سخن انیس

مشوره آیینه‌یی‌است که ملت، خود را درآن می‌بینند

قسمی‌که تجربه به ثبوت رسانده است، نظام‌ها و حکومت‌هایی که با ملت خود مشوره داشته اند و در موضوعات ملی و مردمی، ملت را شریک ساخته اند، بیشتر عمر خورده اند و در تداوم و بقای آن حکومت‌ها مفید وموثر واقع شده است.

قسمی‌که تجربه به ثبوت رسانده است، نظام‌ها و حکومت‌هایی که با ملت خود مشوره داشته اند و در موضوعات ملی و مردمی، ملت را شریک ساخته اند، بیشتر عمر خورده اند و در تداوم و بقای آن حکومت‌ها مفید وموثر واقع شده است.

امارت اسلامی افغانستان که برخاسته از متن ملت است، نیز در این امر مهم، ارزش قایل است و در بسا موارد با ملت و نمایندگان ملت در امور کشور مشوره می‌کند و برای استحکام پایه‌های وحدت ملی و اخوت و برادری توجه و تلاش می‌نماید.

دوسال قبل، بیش از پنج‌هزار تن از علما، سیاسیون، متنفذین و نمایندگان ملت با شمول مقامات حکومتی در خیمه‌لویه‌جرگه حضور به‌هم رساندند و روی موارد مهمی بحث کردند و موضوعات زیادی را در حضور عالیقدر امیرالمومنین، شیخ هبت الله آخندزاده حفظه الله بیان داشتند و دیدگاه‌های خود را با امیرالمومنین و مقامات بلندپایه‌ی نظام مستقیماً شریک کردند.

دیروز نیز در خیمه‌ی لویه جرگه جمع کثیری از نمایندگان و برزگان از ولایات مختلفی گردهم آمدند و نشست بزرگی را تحت عنوان استحکام نظام اسلامی و وحدت ملی برگزار نمودند و روی موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز کشور بحث و تبادل نظر کردند و وحدت ملی را یکی از

نمونه‌های خوب نظام اسلامی و از شیوه‌‌های بهتر و اساسی برای بقای حکومت دانستند و بر ادامه‌ی این روش نیز تاکید کردند.

بدون شک، نظامی‌که با ملت خود در تماس باشد و در امور مهم ملی و میهنی مشوره داشته باشد، محکوم به شکست نیست و حمایت ملت را برای همیشه با خود خواهد داشت.

متاسفانه، رژیم‌های گذشته رژیم‌هایی بودند که توسط قدرت‌های جهانی بر شانه‌های مردم گذاشته می‌شدند و با راه انداختن انتخابات تقلبی و جعلی بر ملت بیچاره‌ی افغانستان تحمیل می‌گردیدند.

از همین لحاظ، ملت از آنان فاصله گرفتند و سرانجام آن رژیم‌های بدنام، متقلب و متعصب را به سقوط مواجه کردند و نظام کاملاً اسلامی و ملی را با فداکاری‌های بی‌دریغی، جاگزین آن نمودند.

نظام کنونی با فداکاری و قربانی‌های عظیمی به دست آمده است و حمایت قاطع ملت بود که بزرگ‌ترین قدرت جهانی را به زانو در آورد و مجاهدین یکبار دیگر به فتح مبین و پیروزی عظیم دست یافتند و تاریخ رنگینی را به نفع ملت قهرمان افغانستان و تمام جهان اسلام رقم زدند و افتخار بزرگی را کمایی کردند.

بدین سبب این نظام اسلامی، مشوره با ملت مجاهد را وجیبه‌ی دینی و ملی خود می‌داند و برای ادامه‌ی بهتر حکومت اسلامی و تطبیق شریعت غرای محمدی با مردم خود تماس می‌گیرد و موضوعات مهمی را با ملت خود شریک می‌سازد.

قسمی دیده می‌شود، متقابلا ملت افغانستان از این گونه نشست‌های مشورتی به گرمی استقبال می‌کنند و تمام اقوام ساکن در کشور قسمی‌که در جهاد و مبارزه نقش داشتند، در نظام هم خود را شریک میدانند و برای دوام و بقای این حکومت مشروع و مردمی از هیچ‌گونه حمایت و همکاری دریغ نمی‌ورزند.

بلی!

مشوره در حقیقت آیینه‌یی است که ملت خود را در آن می‌بینند و باعث دلگرمی، اطمینان قلبی و اعتماد ملت می‌شود.

زمانی که ملت در کنار نظام خود ایستاد باشد، بدون تردید پایه‌های نظام با گذشت هر روز استحکام پیدا می‌کند و به موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی دست می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *