اجتماعی

اقدامات قبل، در جریان و پس از وقوع سیلاب

سیلاب یکی از آفات طبیعی است که در لحظه به وقوع می‌پیوندد و باید اقدامات لازم قبل، درجریان و پس از وقوع سیلاب را بدانیم.

پوهنیار سمونمل بصیراحمد فیضی

سیلاب یکی از آفات طبیعی است که در لحظه به وقوع می‌پیوندد و باید اقدامات لازم قبل، درجریان و پس از وقوع سیلاب را بدانیم.

– اقدامات ایمنی قبل از وقوع سیلاب:

اگر شهرهای اطراف محل زندگی شما سیلاب زده است حتماً باید اقدامات ایمنی قبل از وقوع سیلاب را انجام دهید. اگر باران شدیدی در حال باریدن است ممکن هشدار قبلی از وقوع سیلاب باشد که در ادامه مهمترین اقدامات ایمنی قبل از وقوع سیلاب و چیز هایی که باید بدانیم را بیان می‌شود.

– اقدامات در جریان (حین) وقوع سیلاب:

در زمان جاری شدن سیلاب در شهر یا قریه شما دیگر وقت زیاد ندارید و باید با حفظ خونسردی از محل فرار کنید. اقدامات حین وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر ذیلاً بیان می‌گردد.

1- اگر در خارج از ساختمان هستید خونسرد باشید. از راه های هموار عبور کنید و به محلات که امکان فروریختن آنها وجود دارد، نزدیک نشوید.

2- در صورتی که مجبور به ترک منزل و محل سکونت خود هستید، قبل از خروج حتماً جریان برق، آب و گاز را قطع کنید و اگر مجبور به ماندن در ساختمان هستید. برای کسب اطلاعات و دستورالعمل های لازم به پیام های رادیو و تلویزیون گوش کنید و در صورتی که دستور تخلیه داده شد، فوراً این کار را انجام دهید.

3- اگر هنگام وقوع سیلاب و بارش های شدید در سرک و داخل موتر هستید، باید در مکانی امن متوقف شوید. نکته مهم در خصوص منطقه امن این است که در بالا دست این مکان، دره، دریا، چشمه یا منطقه ای که در گذشته ردی از عبور آب و جریان آب های سریع آبی بوده است، وجود نداشته باشد، زیرا توقف در این مکان ها بسیار خطر ناک است.

4- برای آگاهی و اطلاع بیشتر از وضعیت پیشروی سیلاب به پیام های رادیو و تلویزیون گوش دهید و در صورت آگاهی از خطر وقوع سیلاب همسایه ها و اطرافیان را که در معرض خطر هستند باخبر کنید.

5- اگر جویبارها، کانال های فاضلآب، تنگه ها و… که با ظاهر آرام اند دور شوید، زیرا بطور ناگهانی و بدون هشدار باعث ایجاد سیلاب می‌شوند. در آب سیلاب در حال جریان و حرکت نروید، سرعت آن ممکن است باعث به هم خوردن تعادل و افتادن شما در آب آلوده شود.

6- اگر ضرورت دارید از محل اقامت خود خارج شوید، از امنیت خود در مناطق درگیر سیلاب اطمینان حاصل کنید.

7- اگر فیوز برق را قطع نکرده اید، وسایل برقی را از ساکت بیرون بکشید، اگر دستان تان تر است برای حفظ امنیت خود به وسایل برقی دست نزنید.

8- وارد سیلاب نشوید، آب سیلاب آلوده به روغن، گاز و آب فاضلاب است. احتمال دارد در تماس با خطوط جریان برق، آب سیلاب دارای جریان برق باشد.

9- اگر برای بیرون آمدن ار منطقه ناچار به گذشتن از آب سیلاب هستید، برای حفظ تعادل و بررسی عمق زمین با کمک یک چوب دستی یا عصا در آب سیلاب حرکت کنید.

10- اگر موتر شما در آبی که به سرعت سطح آنها بالا می‌آید، گیر کرده است، فوراً آن را رها کنید و به محل بلند تر بروید؛ اگر سطح آب کم است به آرامی رانندگی کنید و مراقب خرابی ها و شیب های سرک باشند. هنگام رانندگی از گِیر اول و دوم استفاده کنید زیرا بِرک در آب به خوبی کار نمی‌کنند. اگر خانه شما در محل بلند است، همان جا بمانید. به محل دور تر از دریاها، نهر ها، و جویبار ها بروید.

11- برای حفظ امنیت خود هنگام وقوع سیلاب از پل های چوبی سُست بر روی دریا ها، عبور نکنید. در زمان بارش شدید باران و احتمال وقوع سیلاب، از عرض و سواحل دریاها و پل های آن عبور نکنید و به سرعت منطقه خطر را ترک نمایید.

12- از توقف در مناطق آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید هر چند هوا بارانی نباشد، به سرعت از منطقه دور شوید. همچنین اگر احتمال وقوع سیلاب ناگهانی وجود دارد و منزل شما در معرض سیلاب است، خیلی سریع به مناطق مرتفع و امن بروید و منتظر پیام و دستور بمانید.

– اقدامات ضروری بعد از وقوع سیلاب:

پس از وقوع سیلاب باید با مناطق سیلاب زده آشنا شوید. اگر در این موارد مطمئن نیستید، با ریاست حوادث و یا مراکز جمعیت هلال احمر محل خود تماس بگیرید. برای کسب اطلاعات و اقدامات ضروری پس از وقوع سیلاب به رادیو گوش دهید. کمک های اولیه را به افراد آسیب دیده از سیلاب برسانید در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید.

1- از مناطق سیلاب زده دور شوید مگر آنکه از شما درخواست کمک شده باشد یا اینکه بتوانید کمک کنید.

2- از سیم های آویزان برق و منابع اصلی آب و شبکه های تخریب شده فاضلاب دور شوید و این موارد را به مقامات مسئول گزارش دهید. سیلاب به خطوط برق آسیب می‌رساند و موجب بروز آتش سوزی می‌شود؛ این تخریب می‌تواند آتش سوزی در گدام های حاوی مواد سوختی را گسترش دهد.

3-  پس از وقوع سیلاب از سالم بودن آب آشامیدنی مطمئن شوید، برای اطمینان از سلامت آب آن را حتماً بجوشانید.

4- برای احتیاط و حفظ سلامتی خود از غذا های آماده سربسته استفاده نمائید.

5- سیلاب باعث خروج مار ها و دیگر خزندگان از لانه های خود می‌شوند، پس از وقوع سیلاب مراقب باشید.

6- وسایل و اشیایی را که در اثر سیلاب تر شده و به گِل و لای آغشته اند را حتماً تمیز و ضد عفونی کنید.

7- پس از وقوع سیلاب برای حفظ سلامت خود به دلیل احتمال شیوع بیماری های عفونی مواد خوراکی را که به آب سیلاب آلوده شده اند را حتماً دور بی اندازید.

در نظر گرفتن نقاط که از آن تذکر به عمل آمد باعث خواهد گردید که شما جان خود، فامیل و دیگران را نجات داده و از این طریق مسئولیت ایمانی و وجدانی خود را در قبال خود و مردم انجام داده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *