گزارش

با وجود شرایط دشوار در پاکستان مهاجرت افغان‌ها ادامه دارد

مهاجران افغان در پاکستان از بی‌سرنوشتی، بی‌کاری و دشواری‌های اقامت شکایت دارند. اما با وجود این، مهاجرت افغان‌ها به این کشور ادامه دارد و دلایل آن نبودن کار و مشکلات دیگر در افغانستان است.

مهاجران افغان در پاکستان از بی‌سرنوشتی، بی‌کاری و دشواری‌های اقامت شکایت دارند. اما با وجود این، مهاجرت افغان‌ها به این کشور ادامه دارد و دلایل آن نبودن کار و مشکلات دیگر در افغانستان است.

یک مهاجر افغان در پاکستان که خواست تنها به نام خالد معرفی شود، وضعیت زندگی در مهاجرت را «بسیار دشوار» توصیف می‌کند. او در یک دکان سبزی‌فروشی کار می‌کند و نمی‌تواند از عهده تأمین معیشت خانواده‌اش برآید.

وی می‌گوید که گرمی‌ها و سردی‌ها، گرسنگی و بی‌خانگی مهاجرت را تجربه کرده است و هیچ امید و دورنمایی برای بهبود وضعیت زندگی‌اش نمی‌بیند.

خالد با خانم و ۳ طفلش در یک اتاق زندگی می‌کنند و ماهانه ۲۰ هزار روپیه پاکستانی کرایه می‌دهد. او از کار در دکان سبزی‌فروشی تنها می‌تواند ماهانه ۱۵ هزار روپیه کسب کند که حتی کرایه خانه‌اش هم نمی‌شود.

وی با شکایت از رنج روزگار مهاجرت می‌گوید: «هیچ نهاد یا دفتری نیست که حرف یک مهاجر را بشنود. چیزی کم ۲ سال شد که بی‌سرنوشت هستیم. مشکلات اقتصادی ما زیاد است، کار و بار در اسلام آباد برای مهاجران پیدا نمی‌شود و اصلاً معلوم هم نیست چه زمانی موفق می‌شویم از پاکستان خارج شویم. زندگی واقعاً برای ما طاقت فرسا شده است.»

خانم خالد نیز آهی می‌کشد و می‌گوید: «آواره شدن از وطن خودش دردآور است، اما بی‌پولی و اقتصاد ضعیف نیز به این درد اضافه شده است.»

خانواده‌ای دیگر که به تازگی از افغانستان به پاکستان مهاجرت کرده است، در شهرکی که اکثر باشندگان آن را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند یک خانه کرایه گرفته اند.

با وجود این دشواری‌ها، خانواده‌های زیادی هستند که ترک افغانستان را تنها گزینه می‌دانند. بنفشه ۲۸ ساله که در یکی از بانک‌های شهر کابل وظیفه داشت و حالا بیکار است، تصمیم دارد با خانواده شش نفری‌اش تا چند روز دیگر وارد پاکستان شود.

او می‌گوید که تنها نان‌آور خانواده خود بود و برعلاوه محدودیت‌های دیگر، از لحاظ اقتصادی نیز چاره‌ای برای ماندن ندارند: «وظیفه نباشد معاش و پیسه هم نیست. با پولی که از اقارب قرض کردیم، ویزای پاکستان را تهیه کردیم. حالا قرضدار هم هستیم. در افغانستان برای زنان هیچ وظیفه نیست. می‌رویم پاکستان تا یک وظیفه پیدا شود و اگر ممکن بود به یک کشور دیگر برویم.»

پاکستان و ایران که میلیون‌ها مهاجر افغان را جا داده اند، به تکرار شکایت کرده اند که امکانات رسیدگی به شمار بیشتری از مهاجران افغان را ندارند، خصوصاً با توجه به این که این کشورها نیز با مشکلات متعدد اقتصادی و بیکاری مواجه اند.

براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، فعلاً بیش از ۳ میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می‌برند که از این میان ۱.۳ میلیون نفر آن‌ها ثبت شده و دارای کارت مهاجرت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *