ورزش

زندگی سالم را  با ورزش کردن تجربه کنید

متناسب بودن به لحاظ جسمی به این معنی است که شما ظرفیت و توان قلبی و ریوی خوبی دارید و بنابراین مغزتان می‌تواند مقادیر زیادی اکسیجن دریافت کند. در ضمن، خوردن صبحانه کامل هم مانع از پرخوری در وعده های دیگر غذایی می شود.

ماستر سپورت محمد یعقوب

متناسب بودن به لحاظ جسمی به این معنی است که شما ظرفیت و توان قلبی و ریوی خوبی دارید و بنابراین مغزتان می‌تواند مقادیر زیادی اکسیجن دریافت کند. در ضمن، خوردن صبحانه کامل هم مانع از پرخوری در وعده های دیگر غذایی می شود.

سعی کنید که همیشه ۳ گروه از ۵ گروه غذایی شامل غلات، گوشت، فرآورده های لبنیاتی، سبزی و میوه ها در صبحانه تان وجود داشته باشد.

مصرف گوشت های تازه و کم چرب، فرآورده های لبنیاتی کم چربی ، سبزیجات و میوه های تازه و مخلوط آنها با یکدیگر، بهترین صبحانه را برای همه فراهم می آورد.

البته تخم مرغ نیز در این وعده جایگاه خاصی دارد که نباید از یاد برد، ولی اگر کلسترول شما بالای ۲۰ است، مصرف تخم مرغ را به ۴ عدد در هفته محدود کنید.

به یاد داشته باشید که بهترین الگو برای تناسب اندام، کاهش میزان کالوری دریافتی از وعده صبح تا وعده شام است یعنی هر چه به زمان خواب نزدیک تر می شوید، باید کالوری کمتری دریافت نمایید.

تناسب اندام که نتیجه یک فعالیت بدنی منظم ، با دریافت مواد غذایی مخصوص است و شادابی بیشتر و محافظت در مقابل بیماری ها را به همراه دارد، باید در قدم نخست از راه رفتن، آب بازی، بایسکل رانی یا انجام بعضی دیگر از فعالیت ها در هوای آزاد، حداقل به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و ۳ بار در هفته شروع گردد.

با انجام این فعالیت ها وجود شما قوی می شود. احتمال سرما خوردگی و ابتلا به آنفولانزا کاهش می یابد. فشار خون، کلسترول، اضطراب و افسردگی کاهش می یابد. احتمال ابتلا به بیماری های دیگر نیز کاهش می یابد.

فعالیت ورزشی به این شکل است که سطح انرژی شما به حداکثر می رسد. چربی بدن تان کاهش یافته و عضله های شما اضافه می شود. شانس زندگی طولانی و سالم بیشتر خواهد بود.

در این بخش می‌خواهم به پرسش سوالی که بهترین نوع فعالیت بدنی کدام است ؟ جواب ارائه نمایم:

شما مجبور به انجام ورزش های سنگین، برای رسیدن به مزایای سلامتی واقعی ناشی از فعالیت بدنی نیستید. توصیه می شود برای این که از سلامتی بهره مند شوید، کارهای متناسبی مانند: باغبانی، راه رفتن ، چوب شکستن و … را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه به کارهای روزانه خود اضافه کنید. مهم این است که اعمال و کار های مفیدی را انتخاب کرده و پیوسته آنها را انجام دهید.

چه نکاتی در فعالیت بدنی حایز اهمیت است؟

فعالیت بدنی در طول دوره بلوغ کاهش می یابد و کم خوردن و به اندازه خوردن نیمی از رسیدن به سطح تناسب است. فعالیت بدنی نیز نیمی دیگر از موارد مهم در این راه است، در زیر به نتایج مفیدی که از تمرینات ناشی می شود، اشاره شده است: افزایش قوه تشخیص، بهبودی حالت های ناخوشایند ( افسردگی، عصبانیت و…) افزایش انرژی، توانمندی قلب، نیرومندی ماهیچه ها، سوزاندن کالوری، کاهش استرس، کاهش احتمال بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت، کاهش احتمال بسیاری از سرطان ها.

چگونه تمرین را آغاز کنیم؟

دلیل قابل قبولی برای تمرین نکردن وجود ندارد. فقط به یاد داشته باشید، آهسته و همین طور با رژیم غذایی شروع کنید و هدف معقولی برای خود تعیین کنید.

با ۵ دقیقه در روز شروع به ورزش کردن نمایید و بعد از ۱ تا ۲ هفته این مدت را به ۱۵ دقیقه برسانید و بعد هردو هفته یک بار ۵ دقیقه به مدت قبلی اضافه کنید.

چه مدت طول می کشد تا از نظر بدنی متناسب شوید؟

بستگی به تمرین شما دارد. اگر شما سعی دارید وزن خود را پایین بیاورید، کارشناسان توصیه می کنند که حداقل ۴۵-۳۵ دقیقه و ۵ بار در هفته تمرین کنید. اگر شما می خواهید وزن خود را ثابت نگه دارید و از فواید تناسب اندام استفاده کنید، توصیه می شود ترجیحاً هر روز حداقل ۳۰ دقیقه تمرین کنید. اگر۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت کامل وقت ندارید، در مدت کمتری تمرین کنید. حتی انجام اندکی فعالیت بدنی بهتر از انجام ندادن آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *