ورزش

انواع خطا در بازی فوتبال

خطا در فوتبال به حرکتی غیر منصفانه می گویند که توسط یک بازیکن علیه بازیکن دیگر صورت گرفته و از نظر داور از قانون شماره ۱۲ قوانین فوتبال تخطی می کند. برای خطا شناخته شدن یک حرکت باید:

ماستر سپورت محمد یعقوب
خطا در فوتبال به حرکتی غیر منصفانه می گویند که توسط یک بازیکن علیه بازیکن دیگر صورت گرفته و از نظر داور از قانون شماره ۱۲ قوانین فوتبال تخطی می کند. برای خطا شناخته شدن یک حرکت باید:
۱. از نوع حرکت یورشی که در قانون دوازدهم قوانین فوتبال به عنوان خطا نام برده شده باشد.
۲. خطا در فوتبال توسط بازیکن حاضر در زمین صورت گرفته شده باشد (نه بازیکن تعویضی ).
۳. خطا در زمین بازی صورت گرفته باشد.
۴. خطا در فوتبال علیه بازیکن دیگری صورت گرفته باشد.
۵. هنگامی که توپ در گردش است خطا اتفاق افتاده باشد.
همان طوری که دربالا ذکر گردید، همه حرکات خطا محسوب نمی شوند، بلکه اشتباهات و سوءرفتارهایی هستند که از یک بازیکن علیه بازیکن تیم حریف صورت می پذیرد که توسط داور خطا محسوب شده و اعلام می شود.
سوءرفتار اصولا به حرکاتی گفته می شود که بر اساس قوانین دوازدهم خطا محسوب شده و بازیکن برطبق قوانین انضباطی مجازات می شود. سوءرفتارها در هر زمانی اتفاق می افتد، زمانی که بازی در جریان نیست، زمانی که بازیکن تعویض شده است، امکان دارد بین دو نیمه اتفاق بیافتد یا زمانی که بازی تمام شده است هم امکان دارد اتفاق بیافتد. سوءرفتارها زمانی صورت می گیرند که برخوردی صورت گرفته باشد و بازیکن مقصر با کارت زرد یا سرخ مجازات می شود.
سیستم کارت یا اخطار و اخراج، از زمان های دور وجود داشته ولی ایده استفاده در فوتبال نخستین بار به ذهن کن آستون داور انگلیسی رسید. این ایده زمانی به ذهن او رسید که او پشت چراغ سرخ منتظر بود و نخستین بار از کارت های سرخ و زرد در جام جهانی ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت.
انواع رفتار ناشایست و خطا در فوتبال به صورت زیر جریمه میشوند:
– ضربه آزاد مستقیم :اگر بازیكنی هر یك از این خطا ها را در فوتبال به طریقی كه به تشخیص داور با بی احتیاطی و بی ملاحظه گی و با استفاده از نیروی بیش از حد، انجام دهد، یك ضربه آزاد مستقیم برای تیم مقابل اعلام خواهد شد:
لگد زدن و یا اقدام به لگد زدن حریف.
پشت پا زدن و یا اقدام به پشت پا زدن حریف.
پریدن روی حریف.
شانه زدن به حریف.
زدن و یا اقدام به زدن حریف.
چپه کردن حریف.
چنانچه بازیكنی هر یك از این چهار خطا در فوتبال را مرتكب شود، یك ضربه آزاد مستقیم برای تیم مقابل اعلام می شود: تکل روی حریف برای کسب توپ، ولی پیش از لمس توپ با حریف برخورد کند. گرفتن حریف. تف انداختن به حریف. دست زدن عمدی به توپ (جز برای دروازه بان در داخل محوظه جریمه متعلق به خود).
– ضربه آزاد غیرمستقیم: در صورتیکه بازیکنی به تشخیص داور، هریک از این خطاها در فوتبال را مرتکب شود، یک ضربه آزاد غیرمستقیم به نفع تیم مقابل اعلام می شود:
بازی کردن به نحو خطرناک.
سد کردن حریف.
جلوگیری از رها کردن توپ با دست توسط دروازه بان.
بازیکن هر خطای دیگری که در قانون ۱۲ پیش بینی نشده باشد انجام دهد و بازی برای دادن اخطار یا اخراج متوقف شود، ضربه آزاد غیرمستقیم از محلی که خطا اتفاق افتاده اجرا می شود.
بر علاوه اگر دروازه بان در درون محوطه جریمه خود، هر یک از این پنج خطا در فوتبال را انجام دهد، جریمه می شود:
اگر دروازه بان توپ را بیش از ۶ ثانیه در اختیار داشته باشد.
پس از رها کردن توپ، پیش از این که توپ توسط بازیکن دیگری لمس شده باشد، آنرا مجدداً با دست هایش لمس کند.
چنانچه توپ از روی عمد توسط بازیکن خودی دروازه بان با پا به طرف او زده شود و توپ را با دست هایش لمس نماید.
توپ را از پرتاب اوت توسط همدسته اش با دست هایش لمس نماید. (به جز دروازه بان در محوطه جریمه خودش)
در شرایطی که ضربه آزاد غیر مستقیم در محوطه جریمه روی دهد در آن صورت، ضربه از خط محوطه جریمه در نزدیک ترین محل به جایی که خطا رخ داده، زده می شود.
خطای منجر به اخطار در فوتبال (کارت زرد)
اگر بازیكنی این خطا ها را در فوتبال انجام دهد كارت زرد می گیرد: بدون اجازه داور، وارد یا مجدداً وارد زمین شود.برای رفتار غیر ورزشی گناهكار باشد.شروع مجدد بازی را به تأخیر اندازد.مخالفت خود را با كلمات و عمل نشان دهد.عدم رعایت فاصله در ضربه های آزاد.به عمد زمین بازی را بی اجازه داور ترك كند.
خطای منجر به اخراج در فوتبال (کارت سرخ)
اگر بازیكنی این خطا ها را در فوتبال انجام دهد كارت سرخ می گیرد:
موقعیت آشکار گول حریف را که به طرف دروازه او درحال پیشروی می باشدبا ارتکاب خطایی که جریمه آن ضربه آزاد مستقیم یا پنالتی است، سلب نماید.
آب دهن انداختن به حریف یا هر فرد دیگر.
انجام خطای خطرناک.
بکار بردن عبارت های تهدیدآمیز یا توهین آمیز.
انجام رفتار خشن.
دریافت کارت زرد دوم در همان مسابقه.
محروم کردن تیم مقابل از شانس مسلم کسب گول به وسیله خطای عمدی.
بازیکن اخراجی نمی تواند مجددا در آن مسابقه وارد بازی شود و نمی تواند روی نیمکت ذخیره ها بنشیند. یک بازیکن ذخیره می تواند پس از ۲ دقیقه به جای بازیکن اخراجی، وارد بازی شود، مگر اینکه پیش از سپری شدن ۲ دقیقه گولی به نتیجه برسد و مشروط به اجازه وقت نگهدار، می تواند زود تر وارد بازی شود. اگر هر دو تیم ۴ نفره شوند و گولی به نتیجه برسد، هر دو تیم باید با همان تعداد نفرات، بازی را ادامه دهند. در‌صورتی‌که تیمی که گول را به ثمر می رساند یک بازیکن از تیم مقابل کم تر داشته باشد بازی بدون تغییر در تعداد نفرات، ادامه می یابد. اگر تیمی ۵ نفره مقابل تیم ۳ نفره گولی به ثمر برساند، تیم ۳ نفره می تواند صرفا یک بازیکن را وارد بازی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *