صحت

ریه و سیستم تنفسی

این عفونت باکتریایی از طریق قطرات هوا موجود در سرفه و عطسه بیماران در محیط پخش میشود. بیماری «سل» (Tuberculosis) بیماری خطرناکی است که میتواند منجر به اسکارها یا زخم‌های ریوی شود.

داکترسخی

قسمت پنجم و پایان

سل

این عفونت باکتریایی از طریق قطرات هوا موجود در سرفه و عطسه بیماران در محیط پخش میشود. بیماری «سل» (Tuberculosis) بیماری خطرناکی است که میتواند منجر به اسکارها یا زخم‌های ریوی شود. این عفونت همچنین ممکن است بدون ایجاد علایم در ریه‌ها باقی بماند یا در قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کند.

سرطان ریه

سرطان ریه شامل رشد و تکثیر کنترول نشده سلول‌های ریوی است. این نوع از سرطان اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض دود حاصل از دخانیات، هوای آلوده به مواد شیمیایی و فلزات سنگین اتفاق میافتد. افرادی که به مدت طولانی سیگار میکشند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. اگر سرطان ریه درمان نشود، ممکن است از طریق متاستاز به سایر بافت‌های بدن گسترش یابد.

علل اختلالات و بیماری‌های ریوی

اختلالات سیستم تنفسی می‌توانند تنفس را دشوار کنند. بیماری‌های ریویی یکی از شایعترین دلایل مراجعه به پزشکان در بسیاری از کشورها محسوب می‌شوند. دلایل ابتلا به این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

باکتری‌ها

ویروس‌ها

قارچ‌ها

هوای آلوده

تنفس مواد شیمیایی

فضای بدون تهویه

دود سیگار، تنباکو

ایجاد آلرژی از طریق آلرژن‌هایی مانند:

گرده‌های گیاهان

گرد و خاک

آلرژنهای غذایی (لبنیات، آجیل، غذاهای دریایی و غیره)

پوست حیوان خانگی

علائم بیماری‌های تنفسی

اگر علائم شدید ریه را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. طبق اعلام انجمن ریه امریکا، علائم هشدار دهنده بیماری ریه شامل موارد زیر است:

سرفه مزمن که یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

تنگی نفس بعد از کمی فعالیت یا بدون هیچگونه فشار

خس خس یا تنفس پر سر و صدا

مخاط مزمن یا خلط در ریه‌ها که یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

درد مزمن قفسه سینه که یک ماه یا بیشتر به طول بیانجامد.

سرفه‌های خونی

تست عملکرد ریه

اگر اختلال تنفسی دارید، ممکن است به آزمایش‌هایی نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که ریه‌های شما به خوبی کار می‌کند. این تست‌ها به تشخیص بیماری‌های مزمن ریوی نیز کمک می‌کنند. برخی از این تست‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم به صورت روتین انجام می‌شود. آزمایشها و بررسی‌های عملکرد معمول ریه شامل موارد زیر است:

آزمایش گاز خون شریانی: این آزمایش میزان اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند. در این تست با گرفتن خون از بیمار میزان اکسیجن و دی اکسید کاربن موجود در آن اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایش خون: آزمایش خون در بیماران ریوی، عفونت باکتریایی یا ویروسی را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین شمارش گلبول‌های سفید نیز در این تست انجام میگیرد که تعداد بالای این گلبول‌ها به معنای ابتلا به عفونت است.

تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: این تست به پزشک کمک میکند تا وضعیت ریه‌ها را مشاهده کند. اشعه ایکس مناطقی از ریه را که دچار عفونت یا التهاب شده‌اند را نشان می‌دهد.

آزمایش نیتریک اکسید بازدم: اکسید نیتریک به بازگشت به حالت استراحت در عروق خونی و مجاری هوایی کمک می‌کند. این کار باعث افزایش جریان خون به ریه می‌شود و سطح اکسیجن خون را بهبود می‌بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *