افغانستان

وزارت زراعت، آبیاری ومالداری:  کشت زعفران را به۲۶ ولایت کشورتوسعه داده ایم

هشتمین جشنواره ملی گل زعفران همزمان با جشنواره غذا‌های محلی درریاست زراعت،آبیاری ومالداری ولایت هرات برگزار شد.

هشتمین جشنواره ملی گل زعفران همزمان با جشنواره غذا‌های محلی درریاست زراعت،آبیاری ومالداری ولایت هرات برگزار شد.

پیرمحمد حلیمی، رئیس اداره زراعت، آبیاری ومالداری هرات گفته که حاصلات زعفران در سال گذشته ۲۰ تن بوده و در سال آینده ۳۰ تن پیش‌بینی می‌شود.

در همین حال، مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات گفته اند که در هشت ماه گذشته ۲۱ هزار و ۸۶۴ کیلوگرم زعفران به خارج از کشور صادر شده است.

محمدامین یوسف، فرمانده اجرائیه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نیز گفته است که ارزش این صادرات به ۲۱ میلیون و ۵۶۱ هزار دالر آمریکایی می‌رسد که به کشورهای عربستان، هند و اسپانیا صادر شده است.

در همین حال،زارعین در هرات ‌گفته اند که اگر شرایط صادرات زعفران به کشورهای عربی فراهم شود، آنان می‌توانند که زعفران‌شان را به قیمت مناسبتر به‌فروش برسانند.

در بخش دیگر از اداره ریاست زراعت هرات نمایشگاه غذا‌های محلی توسط خانم‌ها به نمایش گذاشته شد.

خانم‌هایی‌که در این نمایشگاه شرکت کرده‌بودند گفته اند که برگزاری این نمایشگاه‌ها برای معرفی غذا‌ها موثر واقع خواهد شد.

جشنواره گل زعفران در هرات در حالی برگزار می‌شود که زعفران افغانستان از لحاظ کیفیت به‌عنوان نمونه در سطح جهان انتخاب شده است. وزارت زراعت،آبیاری ومالداری در زمینه توسعه کشت نهال زعفران بسیارکوشش کرده است که به تمام ولایات کشورتوسعه یابد. برنامه های خوب این وزارت درهمکاری با سکتورخصوصی نتایجی مثبت وملموسی رابوجود آورده است. اینکه این وزارت درزمینه رشد کشت وپرورش  زعفران چه فعالیت هارا انجام داده است خبرنگار روزنامهمامصاحبه یی رابامولوی مصباح الدین مستعین رئیس اطلاعات وآگاهی عامه وهمچنین سخنگوی وزارت زراعت،آبیاری ومالداری انجام داده است که خدمت تان تقدیم است.

پرسش:وزارت زراعت، آبیاری و مالدرای درزمینه کشت و پرورش زعفران چه فعالیت هایی را انجام داده است؟

پاسخ: کشت زعفران رابه۲۶ ولایت کشورتوسعه داده ایم.وزارت زراعت به منظور رشد و انکشاف زعفران در کشور قطعات نمایشی، بسته های لوازم کشت و  پیاز زعفران را توزیع کرده و همینگونه کارمندان ترویج وزارت زراعت رهنمایی های فنی را با زعفران کاران به گونه دوامدار انجام می دهند.

پرسش :در حال حاضر در چند ولایت کشور کشت زعفران صورت میگیرد؟

پاسخ: در۲۶ ولایت کشور زعفران کشت و پرورش داده می شود، که بیشترین حاصلات زعفران کشور از ولایت هرات بدست می آید.

پرسش :آیانسبت به سال‌های قبل حاصلات زعفران افزایش یافته است ؟

پاسخ:  پیش بینی می شود که در مقایسه به سال قبل حاصلات زعفران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. چون در سال قبل از۲۶ ولایت کشور مقدار۲۲ اعشاریه ۹۱۹ متریک تن زعفران جمع آوری شده بود و امسال که فعلاً فصل برداشت زعفران آغار شده است انتظار می رود که در سال جاری در حدود۳۰ متریک تن زعفران از سرتاسر کشور جمع آوری شود.

پرسش: در جشنواره زعفران که چند روز قبل درهرات برگزارشده بود به نمایندگی وزارت زراعت چه کسانی درآن اشتراک کرده بودند ؟

پاسخ: در جشنواره زعفران درولایت هرات مولوی پیر محمد حلیمی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات به گونه فعال اشتراک نموده و همینگونه جشنواره در صحن ریاست زراعت ولایت مذکوزبرگزار شد.

پرسش:برای دهقانان وزعفرانکاران چه پیام دارید؟

پاسخ:زعفران افغانستان به دلیل زحمات فراوان زعفران کاران و آب خاک مناسب کشور درجه نخست را در جهان از لحاظ کیفیت از آن خود کرده است.پس توقع ما از زعفران کاران کشور این است که تلاش نمایند که طبیعی بودن زعفران کشور را حفظ نمایند و از ولایت هایی که دارای کیفیت بهترزعفران هستند جهت کشت استفاده نمایند.ما تلاش داریم،که تمام سهولت های لازم را جهت تولید، پروسس و بسته بندی زعفران برای زعفران کاران و تجار کشوررا فراهم نماییم.

نوری- اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *