گزارش

ماین‌ها هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد

از چند دهه جنگ و درگیری در افغانستان ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده زیادی باقی مانده است که از غیرنظامیان و به ویژه کودکان، قربانی می‌گیرد.

از چند دهه جنگ و درگیری در افغانستان ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده زیادی باقی مانده است که از غیرنظامیان و به ویژه کودکان، قربانی می‌گیرد. براساس آمار رسمی تنها در شش ماه گذشته ۸۸ تن بر اثر انفجار ماین جان باخته اند.

فریدالله که هشت سال سن دارد، یکی از قربانیان این گونه رویدادها است. او ۳ ماه پیش در اثر انفجار ماین زخمی شد و اکنون دست چپ‌اش معلول است.

خانواده او در ولسوالی انار دره ولایت فراه زندگی می‌کند و در جریان این ۳ ماه چند بار برای درمان به کابل رفته است.

محمد ضیا، پدر این کودک می‌گوید: «فریدالله و ۲ پسر دیگرم برای جمع‌آوری آهن و پلاستیک به بیرون از خانه رفته بودند تا آن را بتوانند در بازار بفروشند. ما آهن‌هایی که آنان با خود آورده بودند را تنها یک آهن معمولی فکر کرده بودیم. اما وقتی یکی از آهن‌ها از دست فریدالله به زمین افتاد، انفجار کرد.»

آنها نمی‌دانستند که این قطعه آهن چه بود و از چه دوره‌ای باقی مانده بود. کودکان زیادی بدون این که ماین و مواد منفجره را بشناسند، در نتیجه انفجارها کشته و یا معلول می‌شوند.

خانواده‌های قربانیان انفجار ماین‌ها از جامعه بین‌المللی و مسئولان کشور می‌خواهند که برای پاکسازی مناطق شان از ماین تلاش کنند.

عبدالغفار، باشنده ولایت غزنی می‌گوید که ۳ تن از اعضای خانواده‌اش در اثر انفجار ماین‌های جاسازی شده در کنار جاده جان باخته اند و اکنون فرزند ده ساله‌اش در رویداد مشابه زخمی شده است.

او فرزندش امین‌الله را بعد از مجروح شدن در انفجار ماین به شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل انتقال داد. به گفته پدرش، امین‌الله بینایی چشمانش را از دست داده و یک دستش نیز معلول شده است.

عبدالغفار می‌افزاید: «متأسفانه در چند سال گذشته هیچ سازمان ماین پاکی به منطقه ما نیامده و نه مسئولان اقدامی انجام داده اند.»

برخی محلات در افغانستان در زمان اشغال کشور توسط شوروی سابق ماین گذاری شده بود که هنوز هم کاملاً پاک‌سازی نشده است. علاوه بر این، در ۲۰ سال جنگ، جاسازی ماین‌های کنار جاده یکی از خطرات ماین است که باقی مانده است.

بر بنیاد آمار ریاست انسجام و هماهنگی تطهیر ماین در افغانستان، در ۶ ماه گذشته ۸۸ تن در اثر انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده کشته و ۱۴۰ تن دیگر زخمی شده اند.

نورالدین رستم خیل، رئیس این اداره می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۳ تا اکنون ۱۱۳ رویداد انفجار ماین و مواد منفجره در افغانستان وجود داشته که بیشتر قربانیان این رویدادها کودکان هستند.

کاهش بودجه و امکانات:

به گفته او، پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، بیشتر سازمان‌هایی که در بخش ماین‌پاکی در افغانستان همکار بودند، اکنون فعالیت‌ها‌ی شان را متوقف کرده اند یا بودجه‌ای برای ادامه ندارند.

رئیس ریاست انسجام و هماهنگی تطهیر ماین می‌افزاید: «برای پاک سازی مناطق مختلف کشور از ماین و مهمات منفجر ناشده به بودجه بسیار زیاد، افراد مسلکی و تجهیزات پیشرفته نیاز داریم. اما ما با کمبود تمامی این موارد مواجهیم؛ زیرا جامعه جهانی کمک‌های لازم را کاهش داده است.»

افغانستان به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، همه کمک‌های توسعه‌ای به استثنای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان متوقف شد.

بربنیاد آمار این ریاست، ۱۲۲۳ کیلومتر مربع زمین در افغانستان هم چنان پوشیده از ماین و مواد منفجره است.

با این حال شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که آمار قربانیان واقعی انفجار ماین‌ها و مهمات بیشتر از آمار رسمی است.

وحیدالله یوسفزی، آگاه مسائل نظامی می‌گوید که در مناطق مختلف افغانستان ماین و مهمات جاسازی شده که بخشی از آنان منفجر نشده باقی مانده اند.

از سویی هم گزارش اخیر هلوترست که یک سازمان ماین‌پاکی است، نشان می دهد که ۸۶۴ تن در سال ۲۰۲۲ بر اثر انفجار ماین‌ها جان خود را از دست داده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *