فرهنگی

نقش کتابخانه ها در اعتلاء جامعه

کتابخانه برای رفع نیازهای خاص در جوامع بشری به وجود آمده که از ارزش‌های ویژه‌ای برخوردار است هدف و آرمان اصلی ایجاد کتابخانه در جامعه رشد و اعتلا می‌باشد.

استوار

کتابخانه برای رفع نیازهای خاص در جوامع بشری به وجود آمده که از ارزش‌های ویژه‌ای برخوردار است هدف و آرمان اصلی ایجاد کتابخانه در جامعه رشد و اعتلا می‌باشد.

بیگمان کتابخانه ها در جوامع به غرض خدمت به مردم و جامعه فعالیت می‌نمایند که کار کردهایش آن را به عنوان نهاد اجتماعی از طریق فراهم کردن امکان دسترسی به دانش مضبوط در کتابخانه‌ها وسایر امکانات است که برای پژوهشگران و شایقین تسهیل کننده فرایند آموزش را برعهده دارد از نظر و دیدگاه دانشمندان کتابخانه در واقع تکمیل و یا مکمل کننده نظام آموزشی در هر کشور محسوب می‌شود.

غنامندی کتابخانه در بخش های مختلف علوم نکته دیگریست که در تسریع و تسهیل فرایندهای پژوهشی تحقیقی رفاه و رفع نیازمندی افراد را به ارمغان می‌آورد و غنامندی اجتماعی و دانشی را در جامعه متمرکز می‌نماید.

کتابخانه در رشد و تقویت علوم در یک جامعه نسبت به نهادهای تربیتی و تعلیمی نقش اساسی تر و گسترده دارد جادارد به نکته‌ای اشاره گردد که چگونه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در تار و پود مردم نهادینه سازیم در پیوند به این فرهنگ، اقشار جامعه چه رسالت هایی دارند، راه اندازی نمایشگاه‌ها از سوی کتابخانه و آگاهی دهی از سوی نهاد های مسئول و افراد خبره در جوامع وسایل ارتباطی جمعی؛ چون: رسانه ها، تشویق و ترغیب افرادی که در تولید کتاب نقش دارند، مسابقات کتابخوانی و ایجاد باشگاه‌های کتاب، توسعه ارزش دانایی در سطح جامعه، توسعه عادت مطالعه در کانون خانواده، کمک اقتصادی برای تولید و چاپ کتاب برای افراد جامعه با درنظرداشت صرفه جویی اقتصادی و… مواردی اند که در پر رنگ سازی فرهنگ مطالعه مؤثر واقع می‌گردد.

یکی از نکات مهم دیگر که می‌تواند در سوق و سو دهی مردم نقش بسزا دارد موقعیت کتابخانه می باشد موقعیت کتابخانه معمولاً در نقاطی درنظرگفته شود که به مدارس، مکاتب موسسات تحصیلات عالی و منازل رهایشی نزدیک باشد زیرا عدم وسایط نقلیه و بعید بودن فاصله از نیازمندان باعث ضیاع وقت می‌گردد.

به منظور رفع این معضل بهتر است در کنار اینکه کتابخانه‌های مرکزی در مراکز شهر فعالیت دارند در نواحی نیز کتابخانه‌های حوزوی ایجاد گردد، مضاف برکتابخانه‌های شخصی و کتاب فروشی‌ها.

قابل تذکر است مورد دیگری که مؤثریت، مثمریت و نقش جایگاه کتابخانه ها را چشمگیر می‌سازد اخلاق، ظرفیت و توانایی فکری شخص کتابدار است کتابدار با بینش و مسلکی می‌تواند در رفع نیازمندی نیاز مندان و مراجعین خویش به هرنحوممکن سعی نمایند در صورتی که کتابدار از سطح آگاهی و دانش بلند برخور دار باشد.

بناءً افراد با دانش و مسلکی که در فن کتابداری تجربه خوب داشته باشند گماشته شود تا بتواند مواد مورد ضرورت مراجعان کتابخانه را از یک نسخه نه از نسخه دیگر برآورده سازد.

افراد خبره، اشخاص متمول و نهادهای عام المنفعه همه و همه در رشد و تقویت کتابخانه‌ها مسئولیت ایمانی و وجدانی دارند تا باشد جامعه ما از تنگدستی و فقر معنوی نجات یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن