افغانستان

تلاش برای احیای مجدد جنگلات پسته در فاریاب

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از تلاش‌ها برای احیای مجدد جنگلات پسته، در اطراف شهرمیمنه؛ مرکز این ولایت خبر می‌دهند.

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از تلاش‌ها برای احیای مجدد جنگلات پسته، در اطراف شهرمیمنه؛ مرکز این ولایت خبر می‌دهند.
آنان می‌گویند که صدها جریب زمین در چهارقسمت تپه‌های اطراف این شهر که در گذشته‌ها تحت پوشش درخت‌های پسته و بادام بود، بیشتر شان از اثر خشک سالی‌های اخیر و بی‌توجهی مسئولان پیشین خشک شده‌ اند.
مولوی نورالهدا متوکل، معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گوید که جنگلات تپه‌های اطراف شهرمیمنه که در سال‌های گذشته نابود شده، اکنون با کاشتن تخم اصلاح شده دوباره احیا خواهد شد.
آقای متوکل افزود حدود 250 نفر موظف شده‌اند که تخم‌های اصلاح شده را در تپه‌های اطراف شهر میمنه بکارند.
“کندن کاری، ذخیرۀ آب و کاشتن تخم را یک ماه قبل آغاز کردیم و فعلا هم ادامه دارد. تصمیم براین است ک در ماه‌های جوزا، سرطان و اسد، این تخم‌های کاشته شده، توسط ماشین‌ها آبیاری شود.”
با این حال مصطفی سپند، یکی از آگاهان محیط زیست در فاریاب نقش جنگلات را در حفاظت از محیط زیست بسیار حیاتی دانسته و می‌گوید که هر هکتار مساحت پوشیده از جنگل می‌تواند، حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب آب را در زمین ذخیره کند.
“جنگلات گاز کاربن دای اکساید را جزب و آکسیجن را آزاد می‌کند. جنگلات در جلوگیری از آلودگی محیط زیست نقش اساسی دارد. احیای جنگلات در اطراف شهرها و روستاها باعث کاهش آلودگی هوا و همچنان آلودگی صوتی می‌شود.”
همچنان سیدشکرالله، یکی از باشنده‌های شهرمیمنه چنین می‌گوید:”تمام این کوه‌ها پوشیده از درختان پسته بود، به خاطر جنگ‌ها از بین رفته است. ما دوباره تخم‌های پسته را می‌کاریم و در بدل این کار ماهانه دو بوری آرد، یک قوطی 5 لیتره روغن و یک سیر دال نخود به ما می‌دهند.”
این درحالیست که ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب در سال گذشته نیز بیش از 40 هزار اصله نهال و تخم‌های اصلاح شده پسته و بادام را در تپه‌های اطراف شهرمیمنه کاشته و غرس کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *