اسلامی

فضیلت روزه روزه، بندگی واقعی خدا

روزه در حقیقت عبودیت و بندگی واقعی برای خدای متعال است، بندگی درنهایت اخلاص، به‌دور از هرگونه ریا،نمود و نمایش، همان‌گونه که خدای متعال از بندگانش بندگی می‌خواهد که می‌فرماید:

قسمت هجدهم
حبیبی صالحی
فضیلت بیستم:
روزه در حقیقت عبودیت و بندگی واقعی برای خدای متعال است، بندگی درنهایت اخلاص، به‌دور از هرگونه ریا،نمود و نمایش، همان‌گونه که خدای متعال از بندگانش بندگی می‌خواهد که می‌فرماید:
وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ‏ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دينُ الْقَيِّمَة؛ ترجمه «درحالى‌که دستور داده نشده‌اند جز این‌که ایشان خدای عزوجل را مخلصانه و حقّگرايانه بپرستند و تنها شريعت او را آئين (خود) بدانند و نماز را چنان‌که بايد بخوانند و زكات را (به تمام و كمال) بپردازند. آیین راستين و ارزشمند اين است و بس.»[بینه: 5] به‌ویژه هنگامی که از عبودیت نفس، خواهشات و از بندگی بطن، فرج و شهوت، پشت کرده است، این‌گونه عبودیت در فضای ایمان کامل انجام می‌شود، چون مؤمن کامل کسی است که همه خواهشات و هوای نفس خویش را تابع دین می‌گرداند، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرموده‌اند:
لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يَكُونَ هَوَاهُ تَبَعًا لِمَا جِئْتُ بِهِ؛ ترجمه: تا هنگامی که خواهشات شما تابع شریعت آورده‌ی من نباشد، مؤمن شمرده نمی‌شوید. (حسین بغوی، شرح السنة، ج 1 ص 213)
ازاین‌جهت است که در حدیث قدسی خدای متعال از عبودیت خالصانه‌ی بنده اظهار رضایت و خوشی می‌کند، حضرت ابوهریره رضی‌الله‌عنه از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در این مورد چنین روایت می‌کند:
كُلُّ حَسَنَةٍ يَعْمَلُهَا ابْنُ آدَمَ تُضَاعَفُ عَشْرًا، إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ، إِلَّا الصِّيَامَ، فَهُوَ لِي، وَأَنَا أَجْزِي بِهِ، يَدَعُ شَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي، وَيَدَعُ طَعَامَهُ مِنْ أَجْلِي؛ ترجمه: هر حسنه و نیکی که آدمی انجام می‌دهد ده تا هفت‌صد برابر اجر و پاداش می‌گیرد، به‌جز روزه که تنها برای من انجام داده‌شده و من پاداش آن را می‌دهم؛ چون او شهوتش را به خاطر من رها کرده و غذایش را به خاطر من رها کرده است. (احمد بن حنبل، المسند، ج 13 ص 49)
در روایت دیگری نیز آمده است:
يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي، وَأَنَا أَجْزِي بِهِ؛ غذا و نوشیدنی و شهوتش را به خاطر من ترک می‌کند و روزه تنها برای من است و من خودم پاداش آن را می‌دهم. (صهیب عبدالجبار، المسند الموضوعي الجامع للكتب العشرة، ج 5 ص 352)
خدایا! این روزه‌داران خالص برای تو روزه می‌گیرند.
پروردگارا! همان‌طوری که در نظر داری، برایشان پاداش عطا فرما! البته پاداش بی‌پایان، چون این شایسته لطف تو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن