اخبارگزارش

از روز جهانی صحت درکابل گرامی‌داشت به عمل آمد

انیس: داکتر قلندر عباد وزیر صحت عامه طی یک نشست خبری گفت که روز جهانی صحت World Health Day هر سال در ۷ آوریل  هم‌زمان با روز تأسیس سازمان جهانی صحت (WHO) گرامی داشته می‌شود و شعار روز جهانی صحت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.

آقای عباد تصریح کرده که در سراسرجهان به تعداد (4.5میلیارد تن) ازخدمات صحی دسترسی ندارند ولی امارت اسلامی به تمام حقوق افغان ها احترام قائل بوده بخصوص به حق دسترسی صحی که باعملی کردن  پروگرام‌های مختلف صحی درسراسر کشوراقدام کرده اند.

داکترقلندرعباد بیان داشت که درسراسرکشور به 45000 بسترضرورت صحی داریم ولی فعلا 2000 بسترصحی فعال داریم و 70 فیصد مردم از خدمات صحی معیاری محروم اند.

وزیر صحت عامه ارائه خدمات صحی استاندارد به همه شهروندان را وظیفه این وزارت خواند و گفت که در حال حاضر خدمات صحی در 4900 مرکز صحی و بسیاری از شفاخانه های دولتی به شهروندان ارائه می‌شود.

آقای عباد همچنان افزود که در سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیون بیمار برای تداوی به مراکز صحی و شفاخانه‌های دولتی مراجعه کرده و توسط کارمندان و متخصصین واقعی و مستعد صحی کشور معالجه شده اند.

وی همچنین گفت: (در تلاش هستیم تا تمامی شفاخانه‌ها و مراکز صحی کشور را به تجهیزات مدرن طبی مجهز کرده و ظرفیت‌های پرسنل صحی افغانستان را به هر نحو ممکن افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات بهتری را در منزل به بیماران ارائه کنیم).

وزیر صحت عامه داکتران افغان را قهرمانان سکتور صحی کشور خوانده و از باشندگان این کشور خواست تا به داکتران خود اعتماد کنند.

آقای عباد تاکید کرد که فعلا استخدام کارمندان مسلکی و جذب محصلین دربخش های صحی عملا جریان دارد و این پروسه میتواند به تمام بخش‌های صحی کمک و رسیدگی نماید و از مشکلات پیشرو رهایی خواهیم یافت.

دراخیرسرپرست وزارت صحت عامه از تمام نهاد‌های مدد‌رسان جهانی خواست که کشورافغانستان غریب ترین کشورجهان به حساب می‌آید که 70 فیصد مردم حالا از خدمات صحی معیاری محروم اند بناءً به کمک‌های جهانی  و بخصوص دربخش صحی ضرورت ارشد دارد که باید به مشکلات صحی مردم رسیدگی درست شود.

این درحالیست که آمارهای سازمان جهانی صحت نشان میدهد که 70 درصد کارکنان اجتماعی و صحی زن هستند، ۶.۶ میلیون نفر از کودکان سراسر جهان به دلیل سیستم‌های مراقبت‌های صحی ضعیف می‌میرند، ۸۰۰ زن هر روز به دلیل عوارض بارداری جان خود را از دست می‌دهند،۲۱۹۵ کودک در سراسر جهان بر اثر اسهال می‌میرند و حداقل ۱۴۰ کشور در قانون اساسی خود صحت را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت می شناسند، با این حال بسیاری از کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد حق دسترسی به خدمات صحی را دارند.

تیموری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *