زندگینامه

زندگی پر بار یک مخترع و نویسنده

اسمش محمد کریم مشاهد وبه گفته خودش مخترع، نویسنده و محقق است. شاید در کشوری چون افغانستان این عناوین خیلی غریب و بی پناه باشد، اما همواره سیر تحول جهان را چنین آدم هایی رقم زده اند. محمد کریم می‌گوید که تا اکنون ده ها اثر تألیف کرده و عمر هفتاد ساله‌اش را صرف تحقیق و پژوهش نموده است.

اسفندیار

اسمش محمد کریم مشاهد وبه گفته خودش مخترع، نویسنده و محقق است. شاید در کشوری چون افغانستان این عناوین خیلی غریب و بی پناه باشد، اما همواره سیر تحول جهان را چنین آدم هایی رقم زده اند. محمد کریم می‌گوید که تا اکنون ده ها اثر تألیف کرده و عمر هفتاد ساله‌اش را صرف تحقیق و پژوهش نموده است. عمر هفتاد ساله این پژوهشگر افغان که در بطن حوادث سپری شده فراز و نشیب‌های های زیادی دارد اما در کنار آن پر از حوادث و اتفاق های امید بخش نیز است.

او می‌گوید همزهان با اینکه دانش آموز مکتب میخانیکی کابل بوده اساتید آلمانی برنامه های آموزشی تخنیکی را به گونه پیشرفته و موثر  روی دانش آموزان تطبیق کرده اند تا اینکه راه این سفر را برایش هموار کنند. بعد از آن دوسال از طرف سازمان هواشناسی جهانی دربخش اندازه گیری انرژی خورشید وتکنالوژی الکترونیکی درمکتب هوانوردی درسش را ادامه میدهد و به تقیب آن دوازده سال مصروف اندازه گیری انرژی خورشید دراستیشن‌های  هواشناسی سراسر کشور ایفای وظیفه کرده است. اختراعات و اکتشافات محمد کریم مشاهد پس از آن آغاز می‌شود و وی درسال 1359 موفق به ساخت اولین سماوار آفتابی که درچله زمستان آب را به نقطه غلیان می‌رساند، می‌شود. بعد از آن دستگاه مرکز گرمی خورشیدی وآب مقطر سازی خورشیدی را می سازد و درسال 1361 ازاثر فشارهای سیاسی همان زمان درقوای هوایی استخدام می‌گردد و به صفت افسر تا رتبه دگروالی کار کرده است. وی می‌گوید که درسال 1371 به هزینه اکادمی علوم دستگاهی را اختراع کرده که به گونه خودکار انرژی خورشید را دنبال  میکرده و در همین سال اولین کپسولی را می‌سازد که قادر به تولید 13 ملی امپیربرق  بوده است.  ساخت داش آفتابی به منظور پخت و پز و همچنان ساخت ابزاری  افتابی که در48 ساعت انگور رابه کشمش مبدل می‌سازد از دیگر دست آوردهای آن زمان این مخترع بوده است.

شعله ورشدن جنگ های داخلی و تبادل خمپاره ها آنچنان که زندگی را به کام سایر افغانهای ساکن در افغانستان تلخ کرد، فضا را برای محمد کریم نیز تنگ کرد و درسال 1375 راه مهاجرت را در پیش گرفت و راهی پاکستان و سپس به کشور ایران مهاجرشد. مشاهد درسال 1383 دوباره به کابل بر می‌گردد واز طرف دولت تعدیل رتبه نظامی به ملکی میگردد و تا سال 1394 به حیث استاد در انستیتوت هوانوردی ملکی مصروف تدریس دررشته الکترونیک و رادارها می‌شود. او پس از به پایان رساندیدن موفقانه ماموریت بازنشسته میشود و از سال 1395 الی 1401 مصروف تحقیقات درمورد عناصر زمین از نگاه علم بیولوژی توسط میکرسکوپ می‌گردد و کتابی را بنام (علم بیولوژی را از قرآن بی آموزید) را نیز چاپ کرده است.

آقای مشاهد دامنه تحقیقات خود را گسترش داده و کپسولی را که نخستین بار درسال 1371 ساخته بود دوباره به بررسی میگیرد و  موفق میگردد تا توسط سلیکان و المونیم وسیستم ترموکاپل کپسولی را می سازد که درمساحت 70 CM2  درمدت 8 ساعت مقابل شعاع خورشید و 16 ساعت داخل اطاق 25 کیلووات برق تولید کند و تنها درین مدت 60 گرام آب به مصرف میرسد. به عبارت دیگر در 220ولت برق شهری 23ملی امپیر برق وجود دارد در حالیکه در یک ولت این کپسول از 10 الی 150 ملی امپیر برق وجود دارد.

وی گفت: باتکنالوژی امروزی میتوانیم تولیدبرق کپسول آذری را بابرق 220 ولت و5 امپیر شهری عیاربسازیم که درین مورد تحقیقات را نیز انجام دادم ومواد خام این کپسول هیچ خرابی ندارد تنها پلیت المونیمی که قیمت آن یک افغانی می باشد بعد از یک ماه باید تبدیل گردد.

وی افزود: آرزو دارم وسیله‌ای بسازم که انرژی مجانی بدست آید تافقر همیش از جهان نابود شود وهرفرد و هرکشور خودش، انرژی مورد نیاز خود را تولید کند تا از اسارت کشور های وارد کننده آزاد شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن