اسلامی

زراعت دراسلام

نباتات وآرامش محیط: نباتات پرشاخ و برگ، صدا را انعکاس می دهند. بنابراین، وقتی جلو منازل مسکونی و ساختمان ها درخت باشد، شاخ و برگ آن ها، سر و صدای بیرون را منعکس کرده، مانع ورود آن به داخل منزل می شود. بدین ترتیب، با شاندن درختان در اطراف مساجد، مكاتب، شفاخانه ها، منازل و مناطق مسکونی می توان از ورود سر و صداهای مختلف و فراوان محیط به ساختمان جلوگیری کرد و با کاهش و خنثی کردن سر و صداها، در محیط آرامش را تأمین كرد.

قسمت پایانی
استاد حبیب الرحمن صالحی
نباتات وآرامش محیط: نباتات پرشاخ و برگ، صدا را انعکاس می دهند. بنابراین، وقتی جلو منازل مسکونی و ساختمان ها درخت باشد، شاخ و برگ آن ها، سر و صدای بیرون را منعکس کرده، مانع ورود آن به داخل منزل می شود. بدین ترتیب، با شاندن درختان در اطراف مساجد، مكاتب، شفاخانه ها، منازل و مناطق مسکونی می توان از ورود سر و صداهای مختلف و فراوان محیط به ساختمان جلوگیری کرد و با کاهش و خنثی کردن سر و صداها، در محیط آرامش را تأمین كرد.
نباتات وتداوی: گیاهان در زندگی ما نقش فراوانی داشته و از قدیم بنی آدم از گیاهان برای علاج امراض مختلف استفاده کرده است. مثلاً، سال ها از پوست درخت بید برای کاهش تب بیماران استفاده شده و پس از شناخت ماده تب بر بید (سالیسین)، توانست از روی آن، آسپرین را بسازد که دوای مسکّن برای تب است.
نباتات وپاكیزهگی: الله تعالی نباتات را وسیله تصیفه کننده هوا گردانیده و از آلودگی هوا می کاهند و آن را خنک، سالم و پاکیزه نگاه می دارند. تبادل مواد بین هوا و نبات، به وسیله برگ ها صورت می گیرد. برگ ها، دی اکسید کاربن را می گیرند و به اکسیجن، که مادهی حیاتی برای تنفس انسان است، تبدیل می کنند.
نباتات در پاکیزگی هوا تأثیر گذار است و مانع گرد و غبار در محیط شده و وسیله طراوت وشادابی محیط و در آرامش وتسكین اعصاب و افزودن خوش خلقی در طبائع بشر رول عمده را ایفاء مینماید.
شریعت اسلامی به موضوع طهارت تأکید فراوان كرده است و مسلمانان را به پاکی و پاکیزگی و آلوده نکردن محل، خانه و محیط دعوت می نماید.
مردم و مسئولان جامعه مؤظف اند تا در تحقق این امر مهم سعی و تلاش خویش را به کار گیرند.
تفاوت درختان با گیاهان: تفاوت درخت با سایر گیاهان چیست؟ تفاوت اساسی و عمده بین درخت و سایر نباتات، این است كه سبزیها و گیاهان موسمی عمر كوتاهی دارند، اما عمر درختان طولانی و گاهی به چند صد سال نیز می رسد. چوب درخت غالباً درنجاری، موادسوخت، بناء و صنعت نقش عمده را ایفاء نموده و بزرگی جسامت و بلندی قامت آن سبب ایجاد سایه مناسب برای استفاده ما بخصوص در مناطق گرم میگردد.
شكران نعمت: خداوند متعال تمام نعمتها، اعم ازخوردنیها ونوشیدنیها وپوشیدنیها را برای استفادة انسانها قرارداده است :
ترجمه: همان الله متعال است که باغها را انشاء کرده آن هم که بلند کرده میشود بر پایه هامانند انگور وآن هم که بر پایه ها بلند کرده نمیشود یا ازاین وجه که ستاک نداردمانند درخت ساق دار یا باوجود ستاک داربودن عادت نیست مانند خربوزه وغیره ودرخت خرما وزراعت را هم او را پیدا کرد که در آنها چیزهای خوردن بطور مختلف حاصل می باشد و زیتون و انار هم او پیدا کرد که انار باهم وزیتون زیتون باهم از رنگ و مزه و شکل و مقدار در بعض صفات هم با یکدیگر مشابه می باشد و گاهی با یکدیگر مشابه هم نباشد و الله تعالی این چیزها را پیداکرده اجازت داده است که محاصل آن همه بخورید خواه از همان وقت چرا نباشد چون آن بیرون آید وهنوز پخته نباشد و البته با او این قدر ضرور است که آنچه در آن حق به شرع واجب است یعنی صدقه وخیرات آن بروز درو چیدن آن به مساکین بدهید و درآن دادن هم از حد اذن شرعی مگذرید هر آینه او یعنی الله تعالی از حد اذن شرعی گذرندگان را دوست ندارد چنانکه باغ و کشت الله پیدا کرده است همچنین حیوانات هم چنانچه در مواشی بلند قامتهم و پست قامت هم او پیداکرده است و در باره اینها نیز مثل باغ و کشت اجازت داد که هرچه الله تعالی بشمار داده است و به شرع حلال کرده است آنرا بخورید و از سویی خود احکام تحریم تراشیده پیروی قدمهایی شیطان مکنید هرآینه او برای شما دشمن ظاهر است که شما را با و جود وضوح دلایل حق گمراه می کند.
نتیجه
درختان و میوه های آن از نعمت های الهی بوده كه بعد از ادای حق ان در روز حصاد به بهره برداری از آن امر شده و از زیاده روی (اسراف) در وقت استفاده ازاین نعمت های الهی جداً ممانعت كرده و تاكیداً در پایان میفرماید: خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. قرآن مجید تصریح مینماید، كه در روز قیامت از انسان درباره چگونگی استفاده از نعمتهای الهی پرسش میشود: ترجمه: سپس در همان روز (قیامت) زود است که از نعمت های الهی پرسان شود. (تكاثر: 8).
جنگل ها و درختان از نعمت های بزرگ الهی اند، که باید قدر آن ها را دانست و در نگهداری آن ها از هیچ نوع کوشش دریغ نورزیم ومیتوان با مراعات اعتدال در مصرف، اجتناب از اسراف و تبذیر و ادای شكران نعمتها كه سبب نزول بركات الهی گردیم مستفید شویم. ادای شكران از نعمات الهی رمز زیادت، نمو ونزول بركات بوده وعامل آن به تدین، صاحب تربیه عالی و اخلاق حمیده توصیف
میگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *