اجتماعی

اهمیت باغداری و مالداری در کاهش نرخ بیکاری

پرورش حیوانات اهلی از دیر زمانی به این سو در میان ساکنان این سرزمین پیشینه دارد، باشندگان مناطق مختلف کشور در کنار مصروفیت به زراعت به پرورش انواع حیوانات اهلی می پرداختند که، حالا هم، این شیوه و  روش در میان ساکنان روستانشین این مرز وبوم ادامه دارد و بسیاری از اهالی روستا از طریق کشت انواع نباتات و پرورش حیوانات اهلی مخارج زندگی خود را تأمین می نمایند.

عبدالحلیم باخرد

پرورش حیوانات اهلی از دیر زمانی به این سو در میان ساکنان این سرزمین پیشینه دارد، باشندگان مناطق مختلف کشور در کنار مصروفیت به زراعت به پرورش انواع حیوانات اهلی می پرداختند که، حالا هم، این شیوه و  روش در میان ساکنان روستانشین این مرز وبوم ادامه دارد و بسیاری از اهالی روستا از طریق کشت انواع نباتات و پرورش حیوانات اهلی مخارج زندگی خود را تأمین می نمایند. روستایان با فروش حیوانات اهلی، محصولات‌حیوانی مانند؛ شیر، قیماق، ماست، قروت، پنیر، گوشت و پوست حیوانات مذکور مخارج زندگی خود را تأمین می کنند. اما، امروز به دلیل نبود بازار فروش برای محصولات حیوانی، پرورش دهندگان حیوانات با مشکلات زیادی روبرو اند، زیرا با وارد شدن محصولات حیوانی از کشور های دیگر، نرخ محصولات داخلی خیلی ها کاهش یافته است که این امر باعث گردیده است تا پرورش دهندگان حیوانات اهلی نتوانند محصولات خود را به نرخ‌مناسب در بازار به فروش رسانند. بنابراین، آنها خواهان آن اند که نهاد های مسئول مانع وارد شدن محصولات حیوانی از کشور های دیگر گردد تا مالداران بتوانند به پرورش حیوانات و تولید محصولات حیوانی ادامه داده و از طریق فروش آن مصارف زندگی خود را تأمین کنند.

از جانب دیگر، زارعین و باغداران نیز به دلیل نبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات‌شان و بازار مناسب برای فروش محصولات خود گلایه دارند و خواهان آن اند که نهادهای مسئول برای دست یابی آنها به بازار های خارجی توجه نمایند تا بتوانند محصولات خود را به خارج از کشور صادر نموده و مفاد بیشتری به دست آرند. همین گونه، وارد شدن میوه جات وسایر محصولات نباتی از کشورهای دیگر توانسته است تاحدی باعث کاهش نرخ محصولات نباتی داخلی گردد که این به زیان آنها تمام شده و نمی‎توانند محصولات خود را به نرخ مناسب به فروش برسانند.  همچنان باغداران و مالداران می‌خواهند که نهاد های مسئول در زمینه دست یابی آنان به بازارهای بیرونی همکاری نموده تا بتوانند محصولات خود را به بیرون از کشور صادر نمایند، اما دیده می شود که مشکلات ترانزیتی و مسدود بودن بنادر گاه و ناگاهی به روی تجارانی که میوه و سبزیجات را به بیرون از کشور صادر می نمایند باعث گردیده است در بسیاری از موارد میوه جات و سبزیجات آنها فاسد شده و  زیان زیادی به آنها وارد شود. بنابراین نیاز است که نهاد های مسئول در این زمینه با آنها همکاری نمایند تا بتوانند محصولات خویش را در وقت معین آن به بازار های خارجی عرضه نموده و بتوانند از این طریق مفاد خوبی بدست آرند.

آگاهان امور بر این باور اند درصورتی که جلو ورود محصولات حیوانی و نباتی از کشور های دیگر گرفته شود  دام داران و پرورش دهندگان حیوانات و باغداران توسط نهاد های مسئول حمایت گردند، آنها خواهند توانست محصولات بیشتر حیوانی ونباتی  را تولید نموده که  این می تواند سبب تشیوق بسیاری از شهروندان گردد تا آنها نیز برای کسب درآمد به دام داری و پرورش حیوانات و نباتات رو آورند و از طریق فروش محصولات حیوانی و نباتی بتوانند مخارج زندگی خود را تأمین نمایند. افزون براین، ما خواهیم توانست در بخش تولید محصولات حیوانی و نباتی  به خود کفایی دست یابیم.       گذشته از این، در صورتی که در زمینه پرورش حیوانات و نباتات  سرمایه گذاری صورت گیرد، زمینه کار برای بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف کشور مساعد گردیده و در نتیجه این باعث می گردد که نرخ بیکاری و گراف فقر تا حدزیادی پایین آید.

همین گونه، نبود کلنیک های حیوانی و نباتی و ادویه مورد نیاز دامداران و  باغداران همچنان کمبود داکتران حیوانی در نقاط  مختلف کشور باعث گردیده است که آنها نتوانند به درمان امراض حیوانی و نباتی در وقت معین آن بپردازند، این باعث وارد شدن زیان به آنها گردیده است، از این‌رو، آنها خواهان آن اند که در این مورد نهاد های مسئول با آنها همکاری نموده تا بتوانند در وقت معین به ادویه مورد نیاز خویش دسترسی داشته باشند.

اگر روی پرورش درخت بادام سرمایه گذاری صورت گیرد، و باغداران در نقاط مختلف کشور به پرورش آن بپردازند، می توانند از این طریق مفاد خوبی  بدست آرند، زیرا بادام از جمله میوه های خشک است که نرخ آن در بازار نیز خیلی بلند است و از جانب دیگر، بادام میوه‎ای است که    در همه فصول سال می تواند بازار خوبی  داشته باشد، همین گونه در بازارهای خارجی نیز خریداران خود را دارد، درصورتی که زمینه دسترسی به بازار های خارجی مساعد گردد، تجاران می توانند از این طریق مفاد زیادی بدست آرند. به همین ترتیب اگر روی پرورش انگور نیز در کشور سرمایه گذاری صورت گیرد، باغداران در نقاط مختلف کشور می توانند مفاد خوبی از این رهگذر بدست آرند، زیرا کشمش آن می تواند در هر فصل سال خریداران خود را داشته باشد، همین گونه درصورتی که این میوه ها به بیرون از کشور صادر گردد، می توان از فروش آن سود بیشتری بدست آورد. ایجاد باغ های انگور در هر گوشه و کنار این سرزمین می تواند زمینه کار را برای بسیاری از شهروندان مساعد سازد، در نتیجه این می تواند به اقتصاد بسیاری از خانواده ها کمک کند و از فروش این میوه جات و صدور آن به بیرون از کشور عاید خوبی بدست آید. گذشته از این، میوه جات دیگری نیز اند درصورتی که روی پرورش آن سرمایه گذاری صورت گیرد و باغداران به پرورش انواع میوه جات بپردازند می توانند مفاد خوبی بدست آرند و کشور از این طریق می‌تواند خود را به خود کفایی برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن