گزارش

نگرانی باشند‌گان هرات از تداوم پس‌لرزه‌ها در این ولایت

با گذشت یک هفته از آخرین زلزله‌ی قدرتمند 6.3 درجه ریشتر در ولایت هرات، پس لرزه‌های آن تاکنون ادامه داشته و باشند‌گان این ولایت را نگران ساخته است.

با گذشت یک هفته از آخرین زلزله‌ی قدرتمند 6.3 درجه ریشتر در ولایت هرات، پس لرزه‌های آن تاکنون ادامه داشته و باشند‌گان این ولایت را نگران ساخته است.

آنان می‌گویند؛ آوار‌گی از یک سو و ترس از وقوع زلزله از سوی دیگر، این روزها زندگی  را به کام آنان تلخ  ساخته است.

سارا یکی از باشنده‌گان هرات، می‌گوید که زندگی  در روی سرک او و فامیل‌اش را خسته ساخته است، اما به خاطر وقوع پس لرزه‌ها نمی‌تواند به خانه خود باز گردد.

“اصلا شما نمی توانید فکر کنید که ما چقدر از این وضعیت خسته شده ایم، نه به اینجا می‌توانیم طاقت بیاوریم و نه در خانه امنیت داریم، در این خیمه‌ها روز از گرمی طاقت نمی‌شود و شب هم از خنکی”

فیض احمد یکی دیگر باشنده گان هرات می‌گوید؛ زلزله‌های پی در پی در هرات او را سرگردان و آواره ساخته است.

ما پانزده روز است که زندگی  خود در داخل یک پارکینگ می‌گذرانیم دیروز به خانه خود رفتیم که دوباره زلزله شد، مجبور شدیم به اینجا بیاییم، ما نمی دانیم گپ چه کسی را قبول کنیم، دولت هم  در این مورد هیچ چیزی نمی‌ گوید.

در همین حال، کارشناسان زمین شناسی تاکید دارندکه وقوع پس لرزه‌ها پس از زلزله‌های نیرومند امری طبیعی بوده و ممکن است هفته‌ها دوام داشته باشد.

باسط رحمانی یکی از زمین‌شناسان، می‌گوید؛ وقوع زلزله تا کنون در هیچ جای دنیا قابل پیش‌بینی نیست و مردم نباید به شایعات توجه کنند.

” زلزله‌هایی که در هرات اتفاق افتاده خوشبختانه از 6.3 درجه بالاتر نبوده و وجود پس لرزه‌ها نیز از لحاظ زمین شناساسی به این معنا است که ما به افت انرژی زمین و تعادل دینامیکی نزدیک می‌شویم”

هرات در دو هفته گذشته، شاهد سه زلزله نیرومند با قدرت 6.3 درجه ریشتر و ده‌ها پس لرزه بود که در آن، یک هزار 400 تن جان باخته و در حدود 2 هزارتن دیگر زخمی شده اند.

اکنون با گذشت دو هفته از وقوع اولین زلزله در هرات، تداوم پس‌لرزه‌ها در این ولایت هزاران خانواده را آواره‌ی خیابان‌ها وپارک ها ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *