اخبارجهان

تحلیلگر صهیونیست: حماس با سلاح‌های ساده، ارتش اسرائیل را زمین‌گیر کرد

 

یک تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که حماس در جریان نبرد طوفان الاقصی با استفاده از سلاح های ساده به دستاوردهای بزرگی دست یافته و در مقابل، رژیم اسرائیل به رغم برخورداری از تجهیزات و امکانات نظامی پیشرفته نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

به گزارش رسانه‌ها، «عاموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اشاره کرد که جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه، جان ۶۰۰ نظامی این رژیم را گرفت که نیمی از آنها در عملیات زمینی که در پایان اکتبر گذشته آغاز شد، کشته شدند.

وی تصریح کرد که حماس در نبردهای خود با ارتش رژیم اسرائیل در غزه، تاکتیک خود را تغییر داد و راه جایگزینی را انتخاب کرد و در طول جنگ، به خطرناک ترین و موثرترین سلاح یعنی موشک قدیمی «آر پی جی» متوسل شد که هنوز هم تلفات زیادی را از ارتش رژیم اسرائیل می گیرد.

این تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به سانسور تلفات و خسارات ارتش این رژیم در جریان جنگ علیه غزه توسط مقامات تل آویو، اظهار داشت: اگر در سرزمین های اشغالی، هیچ کلیپی از کشته شدن نظامیان اسرائیلی وجود نداشته باشد، از سوی حماس به سرعت منتشر می شود و انگار هیچ اتفاقی [برای این جنبش] نیفتاده است.

وی تصریح کرد که با گذشت شش ماه از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه، موازنه این رژیم در مقابل حماس رضایت بخش نیست.

افزایش انتقادها از بایدن درامریکا به دلیل ادامه جنگ غزه

درخواست جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا از اسرائیل در هفته جاری برای بهبود شرایط انسانی در غزه و تلاش برای آتش‌بس فوری، انتقاد شدید مخالفان و حتی برخی هم‌حزبی‌های او را برانگیخت. برخی از رهبران حزب دمکرات می‌گویند بایدن تلاش کافی برای توقف کشتار در غزه انجام نداده و به اندازه کافی برای توقف جنگ بر نتانیاهو فشار وارد نکرده است.

این در حالی است که مخالفان جمهوری‌خواه او می‌گویند بایدن در انتقادهایش علیه نتانیاهو و اسرائیل اغراق کرده است.

جو بایدن روز پنجشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تهدید کرد که ادامه حمایت امریکا از حمله اسرائیل به غزه را به گام‌های مشخصی در جهت حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان مشروط خواهد کرد.

این اولین باری است که جو بایدن، دموکرات سرسخت طرفدار اسرائیل، به دنبال بهره برداری از کمک‌های امریکا به عنوان ابزاری برای تأثیرگذاری بر رفتار نظامی اسرائیل بوده است.

رئیس جمهوری امریکا تحت فشار شدید جناح چپ حزب خود، وعده داده تا تلاش‌های بیشتری برای رسیدگی به فاجعه انسانی که بر سر غیرنظامیان فلسطینی به دلیل حملات اسرائیل رخ داده است، انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «کریس ون هولن» سناتور دموکرات گفت: «نباید تنها به یک بیانیه اکتفا بکنیم. نباید الگویی داشته باشیم که در آن دولت نتانیاهو با سهل‌انگاری خواسته رئیس جمهوری ایالات متحده را نادیده بگیرد و ما همچنان بمب‌های بیشتری به وزن 2000 پوند برای اسرائیل بفرستیم».

«ون هولن» که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است گفته که بایدن باید درباره جزئیات در اختیار او از بحران غزه، به صورت علنی صحبت کند و به جای جلوگیری از قطعنامه‌های که از اسرائیل انتقاد می‌کند رویکرد جدیدی در شورای امنیت اتخاذ کند.

سایر سیاستمداران چپ‌گرا در درون حزب دموکرات نیز شکایت‌های مشابهی از عملکرد جو بایدن ابراز کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *