اجتماعی

کتاب‌فروشان در جستجوی  بازار فروش

به دنبال رکود بازار کتاب در هرات، شماری از کتاب فروشان در این ولایت اقدام به فروش کتاب به روی جادها کرده‌اند.

به دنبال رکود بازار کتاب در هرات، شماری از کتاب فروشان در این ولایت اقدام به فروش کتاب به روی جادها کرده‌اند. آنان می‌گویند که با فروش کتاب در روی جادها و با قیمت ارزانتر، در تلاش ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و جلوگیری از فراموش شدن کتاب در اذهان عامه هستند. در همین حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که تلاش‌ها برای حمایت از ناشران و کتاب ‌فروشان و نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در جامعه جریان دارد.

رکود بازار کتاب در هرات شماری از کتاب فروشان را وادار به فروش کتاب‌ها در روی جادهای این ولایت کرده است. آنان می‌گویند که به دلیل نبود بازار فروش و کرایه‌ بلند دکان‌های شان، مجبور شده‌اند برای جذب مشتری کتاب‌های شان را با قیمت ارزانتر، به روی جاده‌ها کشیده و به فروش برسانند.

عبدالغفور احمدی، یکی از این کتابفروشان که  بساط فروش کتاب‌هایش را در یک چهارراهی شهر هرات پهن کرده است، می‌گوید که بازار بی‌رونق کتاب او را واداشته که کتاب‌هایش را در روی جاده به لیلام بگزارد.

“اینجا آمدیم، چون مشتری‌ نیست و مردم رجوع به کتاب نمی‌کنند. فکر می‌کنیم که شاید در اینجا بیشتر جلب توجه مردم شود و کتاب بهتر فروخته شود”.

سعید، دیگر فروشنده کتاب با ابراز نگرانی از رکود بازار کتاب می‌گوید با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و فروش آن از جاده، در تلاش زنده نگهداشتن فرهنگ مطالعه و رونق دوباره آن در جامعه است.

“بیشترین بازاریابی محصولات از طریق تبلیغات می‌شود. کتاب هم همین حالت را دارد و باید تبلیغات صورت بگیرد و این نمایشگاه تبلیغاتی است برای کتاب. شاید تاثیر به سزایی بر مردم داشته باشد”.

 

او از حکومت می‌خواهد تا از فروشندگان کتاب حمایت نموده و برنامه‌هایی را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در میان جامعه روی دست گیرد.

در همین حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که تلاش‌ها برای حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان و نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در جامعه جریان دارد.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر این ریاست می‌گوید:”ریاست اطلاعات و فرهنگ به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و همچنان حمایت از ناشران و کتابفروشان، همیشه موضع مثبت داشته است”.

فروشندگان کتاب در حالی اقدام به فروش کتاب از روی جاد‌ه‌ها کرده‌اند که به گفتۀ آنان، طی دو سال گذشته به دلیل وضع محدودیت‌ها بر آموزش دختران و افزیش فقر و تنگدستی در میان مردم، شمار علاقمندان کتاب  به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته و بازار کتاب در این ولایت با رکود مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن