اخبارافغانستان

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا: متأسفانه در نشست دوحه به حقایق موجود در افغانستان، توجه صورت نگرفت

 

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا با خانم (های کیونگ جون) رییس آسیا و اقیانوس آرام کمیساری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، لیونارد زولو رییس ادارۀ یادشده در افغانستان و هیأت همراه‌شان، دیدار کرد.

در این دیدار، خانم جون از سفر به افغانستان ابراز خرسندی کرده افزود که اداره UNHCR در راستای حل مشکلات مهاجران افغان متعهد بوده و کمک‌های این نهاد با آنان ادامه خواهد داشت.

رئیس آسیا و اقیانوس آرام کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که با ارایه گزارش خویش در نشست آیندۀ جینوا در پیوند به مهاجران، خواهان کمک بیشتر به مهاجران افغان خواهد شد و حقایق موجود افغانستان را شریک خواهد کرد.

موصوف افزود که مهاجران افغان با شرایط دشوار، فقر و بیکاری مواجه می‌باشند، خشک‌سالی و سایر حوادث طبیعی نیز زندگی شان را تهدید می‌کند و افزون بر کاریابی، در زمینه‌های سرپناه، صحت و معارف باید با آنان کمک اساسی صورت گیرد.

خانم جون خاطرنشان کرد، برای اشتغال زایی به مهاجران و بی‌جاشدگان نیاز است تا نهادهای داخلی و خارجی به‌منظور تقویت اقتصاد افغانستان و عملی‌سازی پروژه‌های زیربنایی، دخیل شوند.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا ضمن خوش‌آمدید به آنان گفت، امارت‌اسلامی از همکاری‌های سازمان‌ملل و نهادهای کمک‌رسان به مهاجران تشکری نموده و خواهان ادامه این کمک‌ها شد.

مولوی عبدالکبیر تصریح کرد، گرسنگی، فقر و بیکاری از رژیم گذشته برای امارت‌اسلامی میراث مانده که کنترل و از بین بردن آن به زمان زیاد و امکانات بیشتر نیاز دارد.

به ګفته معاون سیاسی، جنگ‌های طولانی، خشک‌سالی و حوادث طبیعی در افغانستان، مردم را با چالش‌های مواجه ساخته و نیاز است تا به افغان‌ها کمک‌های بشری بیشتر صورت گیرد.

معاون سیاسی هم‌چنان افزود، اکنون باید جهان از نگاه بشری افغانستان را فراموش نکند و شماری از کشورهای همسایه در حالی‌که این کشور با حوادث دشوار طبیعی و مشکلات زیادی مواجه بود، روند اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کردند.

مولوی عبدالکبیر گفت که مهاجران افغان در ناامنی پاکستان هیچ نقش ندارند، اما بازهم آنان در این کشور با مشکلات زیاد مواجه هستند و هزاران افغان بی گناه زندانی شده اند.

موصوف هم‌چنان افزود؛ آمادگی‌های لازم به‌خاطر برگشت مهاجران افغان به کشور گرفته شده‌است، وی خواست تا مهاجران افغان آزاد گذاشته شوند که به رضایت خویش به کشور شان برگردند و نهادهای کمک کننده بین‌المللی در بخش فراهم نمودن سرپناه دایمی و ایجاد زمینه کار برای مهاجران و بی‌جا شدگان نیز کمک نمایند.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا گفت که امارت‌اسلامی تلاش می‌کند با تطبیق پروژه‌های بزرگ ملی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، زمینۀ کار را برای مردم فراهم نماید.

وی گفت؛ جای تأسف است که در نشست اخیر دوحه به موضوع مهاجران افغان و حقایق موجود در افغانستان توجه صورت نگرفت و در مورد جمع‌آوری و ادامۀ کمک‌ها بخاطر رسیدگی به این پدیده، هیچ‌کسی حتی سرمنشی ملل متحد نیز ابراز نظر نکرد.

مولوی عبدالکبیر از ملل متحد و برخی نهادهای بین‌المللی به‌خاطر گزارشات‌شان که استوار بر معلومات نادرست می‌باشد و مردم را به مهاجرت غیرقانونی تشویق می‌نمایند، انتقاد کرد.

آقای عبدالکبیر خاطر نشان کرد؛ در افغانستان پیشرفت‌های قابل ملاحظه صورت گرفته، تولید و قاچاق مواد مخدر صفر شده، معتادان مواد مخدر زیر درمان هستند، تلاش‌ها به‌خاطر تقویت اقتصاد آغاز گردیده، زورگویی و باج‌گیری پایان یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *