افغانستان

سومین مجمع «کمربند و جاده» در چین برگزار شد

این رویداد را می توان یک فرصت اقتصادی برای افغانستان به حساب آورد بیجنگ پایتخت چین دیروز میزبان سومین مجمع همکاری بین المللی “کمربند و جاده” است که در آن هیئت های بلند پایه شماری از کشور های جهان، رهبران شماری از کشور های جهان منجمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، ویکتور اوربان نخست وزیر هنگری، وو ون تونگ رئیس جمهور ویتنام، شرکت دارند. از افغانستان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست که دو روز دوام میکند شرکت کرده است.

این رویداد را می توان یک فرصت اقتصادی برای افغانستان به حساب آورد

بیجنگ پایتخت چین دیروز میزبان سومین مجمع همکاری بین المللی “کمربند و جاده” است که در آن هیئت های بلند پایه شماری از کشور های جهان، رهبران شماری از کشور های جهان منجمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، ویکتور اوربان نخست وزیر هنگری، وو ون تونگ رئیس جمهور ویتنام، شرکت دارند. از افغانستان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این نشست که دو روز دوام میکند شرکت کرده است.

این مجمع به ابتکار رئیس جمهور چین که در سال 2013 برای توسعه اقتصادی و زیر ساختی بین المللی ارائه شد.

موضوع اصلی این دور مجمع “ساخت و ساز باکیفیت کمربند و جاده، دستیابی مشترک به توسعه و شکوفایی مشترک” می باشد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که در این دور بیش از 140 کشور و بیش از 30 سازمان بین المللی شرکت دارند

مجمع “یک کمربند ، یک راه” چیست؟

مجمع “یک کمربند، یک جاده” یک ابتکار بین المللی جمهوری مردم چین برای بهبود و ایجاد دهلیزهای تجاری و حمل و نقل است. هدف اولیه این مجمع ایجاد زیرساخت ها و ایجاد روابط بین کشورهای اوراسیا است. این شامل چندین مسیر از جمله “منطقه اقتصادی جاده ابریشم” و “راه ابریشم”دریایی است.

در طول 10 سال گذشته، 1 تریلیون دالر امریکایی درچارچوب این ابتکار سرمایه گذاری شده است، بیش از 3 هزار پروژه همکاری مشترک تشکیل یافته است.

به گفته وزارت امور خارجه چین؛ شرکت های چینایی 420 هزار شغل در کشورهای واقع در امتداد کمربند و جاده ایجاد کرده اند. در مجموع ، بیش از 150 کشور و بیش از 30 سازمان بین المللی به نوعی در اجرای ابتکار عمل چین شرکت می کنند که چین با آن بیش از 200 توافقنامه همکاری امضا کرده است.

این پروژه باعث نزدیکی بیشتر قدرت های اقتصادی خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه قبلاً گفته است: روسیه و چین برنامه های مشترک توسعه زیرساخت ها از جمله ابتکار “یک کمربند یک جاده” را اجرا خواهند کرد.

یکی از زمینه های همکاری چین و روسیه مرتبط با ابتکار چین، ادغام طرح های توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و “کمربند اقتصادی جاده ابریشم” است. روسیه علاقه مند به استفاده از فرصت های اضافی برای تعمیق یکپارچگی اقتصادی اوراسیا است که “یک کمربند یک جاده” نشان دهنده آن است و همچنین در اجرای پروژه های مشترک بزرگ.

چین، در چارچوب اجرای ابتکار خود، فدراسیون روسیه را به عنوان یک شریک کلیدی می بیند که باید منافع آن در نظر گرفته شود. در همین راستا، در ماه مه 2015، مسکو و بیجنگ رویکردهای مربوطه طرفین را در بیانیه مشترک فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در مورد همکاری در پیوند ساخت “اتحادیه اقتصادی اوراسیا” و کمربند اقتصادی جاده ابریشم منعکس کردند.

اولین مجمع همکاری بین المللی “یک کمربند یک جاده ” در 14-15 مه 2017 در بیجنگ برگزار شد. در این مراسم رئیس جمهور و نخست وزیران 29 دولت از جمله رهبر روسیه ولادیمیر پوتین شرکت داشتند. در مجموع ، بیش از 1600 شرکت کننده که از 140 کشور و بیش از 80 سازمان بین المللی را نمایندگی می کردند که در آن انجمن شرکت کردند.

امارت اسلامی به سومین نشست یک کمربند و یک جاده در بیجنگ دعوت شده است، با توجه به سیاست اقتصاد محور چین و علاقه مندی به سرمایه گذاری در افغانستان، این رویداد را می توان یک فرصت اقتصادی برای افغانستان به حساب آورد. در صورت جلب توجه ها به ظرفیت های سرمایه گذاری و موقعیت ترانزیتی افغانستان پیامدهای مثبت برای افغانستان خواهد داشت.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت کشور که در این نشست شرکت دارد در جریان این نشست سرمایه‌گذاران بزرگی را به افغانستان دعوت خواهد کرد و همچنین یک بار دیگر با مقامات چینی در مورد انکشاف زیرساختی دهلیز واخان برای ارتباط مستقیم افغانستان با چین گفتگو خواهد کرد.

قبلاً یو ژیائوونگ نماینده ویژه چین برای افغانستان، ، در فرمت مسکو مشخصاً به نوسازی دهلیز واخان در بدخشان به عنوان بخشی از احیای جاده بزرگ ابریشم، اشاره کرد و همچنین بر آمادگی چین برای ادامه تعامل با امارت اسلامی درمسایل مختلف تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *