اجتماعی

مضرات کم تحرکی در کودکان

دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به اضافه وزن در کودکان می شود. از مهم ترین مضرات چاقی کودکان می توان به این موارد اشاره نمود.

کوهکن
دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به اضافه وزن در کودکان می شود. از مهم ترین مضرات چاقی کودکان می توان به این موارد اشاره نمود. یکی از ابتدایی ترین دلایل اضافه وزن کودکان، وراثت و عوامل ژنتیکی است. معمولا افرادی که سابقه چاقی دارند و خودشان نیز دارای اضافه وزن هستند، ممکن است کودکان چاقی نیز داشته باشند. بنابراین باید از ابتدای تولد به این موضوع توجه داشته باشند و از چاقی کودک جلوگیری نمایند. به طور عموم بسیاری از عارضه های ژنتیکی می توانند منجر به چاقی کودک شوند. در مواقع والدین باید به رژیم غذایی کودک توجه بیشتری داشته باشند.
سبک زندگی نیز در میزان تحرک کودک نقش بسیار مهمی دارد. معمولاً کودکانی که تحرک کمتری دارند، نسبت به سایر کودکان از اضافه وزن بیشتری برخوردار می باشند. متاسفانه امروزه والدین کودکان را به راحتی و تنبلی تشویق می نمایند. استفاده از بایسکل و پیاده روی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. زیرا والدین کودکان خود را در کوتاه ترین مسیرها نیز با موتر همراهی می کنند. از طرف دیگر اکثر بازی های کودک در موبایل و تبلت خلاصه شده است و تحرک فیزیکی او به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این موضوع می تواند یکی دیگر از دلایل اضافه وزن کودکان باشد. داشتن رژیم غذایی نامناسب مانند استفاده بیش از اندازه مواد چرب و غذاهای فست فودی که کالوری بسیار زیادی دارند، از دیگر دلایل چاقی در کودکان می باشد.
شغل کاری برخی از والدین، استفاده نمودن از غذاهای سرخ کردنی که در مدت زمان کوتاه تری آماده می شوند و استفاده نمودن نامناسب از خوردنی های مانند چیپس و پفک به جای میان وعده های سالم موجب شده تا امروزه شاهد اضافه وزن شدید در میان کودکان باشیم.
بروز بیماری های زمینه ای و مشکلات جسمی از ابتدایی ترین و مهم ترین مضرات چاقی کودکان است. از آنجایی که اضافه وزن باعث تجمع چربی های اضافی در بدن می شود، می تواند منجر به اختلال در گردش خون شده و یا مسیر رگ ها را مسدود نماید. همچنین این چربی ها ممکن است در قسمت های مختلف بدن مانند، کبد ذخیره شوند و منجر به آسیب دیدگی آن بخش شوند. از شایع ترین عوارض چاقی کودکان می توان به موارد زیر اشاره نمود.
مشکلات قلبی: اضافه وزن باعث بالا رفتن فشار کلسترول خون می شود. از آنجایی که کلسترول بالا یکی از اصلی ترین دلایل بروز مشکلات قلبی است. متأسفانه کودکانی که به چاقی مبتلا هستند، بیشتر از سایر کودکان در معرض سکته قلبی قرار دارند.تجمع چربی های اضافی در کبد انسان موجب می شود، تا پس از مدتی کبد دچار آسیب دیدگی شود و بیماری های مختلفی مانند کبد چرب بروز پیدا کند. معمولاً کودکان و افراد بزرگسالی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر از سایر دیگران در معرض آسیب های کبدی قرار دارند.
احتمال بروز بیماری سرطان: افزایش احتمال بروز سرطان های مختلف از دیگر عوارض چاقی کودکان است. چاقی موجب کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و در نهایت احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد.
افزایش احتمال سکته: متأسفانه بروز سکته های قلبی و مغزی از دیگر عوارض چاقی در کودکان است. برعلاوه اضافه وزن شدید موجب می شود تا به استخوان ها و مفاصل فشار زیادی وارد شود. بنابراین ممکن است این فشارها باعث بروز بیماری های استخوانی و همچنین افزایش احتمال شکنندگی استخوان ها شوند.
از دیگر مضرات چاقی کودکان می توان به بروز بیماری دیابت نوع ۲ اشاره نمود. با بالا رفتن وزن، بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد و دایما سطح قند خون را در سطح بالایی نگه می دارد. از طرفی برای تولید انرژی بدن از قند استفاده می نماید. این موضوع موجب بالا رفتن سطح قند در خون می شود و فرد به دیابت مبتلا می گردد.
از آنجایی که افزایش چربی های اضافی بدن باعث اختلال در گردش خون شده و مسیر تنفسی را نیز دچار اختلال می نماید، این مشکل موجب می شود تا فرد نتواند به راحتی بخوابد و در طول خواب دچار نفس تنگی و اختلالات خواب شود.
چاقی کودکان علاوه بر مشکلات جسمی، عوارض روانی را نیز به همراه دارد. متأسفانه یکی از مضرات چاقی کودکان افسرده شدن آن ها است. از آنجایی که در جامعه اضافه وزن و چاقی یک مشکل دیده می شود، این باور به کودکان نیز منتقل شده و آن ها نیز احساس بدی نسبت به اضافه وزن دارند. همین موضوع موجب می شود تا کودکانی که دچار اضافه وزن هستند احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند و به مرور زمان عصبی و افسرده شوند.
همچنان کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، معمولا به خاطر ظاهرشان در میان همسالان خود پذیرفته نمی شوند و در برخی از مواقع ممکن است مورد تمسخر نیز قرار بگیرند.به همین دلیل نسبت به خودشان احساس خوبی ندارند. این موضوع موجب می شود تا احساس کنند دوست داشتنی نیستند و اعتماد به نفس و عزت نفس آن ها بسیار کاهش پیدا کند.
یکی دیگر از عوارض چاقی در کودکان کاهش مهارت های اجتماعی در آن ها است. بسیاری از کودکان به دلیل چاقی از همسالان خود فاصله می گیرند و گوشه گیر می شوند.به همین دلیل در جامعه نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نمایند و به همین دلیل معمولاً شاگردانی هستند که در امور درسی، ضعیف تر از همصنفی های خود هستند. از طرفی دیگر به دلیل عدم پذیرش در میان همصنفی ها پرخاشگر و عصبی نیز می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن