گزارش

تولیدکنندگان روغن کنجد در فاریاب: حتا یک نفر هم از آن استفاده نمی‌کند

شماری از تولیدکنندگان روغن کنجد و زغر در شهر میمنه، مرکز فاریاب، می‌گویند که این صنعت در این ولایت در حال ازبین‌رفتن است.

 

شماری از تولیدکنندگان روغن کنجد و زغر در شهر میمنه، مرکز فاریاب، می‌گویند که این صنعت در این ولایت در حال ازبین‌رفتن است.

آن‌ها، می‌افزایند که صنعت تولید روغن کنجد و زغر، یکی از شغل‌های دیرینه‌ی باشندگان فاریاب است که هیچ توجهی از سوی مسئولان، به آن صورت نگرفته است.

صوفی سمیع‌الله که از ۳۵ سال به این سو، در شهر میمنه کارخانه‌ی تولید روغن کنجد دارد، می‌گوید که این روغن از ویژ‌گی‌های خوب غذایی و بهداشتی برخوردار است؛ اما به گفته‌ی او، به دلیل خشک‌سالی‌های چند سال پسین، کاشت گیاه کنجد و زغر کاهش چشم‌گیر و بهای آن در بازار چند برابر افزایش داشته است.

سمیع‌الله، می‌افزاید: «درگذشته تنها در ناحیه‌ی اول ۴۰ تا ۵۰ کارخانه‌ و در سایر قریه‌ها ۴۰ تا ۵۰ دستگاه جهازرانی بود. فعلاً در تمام فاریاب هشت کارخانه‌ی جهازرانی مانده است که همین‌ها هم به بسیار مشکلات کار می‌کنند. از ۱۰۰ نفر یک نفر روغن کنجد استفاده می‌کند.»

تولیدکنندگان روغن کنجد و زغر در فاریاب، می‌افزایند که اکنون بهای یک کیلوگرام این روغن در بازار ۴۰۰ افغانی است و در صورت پشتیبانی حکومت از کشاورزان و جلوگیری از صادرات گیاه آن به بیرون، یک کیلوگرام روغن کنجد و زغر به ۱۵۰ افغانی کاهش می‌یابد.

با این حال، مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فاریاب، می‌گویند که خشک‌سالی‌های پی‌هم، مشکلات اقتصادی کشاورزان، کاهش کاشت گیاه و استفاده‌نشدن روغن کنجد و زغر از سوی شهروندان، از عامل‌های اصلی روبه‌روشدن این صنعت با رکود است.

نورالهدا متوکل، معاون ریاست زراعت فاریاب، به سلام‌وطندار می‌گوید: «تقریباً ۹۹ درصد در فاریاب امسال کنجد کاشت نشده؛ به خاطری که برف و باران نبود و یک درصد هم در جاهایی که دهقانان ما آب چاه داشته و زمین‌های شان را آبیاری کرده اند، از آن حاصل گرفته اند.»

تولیدکنندگان روغن کنجد و زغر در فاریاب، می‌گویند که پیش از این، تنها در شهر میمنه بیش از ۲۰۰ کارخانه‌ی تولید این روغن وجود داشت؛ اما اکنون، تنها هشت کارخانه‌ی آن فعالیت دارند که به همین دلیل روزانه ۱۰ کیلوگرام روغن کنجد و زغر تولید می‌کنند؛ در حالی که در گذشته ۴۰ کیلوگرام در روز تولید داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *