فرهنگی

برنامه‌ی فرهنگی «شعر در نفس‌های گرم شورچای بدخشانی» در بدخشان برگزار شد

مسئولان ریاست اطلاعات‌وفرهنگ بدخشان، می‌گویند که یک برنامه‌ی فرهنگی زیر نام «شعر در نفس‌های گرم شورچای بدخشانی!» را، با حضور پرشور شاعران، نویسندگان و فرهنگیان این ولایت برگزار کردند.

مسئولان ریاست اطلاعات‌وفرهنگ بدخشان، می‌گویند که یک برنامه‌ی فرهنگی زیر نام «شعر در نفس‌های گرم شورچای بدخشانی!» را، با حضور پرشور شاعران، نویسندگان و فرهنگیان این ولایت برگزار کردند.

در این برنامه، اشتراک‌کنندگان با خوانش شعرها و سخن‌رانی در توصیف شورچای بدخشانی، این غذا را یکی از میراث‌های فرهنگی کشور عنوان کردند.

معزالدین احمدى، رییس اطلاعات‌وفرهنگ بدخشان، می‌گوید که این برنامه به هدف معرفی و به‌شهرت‌رساندن شورچای بدخشانی و پاس‌داری از ارزش‌های فرهنگی این ولایت، برگزار شده است.

او می‌افزاید: «ما امیدوار هستیم که بتوانیم این را به تمام جهانیان برسانیم که شورچای یکی از میراث‌های فرهنگی مردم بدخشان است. قسمی که بزرگان گفته، شورچای ۴۱ نوع فایده دارد که به صحت انسان مفید است. شورچای، شیر، چهارمغز، مسکه، قیماق و غیره مواد ترکیبی دارد که خیلی غذای قوی است.» در همین حال، شماری از شاعران، نویسندگان و فرهنگیان بدخشان، در این برنامه خواستار به‌ثبت‌رسیدن شورچای بدخشان در بخش میراث‌های فرهنگی کشور شدند.

عبدالبصیر وثیق، شاعر و نویسنده در بدخشان، با ابراز خرسندی از برگزاری این گونه برنامه‌های فرهنگی در پشتیبانی از ارزش‌های باشندگان یک ولایت، می‌گوید که باید از ارزش‌ها و میراث‌های شهروندان کشور پاس‌داری صورت گیرد.

او می‌افزاید: «در این جای شکی نیست که فلسفه‌ی شورچای گذشته‌ی بسیار دور و درازی در بدخشان دارد که حدود ۳۵۰ سال از پیدایش شورچای در ولایت ما می‌گذرد. حالا مثلاً کشورهای همسایه‌ی ما بیش‎تر میراث‌های فرهنگی به نام خود شان ثبت کردند و من هراس دارم که یک روز شاید فرا برسد که شورچای ما را نیز به نام میراث‌های فرهنگی خود شان ثبت کنند.»

از سویی هم، شمس‌علی شمس، یکی از فرهنگیان بدخشان، برگزاری این گونه برنامه‌ها را برای شناساندن ارزش‌های فرهنگی این ولایت سودمند می‌داند و می‌گوید که تنها برگزاری برنامه‌ها کافی نیست؛ بل در این راستا باید گام‌های عملی برداشته شود.

او می‌افزاید: «یکی از دلایلی که شورچای در سطح کشور شهرت یافت، این بود که این غذا در دربار شاهی مروج بود و هر غذایی که در دربار شاهی مروج باشد، زودتر به شهرت می‌رسد؛ چون به خاطر تقلیدش در بین مردم مروج می‌شد، پس شورچای قدمت بسا تاریخی کلان دارد و باید این میراث حفظ شود.»

این دومین برنامه‌ی فرهنگی است که در یک هفته‌ی پسین در بدخشان از سوی مسئولان محلی و فرهنگیان این ولایت برگزار می‌شود.

عبدالحسیب حساس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن