صحت

مثانه چیست ؟

گیرنده‌ها هدف داروهای درمان بی‌اختیاری‌های وابسته به عصب مثانه هستند. نحوه عمل این داروها جلوگیری از انقباض مکرر ماهیچه‌های دفع‌کننده است.

سخی احمد احمدی

قسمت سوم

گیرنده‌ها هدف داروهای درمان بی‌اختیاری‌های وابسته به عصب مثانه هستند. نحوه عمل این داروها جلوگیری از انقباض مکرر ماهیچه‌های دفع‌کننده است.

گیرنده پیورینرژیک: این گیرنده در ماهیچه دفع‌کننده وجود دارد و به ATP ،ADP ،UTP  و آدنوزین پاسخ می‌دهد. عملکرد این گیرنده بیشتر در بیماری‌ها و افزایش سن نمود پیدا می‌کند.

کانال‌های پتاسیمی: ماهیچه دفع‌کننده انواع کانال‌های پتاسیمی را دارد. عملکرد کلی این کانال‌ها انبساط ماهیچه صاف در نتیجه خروج

و قطبی شدن شدید غشای سلول است.

تست های مثانه

داکتر برای اینکه متوجه شود علت اختلال مثانه چیست، آزمایش‌هایی انجام می‌دهد که مربوط به عملکرد و آناتومی مثانه یا بیوشیمی ادرار هستند. این آزمایش‌ها در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند.

آنالیز ادرار: این آزمایش روتین در مواقع بروز مشکلات مثانه انجام می‌گیرد. مرحله اول به وسیله سوآپ پیش می‌رود و اگر نیاز به بررسی بیشتر بود ادرار زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

سیستوسکوپی: در این آزمایش لوله‌ای باریک وارد میزنای و مثانه می‌شود. این لوله که دوربین، چراغ و ابزارهای موردنیاز دیگر را به همراه دارد، داکتر را در تشخیص و درمان مشکلات مثانه یاری می‌کند.

تست‌ یورودینامیک یا نوار مثانه: مجموعه‌ای از تست‌ها ازجمله اندازه‌گیری جریان ادرار، فشار و ظرفیت مثانه هستند که در مطب داکتر انجام می‌گیرند.

اختلالات مثانه چیست ؟

مثانه می‌تواند دچار اختلالات مختلفی از جمله بیش‌فعالی، التهاب، عفونت، سنگ و سرطان شود که در ادامه کلیه اختلالات و عوامل به‌وجود آورنده آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

التهاب مثانه

التهاب در این اندام باعث ایجاد درد مزمن یا حاد یا تکرر ادرار و احساس نیاز به دفع ادرار می‌شود. در این حالت بیمار گاهی به ۴۰ تا ۶۰ بار دفع ادرار در روز و حتی شب نیاز دارد و هربار درد زیادی را تحمل می‌کند. این بیماری در زنان شایع‌تر است و با افزایش سن، خطر ابتلا افزایش می‌یابد. نظریه‌های مختلفی ازجمله موارد زیر، درمورد دلایل ایجاد این اختلال وجود دارند.

مشکل در بافت مثانه باعث می‌شود موادِ موجود در ادرار به مثانه آسیب بزنند.

التهاب‌های بدن، موادی در خون آزاد می‌کنند که سبب بروز علايم در مثانه می‌شوند.

ماده‌ای در ادرار وجود دارد که به مثانه آسیب می‌زند.

یک مشکل عصبی باعث می‌شود موادی که به‌طور معمول آسیب‌زا نیستند، موجب احساس درد شوند.

سیستم ایمنی فرد به مثانه حمله می‌کند.

سنگ مثانه

اگر ادرار برای مدت طولانی در مثانه بماند، مواد شیمیایی موجود در آن به کریستالی تبدیل می‌شود که سنگ مثانه نام دارد. اختلال‌هایی که توانایی مثانه برای خارج‌ کردن کامل ادرار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و وجود هرگونه ماده خارجی غیرمتعارف در این اندام، فرد را به سنگ مثانه مبتلا می‌کند. این بیماری در مردان، به خصوص افراد بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد. موارد زیر، مهم‌ترین اختلالات به وجود آورنده این حالت هستند.

بزرگ شدن غده پروستات: بزرگ شدن پروستات در مردان امکان تخلیه کامل مثانه را مختل می‌کند و باعث ایجاد سنگ مثانه می‌شود.                                       ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *