گزارش

آب‌های یونان باز هم باعث مرگ صدها پناهجوی دیگر گردید

حادثه اخیر در آب‌های یونان، غمنامه دیگری از مهاجرت های غیر قانونی است که نشان میدهد مسیر های دریای برای مهاجرت مصئون نیستند و نباید برای رسیدن به رویا های کاذب، زندگی خود و فرزندان خود را به قمار گذاشت.

حادثه اخیر در آب‌های یونان، غمنامه دیگری از مهاجرت های غیر قانونی است که نشان میدهد مسیر های دریای برای مهاجرت مصئون نیستند و نباید برای رسیدن به رویا های کاذب، زندگی خود و فرزندان خود را به قمار گذاشت.

واژگون شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان که حامل حدود ۸ صد پناهجو بود زنگ خطر دیگری است که بر ما صدا می‌زند مسیر های دریایی خطرناکتر از هر روز دیگری اند و هیچ قاچاقچی انسان مورد اعتماد نیستند .

سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۲۶ جوزا، اعلام کرد که بر اثر واژگونی قایق پناهجویان در آب‌های یونان ۷۹ تن جان باخته و بیش از ۵۰۰ تن همچنان مفقود اند.

جرمی لارنس؛ سخنگوی آژانس بین‌المللی پناهندگان سازمان ملل گفته که تعداد زیادی زن و کودک در میان مفقودین هستند.تاکنون مرگ دست‌کم ۷۹ تن از سرنشینان این قایق تایید شده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌‌ی مشترک با سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است؛ هرگونه تلاش برای جستجو و نجات باید بر جلوگیری از تلفات جانی متمرکز باشد.

در گزارش سازمان ملل و نهادهای دیگر جهانی گفته شده است که قربانیان شهروندان سوریه، مصر، پاکستان بوده اند با آنکه حضور شهروندان افغانستان در این سانحه تائید نشده است مگر افغانان هم در مهاجرت های غیر قانونی شان بیشتر از همین مسیر استفاده می‌کنند.

با تأسف در جریان چند ماه که از آٰغاز سالروان میلادی در کشور میگذرد ما شاهد چند واقعه اسفبار در مسیر سفر پر خطر دریایی بوده ایم که با مرگ شماری زیادی از پناهجویان منجمله پناهجویان افغان همراه بوده است.

اکنون مسیر های دریایی که پناهجویان از ترکیه الی یونان و یا هم ترکیه الی ایتالیا طی میکنند مسیر های خطرناکی اند، استفاده از کشتی های غیر معیاری، تراکم و بارگیری بیش از حد در چنین کشتی ها، بیشتر شدن نظارت گارد های ساحلی این سه کشور که باعث شده است قاچاقچیان برای فرار از آنان راه های طویل تر و پر خطر تری را طی کنند… مواردی اند که باعث شده است تا وقایع ناگوار در مسیر های دریایی بیشتر شود.

حادثه اخیر هم زادة دو مشکل معرفی شده است، جا گرفتن حدود هشتصد تن در یک کشتی ماهیگیری، و اقدامات تنبیه آمیز گارد ساحلی یونان باعث شد که صد ها پناهجو زندگی شان را از دست دهند، از میان سرنیشنان کشتی فقط چند تن معدود جان سالم به در برده اند، ۷۹ جسد یافته شده است و صد ها تن مفقود الاثر اند که شانس زنده ماندن شان اصلاً متصور نیست.

واقعیت تلخ این است که سفر های غیر قانونی از آٰغاز تا انجام پر خطر و مشکل ساز اند، برخورد نگهبانان مرزی در هر کشور تحقیر آمیز و در ضدیت با معیاری حقوق بشری است، برخورد قاچاقچیان انسان اصلاً برخورد انسانی نیست، آنان با مشتریان شان که مردمان بی پناه و بی دفاعی اند مانند برده و اسیر برخورد می‌کنند، اصلاً به فکر انسانیت و ارزش های انسانی نیستند، استفاده از وسایط و کشتی های غیر معیاری که خود مرگ حتمی اند یک امر عادی برای قاقچاقیان انسان است، در کنار عوامل انسانی، قعر طبیعت نیز به مشکل افزوده است و صد ها پناهجو در دل ابحار نا پدید شده اند.

واقعیت این است که مهاجرت از کشور، امروز به یک تقلید مبدل شده است ورنه مشکلات در کشور در حدی نیست که خود را زیر تازیانه مرز بانان ایرانی و ترکی و یونانی … انداخت و با قبولی خطر مرگ سوار آن شد که دیگر از کار افتاده است مگر قاچاقچیان انسان آن را فرشته نجات پناهجویان جا می‌زنند و صد ها پناهجو را در یک کشتی کوچک جا می‌دهند و در قعر دریا رها می‌کنند.

باید قبول کرد که رسیدن به رویا های کاذب در اروپا، ارزش خریدن خطر به قیمت جان را ندارد، چه خوب است که زندگی را به عنوان با ارزش ترین تحفه الهی قدر کرد و نباید با قمار زندگی و با قبول خطر های زیاد که در مواردی می‌تواند شرف و آب‌روی انسان را جریحه دار سازد بسوی رویا های کاذب حرکت کرد، رویا های انجام آن مرگ است.

باختر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *