سیاسی

پرداخت غرامت به قربانیان جنایات جنگی در افغانستان، اعتراف به جنایت‌های جنگی در این کشور است

دولت استرالیا مسأله  پرداخت غرامت به قربانیان جنایت های جنگی در افغانستان را بررسی میکند.

دولت استرالیا مسأله  پرداخت غرامت به قربانیان جنایت های جنگی در افغانستان را بررسی میکند.

استرالیا  یکی از متحدین امریکا در جنگ علیه مردم افغانستان بود، عساکر استرالیایی در جریان بیست سال حضور نیروهای خارجی در افغانستان  بیشتر  در ارزگان مستقر بودند.

اتهام های زیادی وجود دارد که عساکر استرالیایی در افغانستان با کشتار غیر نظامیان عامل جنایت های جنگی در این کشور شده اند.

مسأله کشتار غیر نظامیان در افغانستان از سوی عساکر استرالیایی به یک مسأله مورد بحث در آن کشور مبدل شده است تا سرحدی که دولت استرالیا مدال و دیگر افتخارات را که برای شماری از عساکر شان  که در افغانستان  داده شده بود پس گرفتند و رهبران استرالیا  به منظور مقابله با موجی از ایراد ها و انتقاد هایی  که از سوی نهاد های داخلی و بین المللی نسبت به عملکرد عساکر شان در افغانستان متوجه دولت این کشور است، حاضر شده اند  تا مسأله پرداخت غرامت  به قربانیان جنایت های جنگی در افغانستان را بررسی کنند .

آمر ریچارد مارل وزیر دفاع استرالیا‌ می‌گوید؛ دولت این کشور، گزینه‌های پرداخت غرامت به قربانیان جنایات جنگی در افغانستان را بررسی می‌کند.

ریچارد مارل، این اظهارات را به دنبال محاکمه سرباز استرالیایی متهم به ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان، مطرح کرده است.

بر بنیاد گزارش ها، دولت استرالیا سرگرم کار بر سر گزینه‌های مربوط به پرداخت موضوع غرامت است، اما هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است. وزیر دفاع استرالیا، در نامه‌ای به مرکز عدالت بین‌المللی آن کشور، بر تعهد شخصی‌اش برای اقدام در این مورد تاکید کرده است.

با این حال، فیونا نلسون، مدیر وکالت حقوقی در مرکز استرالیا برای عدالت بین‌المللی افزوده که موضوع پرداخت غرامت نقطه ضعف دولت به این تحقیق، است.

خانم نلسون تصریح کرد: “بیش از دو و نیم سال از ارایه آن توصیه‌ها می‌گذرد، اما هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این موضوع نداریم.”

او با انتقاد از سهل‌انگاری حکومت قبلی استرالیا در این مورد گفت: “معیارهای حقوق بشر روشن است که قربانیان نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه حق جبران سریع و مؤثر دارند.”

این در حالی است که محکمه فدرال استرالیا، رابرتز اسمیت سرباز متهم به جنایت جنگی در افغانستان را پنجشنبه هفته گذشته، مسئول شناخت.

از دید آگاهان سیاسی، پذیرفتن مسأله پرداخت غرامت  به  قربانیان جنایت های جنگی در افغانستان خود اعتراف به جنایت در افغانستان است.

کشور هم پیمان با امریکا  به این نتیجه میرسد که مشارکت آن با نظامیان امریکایی در کشتار مردم افغانستان آن هم به اساس اتهام های ساخته شده  اشتباهی بزرگی بوده است، ۲۰ سال حضور  در افغانستان به جز تجاوز و کشتار غیر نظامیان، تعریفی دیگری نداشته است، زمان آن است که هم پیمانان امریکا در جنگ با مردم افغانستان، بدون توجیه سازی و بهانه اعتراف کنند که در برابر مردم افغانستان قرار گرفتند و به گونه یی مکلفیت های اخلاقی شان را در برابر مردم افغانستان انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *