جهان

اصرار بر مطالبات حماس همزمان با فشارها برای آتش‌بس موقت 40 روزه

حماس به تشدید تنش‌ها در کرانه باختری و نوار غزه و اسرائیل به یورش به شهر رفح در ماه رمضان تهدید کردند

یک مقام ارشد سیاسی در جنبش حماس گفت که این گروه بر خواسته‌های خود به ویژه پایان دائمی جنگ در غزه اصرار می‌ورزد که این خود نشان می‌دهد در حالی که مذاکره‌کنندگان برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس پس از متوقف شدن آن آماده می‌شوند، هنوز شکاف‌های گسترده‌ای با اسرائیل وجود دارد.  گفتنی است که اصرار سفت و سخت بر مواضع از سوی اسرائیل و حماس باعث شده تا مذاکرات برای دست‌یابی به آتش‌بس متوقف شود.

مذاکره‌کنندگان عرب، روز یکشنبه گرد هم می‌آیند و قصد دارند برای آتش‌بسی بسیار کوتاه‌تر از آنچه قبلاً مورد بحث قرار گرفته بود، از جمله توقف دو روزه درگیری‌ها در آغاز ماه رمضان که احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه آغاز خواهد شد، فشار بیاورند.

حسام بدران، یکی از مقامات ارشد حماس در مصاحبه با نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نسبت به احتمال تشدید تنش‌ها در کرانه باختری و شهر قدس هشدار داد و تاکید کرد که گروه حماس آماده ادامه مذاکرات است.

این مقام ارشد حماس، افزود: «ما توقف مذاکرات را اعلام نکردیم و بیشترین علاقه را برای توقف این جنگ داریم.»

بدران که در دفاتر جنبش در دوحه سخنرانی می‌کرد، شرط‌های حماس را از جمله برقراری آتش‌بس دائمی، امکان بازگشت غیرنظامیان آواره به منازل خود در شمال غزه، عبور کمک‌های بشردوستانه کافی از تمام گذرگاه‌ها، طرح بازسازی غزه، آتش‌بس و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه اعلام کرد.

از سویی اسرائیل با بیان این که اولویت خود در این مذاکرات را آزادی ده‌ها گروگانی قرار داده که در جریان حمله 7 اکتبر حماس ربوده شده‌اند، بر ادامه همکاری و ارتباط‌گیری برای آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *