گزارش

سکوت در برابر دادخواهی مردم افغانستان خود جنایت است

محاکمه آن نظامیان خارجی که در افغانستان مرتکب جنایت های جنگی شده اند٬ تمکین به قانون و رعایت ارزش های حقوق بشری است که باید عملی شود.

محاکمه آن نظامیان خارجی که در افغانستان مرتکب جنایت های جنگی شده اند٬ تمکین به قانون و رعایت ارزش های حقوق بشری است که باید عملی شود. در روز های اخیر خبر محاکمه یک نظامی آسترالیایی که متهم است در زمان  انجام ماموریت در افغانستان مرتکب جنایت های جنگی شده و شماری از غیر نظامیان را کشته است٬ یک مسئله داغ  در رسانه های آنکشور و رسانه های غربی  بود٬ مگر با گذشت  اندکی از این ماجرا معلوم شد  که محاکمه این فرد بیشتر ابعاد تبلیغاتی دارد تا تأمین حقوق آنانی که بدست این جنایت‌کار مظلومانه کشته شدند.

با واقعیت های تلخ که در افغانستان وجود  دارد محاکمه آن نظامیان خارجی که در اینکشور مرتکب جنایت های  جنگی شده اند٬ رعایت کردن  موازین حقوق بشری است٬ غربی ها  که بیشتر از دیگران٬ از رعایت حقوق بشر داد  می‌زنند، باید به این امر تمکین کنند و نظامیان جنایت‌کار خود را محاکمه کنند تا عدالت٬ امر که غربی ها بر آن تاکید دارند  تأمین شود.

امارت اسلامی به این باور است   که نه تنها استرالیا، بل کشورهای دیگر نیز در بیست سال گذشته در افغانستان مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند و باید در این باره پاسخ‌گو باشند٬ جنایت های که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

در اصل جنایت های جنگی در افغانستان از زمان تجاوز ارتش سرخ بر افغانستان تا زمانی‌که نیروهای امریکایی و همکاران دیگر شان  از افغانستان اخراج شدند شکل گرفت.

در زمان حضور نیروهای خارجی زیر بنا ها در افغانستان ویران شد٬ مردم ما به خصوص روستائیان  به اساس اطلاعات غلط  تا سرحد مرگ مجازات شدند٬ عملیات های شبانه٬ بمباردمان های کور کورانه٬ گرفتاری های بی موجب و مجازات دور از موازین اخلاقی و بشری… مواردی بودند که به عنوان جنایت های جنگی در افغانستان ثبت است مگر کمتر به آن پرداخته شده است و اگر کدام نظامی خارجی هم در این مورد مجازات شده و بعد هم مورد لطف رهبران حکومت های شان قرار گرفته است و رها شده اند به گونه مثال  رابرت بیلز نظامی جنایت‌کار امریکایی که عامل قتل عام روستائیان در پنجوایی قندهار ثابت شد از سوی ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا عفو شد.

برخورد غربی ها با عاملان جنایت  در برابر مردم افغانستان همیشه سطحی و مقطعی بوده است٬ کسانی که در افغانستان انسان کشتند٬ بر اجساد مردگان بی حرمتی کردند٬ ارزش و سنن افغانان را نادیده گرفتند٬ به جای آن که پاداش جنایت های شان  را دریابند٬ با مهر و لطف تمام دو باره به جوامع شان پذیرفته شدند.

این گونه برخورد با جنایت‌کاران جنگی در افغانستان پا گذاشتن بر حقوق انسان های دیگر است که با تأسف غربی ها که بیشتر از دیگران برای تأمین حقوق بشری گریبان پاره میکنند عامل چنین بی مهری در برابر مردم افغانستان اند.

غربی ها اگر واقعاً حامی ارزش های انسانی و ارزش های بشری اند و به  گونه ی که خود تعریف می‌کنند٬ مدافع حقوق بشر اند٬ برخورد با ناقضان حقوق در افغانستان را جدی گیرند و چنین جنایتکاران را مجازات کنند٬ ورنه حرف های آنان میانتهی است و بدانند آنانی که از جنایتکار حمایت میکند٬ خود سهیم جرم  اند که باید پاسخ گویند.

مردم افغانستان خواستار محاکمه  تمامی جنایتکاران اند که در چتر نظامیان  هم پیمان امریکا به افغانستان آمدند٬ کشتند و دریدند٬ سکوت  در برابر  حق طلبی و داد خواهی مردم افغانسان  خود جنایت است  که وجدان های بیدار آن را تحمل نمی‌کنند.

باختر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *