اخبارگزارش

وزارت ارشاد حج و اوقاف: ۳۰ هزار حاجی ام سال در مراسم حج اشتراک می‌نمایند

انیس: رهبری وزارت ارشاد حج و اوقاف در نشتِ خبری از اقدامات این وزارت برای حاجیان و سهمیه‌ی مراسم حج ام‌سال و مقدارِ مصرف هر حاجی خبر داد.

دراین‌ نشست خبری که سرپرست وزارت ارشاد حج و اوقاف، علما و‌ منسوبین امارت اسلامی حضور داشتند از اقدامات و سهولتِ هایی که رهبری این وزارت برای حاجیانِ که قرار است در سال جاری به مراسم حج بروند گرفته است خبر داد.

ثاقب در قسمت سهمیه‌ی حاجیان که قراراست در سال جاری به مراسم حج بروند اشاره نمود: «قرار است در سال جاری ۳۰ هزار حاجی به مراسم حج اشتراک نمایند که در این میان کم‌و بیش ۸ هزار آن سهم زنان کشور می‌باشد».

سرپرست وزارت ارشاد حج و اوقاف کشور نیز در قسمت مصارف هر حاجی‌ای که در مراسم حج اشتراک می نمایند نیز اشاره نموده می‌گوید: «مصرف هر حاجی در مراسم حج از اهل سنت ۳ هزار ۸۶۵ دالر می‌باشد و اما حاجیان اهل تشیع ۵۰ دالر بیشتر یعنی  مصرف هر حاجی اهل تشیع ۳ هزار ۹۱۵ دالر می‌باشد».

ثاقب تاکید نمود که سهمیه‌ی داده شده به‌گونه‌ی عادلانه در تمام ولایات کشور تقسیم شده و هیچ نوع بی عدالتی در قسمت تقسیم سهمیه‌ی حج صورت نه گرفته است.

وی همچنان از حاجیان خواست که قسط دوم پولهای شانرا که سر از ۱۷ ماه مبارک رمضان شروع می‌شود پرداخت‌‌ نمایند چون به گفته‌ی ثاقب پروسه‌ی تحویل پول حاجیان باید تا ختم ماه مبارک رمضان به اتمام برسد.

آقای نور محمد ثاقب اما از کارمندانِ ادارات امارت اسلامی و سایر کسانی که تا اکنون پول مراسم حج شانرا پرداخت نه نموده‌اند تاکید نمود که تماماً باید پولهای شانرا به یکباره‌گی پرداخت نمایند.

نور محمد ثاقب نیز از سهولت‌هایی که برای حاجیان در مراسم حج سال جاری از سوی این وزارت مد نظر گرفته شده اشاره نموده می‌گوید: «برای حاجیان در مکه محل بود و باش نزدیک به مکه و نیز در مدینه منوره محل بود وباش همرا با سه وقت غذا مدنظر گرفته شده است که در سالهای گذشته تنها در مکه‌ی مکرمه برای حاجیان سه وقت غذا مد نظر بوده نه در مدینه منوره».

ثاقب همچنان اشاره نمود که در میدان عرفات برای تمام حاجیان خیمه‌ی بود وباش نیز مد‌نظر گرفته شده تا حاجیان مورد اذیت قرار نه گیرند. وی همچنان اشاره نمود که با دو شرکت خصوصی و دولتی برای انتقال حاجیان قرار داد شده که یکی کام‌ایر و دیگرآن شرکت دولتی آریانا می‌باشد.

نورمحمد ثاقب همچنان اشاره نمود که برای حاجیان بخاطر انجام‌دادنِ پروسه‌ی حج علمای ورزیده از سوی وزارت ارشاد حج و اوقاف کشور مد نظر گرفته شده است که این علما در یک پروسه‌ی امتحان از میان هزاران تن از اشتراک کنند‌گان انتخاب شده‌اند و قراراست در مراسم حج منحیث رهنما همرا با حاجیانِ کشور به مراسم حج اشتراک نمایند.

سرپرست وزارت ارشاد حج و اوقاف همچنان اشاره نمود که مردم افغانستان اکنون در امنیت سرتاسری به سر می‌برند و باید بخاطر مراسم حج که یکی از ارکان دین اسلام است تلاش به‌ورزند‌.

وی می‌گوید که اکثریت مردم افغانستان توانایی رفتن به مراسم حج دارند چون به باور این تبلیغات بیرونی است که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان را وخیم گزارش می‌دهند در حالیکه چنین گزارش‌ها به‌دور ازحقیقت می‌باشد. ثاقب شهروندان افغانستان را مخاطب قرار داده می‌ گوید که در گذشته‌ها مردم بخاطر ادای حج ماه‌ها بدور از خانواده‌های شان رهسپار حج می‌ شدند که خیلی زمان‌گیر و بدون سهولت بود. اکنون اما امکانات و سهولت‌ها وجود دارد که شهروندان باید از موقع مناسب استفاده نمایند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *