اجتماعی

رفتار یک شهروند خوب

چکیده: برای یک شهروند خوب بودن قبل از همه چیز باید انسان خوبی بود و پابند اصول اخلاقی باشیم و در هر شرایط باید ارزش های اخلاقی و انسانی را احترام قایل شویم، شهروندان خوب در جامعه شان سهم فعال دارند و برای بهبود ارتقای آن تلاش می‎کنند. همه ما دوست داریم به عنوان یک شهروند خوب شناخته شویم و هرکس که واقعاً چنین آرزوی دارد، می‎تواند با کار گیری از روش‎های ذیل به این هدف اساسی و مهم دست یابد.

پوهیالی لمړی څارن شراف الدین حبیبی
چکیده: برای یک شهروند خوب بودن قبل از همه چیز باید انسان خوبی بود و پابند اصول اخلاقی باشیم و در هر شرایط باید ارزش های اخلاقی و انسانی را احترام قایل شویم، شهروندان خوب در جامعه شان سهم فعال دارند و برای بهبود ارتقای آن تلاش می‎کنند. همه ما دوست داریم به عنوان یک شهروند خوب شناخته شویم و هرکس که واقعاً چنین آرزوی دارد، می‎تواند با کار گیری از روش‎های ذیل به این هدف اساسی و مهم دست یابد.
۱ـ همکاری داوطلبانه: هرگز از کمک کردن به دیگران اجتناب نورزید. شما به روش‎های مختلف می‎توانید به جامعه تان کمک کنید و خود تان را به رفتارهای انسانی و اخلاقی عادت دهید. مثلاً اگر توان مالی دارید به کسانی‎که دچار مشکلات مالی هستند، یاری برسانید در برنامه های عام المنفعه مانند تهیه غذا برای بی پناهان و بی خانمان ها شرکت کنید یا برای مریض های که ضرورت به خون دارند شما خون اهدا کنید، خون مایع حیاتی است و می‎تواند زندگی یک بیمار را نجات بخشد، بویژه اگر دارای گروپ خونی کمیاب هستید کوچک ترین کمک شما می‎تواند تفاوت بزرگی بین مرگ و زندگی دیگری باشد. این کار در مواقع بحرانی مانند حوادث طبیعی و همچنان در مواقع جنگ نهایت ارزنده و حیاتی است به سازمان‎های خیریه پول اهدا کنید البته باید در رابطه به سازمان‎های خیریه مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید و سازمانی باشد که در کار خود صداقت دارد زیرا برخی سازمان‎ها از پول های جمع آوری شده فقط برای اداره مؤسسه خود بهره می جویند.
ـ به روز بودن: یک شهروند خوب هرگز از مسایل روز که بالای زندگی جامعه و و درنهایت وضع شخصی اش اثر گذار است بی خبر نیست باید هرشهروند از اخبار و رویدادهای روز مطلع باشد و در عین حال وظیفه دارد نظریات و عقاید گروه های مختلف را بشنود و احترام قایل شود و همه چیز را صرفاً به باور و نحوه نگاه خویش قضاوت نکند. در برنامه های مختلف جامعه شرکت کند و هرکمکی که از دست اش برمی آید انجام دهد البته به دنبال سود شخصی در کمک های خود نباشد.
ـ سخت‎کوشی: یکی دیگر از ویژگی های یک شهروند خوب سخت‎کوشی است، فرقی نمی‌کند در چه زمینه مشغول کار هستید.
ـ سهم‎گیری: در برنامه های بهبود و پاکسازی محیط زیست شرکت کنید و باید در مسایل و مشکلات شهری و اجتماعی خویش حضور فعال داشته باشیم در واقع روی تلاش های جمعی باید بسیار کوشا باشیم و جامعه محوری را باید پیشه خود ساخت، شهروندان باید باهم کنار یکدیگر جامعه شان را اداره کنند و کم‎تر از خود رفتارهای فردگرایی بروز دهیم. مثلاً شهروندی با احساس مسئولیت فردی خود می دانند که برای کمک با فقرا غذا سفارش دهد اما در جامعه که شهروندانش رفتار مشارکتی دارند مکان برای تهیه غذا در نظر می‎گیرند و با کمک یکدیگر برای فقرا و بیچارگان غذا درست می‎کنند. چنین جامعه ای با وجود داشتن شهروندان با این خصوصیات که می‎توانند در قبال همدیگر در جامعه خویش رفتار متعهدانه ای داشته باشند و با همکاری و یاری رساندن به همدیگر تمام مشکلات شان را مرفوع نمایند و در نهایت همین شهروندان و جامعه می‎تواند به سعادت و خوشبختی نایل آیند.
ـ‌ کوشش به عمل آید از خریدن اجناس خارجی خود داری گردد و با خریدن کالاها و محصولات ساخت کشور خود از صنایع کشور تان و رونق اقتصادی جامعه تان حمایت کنیم.
ـ در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کنید و به آیندگان خود نیز اهمیت بدهید.
ـ کمک های اولیه: یاد گرفتن کمک های اولیه یکی از کارهای است که هر شهروند خوب و مسئول باید بداند تا بتواند در مواقع بحرانی به داد هموطنان خود برسد. اگر شما قبلاً این آموزش‎هارا دیده اید سعی کنید هرچند سال بعد یکبار اطلاعات تان را افزایش دهید تا از مهارت های تان کم نشود زیرا ممکن است تحت فشارهای روحی و روانی آموخته های تان فراموش شود.
ـ ایجاد شغل: طوری‎که در شرایط فعلی یکی از چالش‎های اساسی و مطرح جامعه ما مسئله بیکاری است و ناشی از همین مشکل اکثراً قشر جوان ما که نیروی مؤثر و کارای جامعه می‎باشند به رفتن به خارج اقدام می‎نمایند که می‎تواند اثرات منفی و ناگوار را در پی داشته باشد. هر زمان که توان مالی داشتید فرصت های شغلی ایجاد کنید با کار آفرینی می‎توانید تعداد زیاد از افراد جامعه تان را به کار گرفته و از نرخ بیکاری بکاهید، در حقیقت اگر تمام کسانی‎که توان مالی خوب دارند با کسب آگاهی فرصت های شغلی مناسب ایجاد کنند جامعه کمتر با بحران بیکاری مواجه می‎شود و به مرور زمان این اشتغال زایی شما می‎تواند تاثیرات مثبت در رشد اقتصاد و وضع کشور داشته باشد. البته اگر وضع مالی تان در حد نیست که بتوانید فابریکه یا شرکتی را راه بیندازید اما در حدی است که می‎توانید با استفاده از منابع دست داشته تان حد اقل برای چند نفر محدود هم زمینه کار را مساعد سازید باید اقدام نمائید مثلاً می‎توانید در برخی کارهای منزل تان مانند شستن فرش ها و یا تمیز کردن پنجره ها و خانه خود شخص بیکار و نیازمند را به کار بگمارید ویاری رسانید.
ـ شهروند عدالت محور: این نوع شهروندان از آگاهی بسیار بالای برای داشتن یک جامعه و شهر خوب برخوردارند. این دسته شهروندان توانایی تحلیل و درک تمام مسایل محیط و جامعه خودرا داشته و نقش متقابل نیروهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را کاملاً می‎فهمند و به عدالت اجتماعی از هرجهت کاملا معتقد اند در نهایت برای رسیدن به سطح مطلوبی از عدالت اجتماعی تلاش زیاد می‎کنند، این نوع شهروندان با شهروندان مشارکتی شباهت های زیاد در خصوص اجرای کارهای دسته جمعی دارند و معتقد اند که برای حل معضلات اجتماعی تمام افراد جامعه به گونه دسته جمعی باید کار کرد.
¬ـ احساس مسئولیت فردی: هرشهروند باید در برابر مردم و جامعه خویش احساس مسئولیت فردی و رفتار مسئولانه داشته باشد. برای مثال به محیط زیست اش ارزش و اهمیت قایل باشد و هرگز در جاده های و سرک‎ها زباله نیندازند و در پاکی و صفایی شهر احساس مسئولیت داشته باشیم و خود را سهیم احساس کنیم. بطور کلی برای این که یک شهروند خوب باشیم باید پیروی تمام قوانین جامعه بود.
ـ سالم بودن: یک شهروند خوب به سلامت خود نیز اهمیت می‎دهد زیرا بیماری نه تنها باعث آزار خود فرد می‎شود بلکه دامنگیر سایر افراد جامعه نیز می‎شود، بنابراین با دوری از رفتارهای مخرب مانند اعتیاد به مواد مخدر، رعایت تغذیه درست و ورزش‎های مناسب تاجای که می‎توانید به صحت و حفظ الصحه خود توجه داشته باشید.
منابع:
فرهنگ شهرنشینی داکتر منصور مجاب.
سایت انترنت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *