان دیده ‌اند، در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.

با این که به گفته‌ی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، به بیش از ۷۰۰ هزار خانواده که در نتیجه‌ی رویدادهای طبیعی در سال ۱۴۰۱ آسیب دیده، مواد خوراکی توزیع شده و در سوی دیگر، به شماری دیگر کمک‌های غیرنقدی ارائه شده؛ اما بر اساس یافته‌های این گزارش، کمک‌هایی که به آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی سال ۱۴۰۱ در ۱۶ ولایت ارائه شده، در همه موارد کافی نبوده و هنوز خانواده‌های زیادی که خانه‌های شان را در این سال در اثر رویدادهای طبیعی از دست داده، زیر خیمه‌ها و در شرایط بدی به سر می‌برند.

دامنه‌ی مرگ‌بار و ویران‌گر رویدادهای طبیعی در سال روان نیز برای افغانستان ادامه داشته است. در اثر رویدادهای طبیعی از شروع سال ۱۴۰۲ تا اکنون در سراسر افغانستان،  بیش از ۲۱۴ تن جان باخته، ۳۲۰ تن زخم برداشته و سه هزار و ۲۹۹ رأس مواشی تلف شده است. در این رویدادها، سه هزار و ۱۱۵ منزل رهایشی و ۱۵ هزاران جریب کشت‌زار نیز ویران شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *