اخبارافغانستان

مولوی امیرخان متقی: روابط افغانستان با جهان رو به گسترش است

سرپرست وزارت امورخارجه کشور در دیدار با هیئت دولت مالیزیا گفت:روابط افغانستان با جهان رو به گسترش است و با کشور‌های همسایه و منطقه روابط حسنه قایم کرده است. دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان در خبرنامه‌ی نوشته است: مولوی امیرخان     متقی، سرپرست وزارت امور خارجه با هیئت دولت مالیزیا که به ریاست نماینده نخست وزیر آنکشور به کابل آمده است دیدار کرده است. هیئت یادشده به ریاست خانم شازلینا  نماینده نخست وزیر مالیزیا  به هدف گسترش روابط میان دو کشور به افغانستان سفر کرده، است. اوپیام داتو سری اسامه حاجی محمد بن حاجی حسن، وزیر خارجه مالیزیا را به سرپرست وزارت امور خارجه‌ امارت اسلامی سپرد.

‌مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه کشور روابط دیپلماتیک، دینی، فرهنگی و اقتصادی میان مردمان و حکومت‌های دوکشور را در حال گسترش بیشتر خواند و از «حسن نیت» و کمک‌های بشردوستانهٔ مالیزیا با افغانستان به ‌ویژه کمک‌ های آن کشور با آسیب ‌دیدگان زلزله‌ای اخیر هرات سپاسگزاری کرد. مولوی متقی گفت که فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف وجود دارد. افغانستان در بخش‌های سیاست و اقتصاد، سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور را دنبال می‌کند. روابط افغانستان با جهانیان رو به گسترش است و با کشورهای همسایه و منطقه روابط حسنه قایم کرده است. افغانستان مایل به گسترش روابط با کشورهای جنوب‌شرق آسیا است.

وی از حکومت مالیزیا خواست که تسهیلات صحی و تحصیلی را برای سه هزار افغان که در مالیزیا بسر می‌برند، فراهم کند. ‌اعضای هیئت دولت مالیزیا نیز در این ملاقات گفتند که حکومت مالیزیا خواهان گسترش روابط با افغانستان در بخش‌های مختلف است. خانم داتو دوکتور شازلینا، نماینده نخست وزیر مالیزیا وضعیت سیاسی افغانستان را مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد که هیئت تجاری مالیزیا به‌زودی به افغانستان سفر کند. او افزود که مالیزیا مصمم است تا برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای دیپلماتان افغان، برنامه‌های آموزشی در بخش تکنالوژی معلوماتی، برنامه‌های حسابداری و توسعهٔ برای کارکنان خدمات ملکی افغانستان ترتیب دهد و در راستای تنظیم مسلکی این برنامه‌ها با افغانستان همکاری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *