اخبارگزارش

برگزاری رقابت حسنِ قرآن میان شاگردان لیسه‌های افغان – ترک

انیس: بنیاد معارف افغان در یک نشست خبری از نتایج رقابت‌های حسن قرآن که در میان شاگردان مکاتب این نهاد تعلیمی از روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز گردیده بود سرانجام با انتخاب ۹ تن چهره‌های برتر و معرفی مقام‌های اول و سوم به پایان رسید.

این رقابت‌ها که در میان شاگردان معارف ترکیه در ولایات مختلف به راه انداخته شده بود بلاخره از میان صد‌ها شاگردان این نهاد تعلیمی ۹ تن آن منحیث چهره برتر انتخاب گردیده بود که سرانجام از میان ۹ تن آن ۳ تن آن هریک عبدالرحمن خرمی مقام اول این رقابت‌ را و محمد ابراهیم و الیاس سروری مقام‌های دوم و سوم را از آنِ خود نمودند.

احمد توکور، رییس عمومی بنیاد معارف ترکیه در این برنامه‌ اشاره نموده که قرآن‌کریم رهنمایی بشریت به‌ویژه مسلمانان است که باید در قسمت درست خواندن و فهمیدنِ آن توجه‌ی خاصِ مسلمانان داشته باشند. وی شاگردان این نهاد تعلیمی و تمام مسلمانان را مخاطب قرار داده اشاره نمود که همیشه با قرآن‌کریم باشید و قرآن کریم را منحیث راهنمای خود در زندگی تطبیق نمایید.

عبدالقادر بکیر اوغلو، مشاور دینی سفارت ترکیه نیز تاکید نمود که شاگردان و تمام مسلمانان از قرآن‌کریم در تمام امورِ زندگی شان استفاده نمایند.

آقای اوغلو اشاره نمود:« برگزاری هم‌چون رقابت‌های دینی می‌تواند که ما ارزش‌های دینی‌ را بیشتر بدانیم و آن ارزش ها را حفط نماییم».

وی به مهم بودن و اهمیت قرآن‌کریم اشاره نمود که اگر ما این‌کتاب مقدسِ خود را به گونه‌ی درست نخوانیم ما نمی توانیم پیام خداوند(ج) را به گونه‌ی درست بدانیم و می‌گوید:

«قرآن‌کریم در هر بخش زندگی برای ما پیام و قوانین دارد که باید از آن منحیث رهنما و قوانین؛ امورِ زندگی خود را  به پیش‌بُبریم».

آقای بکر اوغلو، مشاور دینی سفارت ترکیه همچنان شاگردان را مخاطب قرار داده تاکید نمود که از وقت شان استفاده بهتر و بهینه نمایند و دین اسلام را از آوان کودکی مطالعه و بالای خودشان تطبیق نمایند. وی می‌گوید بعضی‌ از مسلمانان بعداز سنین ۴۰ الی ۵۰ روی به مطالعه قرآن‌کریم و تطبیق قوانین اسلام می‌آورند که مسلمان باید چنین نباشد و باید از آوان کودکی از قرآن‌کریم منحیث راهنمای خود استفاده نمایند.

حضرت الله حافظ رییس معارف ولسوالی بگرامی در این نشست خبری ضمن مهم بودنِ مضامین عصری اشاره نمود که شاگردان باید در پهلوی خوانش مضامین عصری قرآن‌ کریم را نیز باید بدانند و به آن بیشتر وقت بدهند. چون به باور آقای حافظ قرآن‌کریم  پیروان‌اش را به درست دانستن و به ترتیل خواندنِ آن فرا می خواند.

وی همچنان اشاره نمود که کشور‌های غریبی قوانین دست ساخته‌ی خودشانرا دارند، مسلمانان اما قرآن‌ کریم را منحیث قانون و فرهنگ شان استفاده می نمایند که باید در قسمت درست دانستند و تطبیق آن در زندگی خود هیچ‌گاه کوتاهی نه کنیم.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *