افغانستان

بازگشت 8 هزار و 146 مهاجر افغان از ایران و پاکستان

در ادامه روند اخراج مهاجرین افغانستان از کشور پاکستان، مسئولان در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند که 7هزارو 146 مهاجر ، در تاریخ 8 عقرب از پاکستان و ایران اجباری به کشور بازگشته‌اند.

در ادامه روند اخراج مهاجرین افغانستان از کشور پاکستان، مسئولان در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند که 7هزارو 146 مهاجر ، در تاریخ 8 عقرب از پاکستان و ایران اجباری به کشور بازگشته‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان با نشر اعلامیه‌ای در صفحه اجتماعی اکس در روز سه‌شنبه، 9 عقرب از بازگشت 7 هزار و 146 مهاجر افغانی از کشورهای ایران و پاکستان خبر داده است.

بر اساس اعلامیه؛ سه هزار و 572 مهاجر افغانی مقیم پاکستان ، از طریق مرز اسپین بولدک ولایت قندهار به تاریخ 8 عقرب به کشو برگشت کرده است.

بر اساس معلومات آمریت سرحدی اسپین بولدک ولایت قندهار، 530 خانواده‌های که شامل سه هزار و 572 تن بودند، طور اجباری از پاکستان برگشت کردند که بعد از ثبت در اداره امور مهاجرین، جهت کمک به دفتر سازمان بین المللی مهاجرت معرفی شدند.

همزمان با این گفته شده است که 3 هزار و 574 مهاجر افغانی دیگر نیز به طور اجباری از ایران به کشور برگشته‌اند.

این در حالی است که روند اخراج مهاجرین افغانستان از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان شدت بخشیده شده است و ضرب‌الاجل تعیین شده کشور پاکستان برای مهاجرین افغانستان نیز، در حال تمام شدن است.

با این حال، پیش از این سازمان عفو بین‌الملل ‌در نامه‌ سرگشاده‌ای به انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان از او خواست تا تصمیم اخراج اجباری مهاجران به‌ویژه شهروندان افغانستان فاقد سند اقامت را، لغو کند. سازمان عفو بین‌الملل گفت: آزار و اذیت مهاجران افغانستان در پاکستان را مستند کرده است. به نقل از این سازمان، از سوم اکتوبر از زمان تعیین ضرب‌الاجل برای اخراج مهاجران، دستگیری، آزار و اذیت مهاجران افغانستان «تشدید» شده است. عفو بین‌الملل خطاب به انوارالحق کاکر گفته که در پرتو قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر، به پذیرایی از مهاجران ادامه دهد و از جامعه جهانی خواسته که از پاکستان برای میزبانی از مهاجران افغانستان حمایت مالی کند. همزمان با افزایش بازگشت مهاجرین افغانی از پاکستان، حکومت افغانستان « کمپ موقت» برای پذیرایی این مهاجران در ولایت ننگرهار ساخته است که مهاجرین برگشته پس از اقامت چند روزه در این کمپ به مکان‌های اصلی شان انتقال داده می‌شوند.

گفتنی است که پس از تعیین ضرب‌الاجل پاکستان برای مهاجرین افغانی، تا کنون ده‌ها هزار افغان از پاکستان به کشور بازگشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *