گزارش

در زلزله‌های اخیر آبدات تاریخی هرات آسیب دیده است

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، با ابراز نگرانی می‌گویند که بر اثر زلزله‌های اخیر، تمام آبدات تاریخی این ولایت آسیب دیده است.

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، با ابراز نگرانی می‌گویند که بر اثر زلزله‌های اخیر، تمام آبدات تاریخی این ولایت آسیب دیده است.

این هفته، در کم‌تر از چهار روز، دو زلزله با شدت 6.2 و 6.3 درجه ریشتر در ولایت هرات به وقوع پیوست که چندین پس لرزه، به همراه داشت.

احمد الله متقی؛ رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، به کلید می‌گوید که بر اثر این زلزله‌ها مسجد جامع بزرگ، بیشترین آسیب را دیده است.

به گفته او، این ریاست پس از بهبود وضعیت در ولایت هرات، ترمیم آبدات تاریخی آسیب‌دیده را آغاز خواهد کرد.

متقی افزود:” در مجموع به تمام آبدات تاریخی آسیب رسیده است، ما بسیار ناراحت هستیم، تنها فاجعه انسانی نبود بلکه به آبدات تاریخی هم آسیب رسیده است.”

در همین حال شماری فرهنگیان هرات، از مسئولان می‌خواهند که به مرمت آبدات تاریخی آسیب‌دیده در این ولایت، به گونه جدی توجه کنند.

محمد صدیق میر؛ یک تن از کارشناسان فرهنگی در ولایت هرات، آسیب دیدن آبدات تاریخی این ولایت را یک فاجعه بی‌سابقه می‌خواند:” فاجعه‌ که در یک هفته اخیر به ساحات و آبدات تاریخی خصوصا مسجد جامع هرات وارد شده است، در صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است، من به شهر کهنه هرات رفتم؛ جای نبود که سالم بوده باشد.”

با این حال، استادانی که در بخش ترمیم و ساخت کاشی‌های مسجد جامع هرات کار می‌کنند، می‌گویند که با کم‌بود پرسونل مواجه‌اند.

بشیر احمدی فقیری؛ یک تن از این استادان، می‌گوید که 80 درصد کاشی‌های نوع معرق مسجد جامع هرات، فروریخته است.

فقیری گفت:”با چهار نفری که در این بخش هستیم کار کاشی‌ها به زودی تمام نمی‌شود، باید برای ما شاگرد بگیرند که ما هرچه عاجل‌تر اقدام کنیم که از این بیشتر تخریب نشود.”

از سویی هم امید نیک نام؛ یک تن دیگر از استادان، از نهادها و موسسه‌های خارجی و داخلی، می‌خواهد که در زمینه ترمیم آبدات تاریخی هرات، همکاری کنند:” با تعداد استانی که در بخش کاشی‌های هفت‌رنگ و معرق کار می‌کنند، در ماه دو تا سه متر مربع تولید می‌کنیم؛ ولی از این بیشتر با همین پرسونل توانایی تولید نداریم.”

در حالی از آسیب دیدن تمام آبدات تاریخی هرات خبر داده می‌شود که در سال‌های اخیر، شمار گردشگرانی که برای دیدن آبدات تاریخی به این ولایت سفر می‌کنند، به گونه چشم‌گیری افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *