فرهنگی

رکود بازار هنر میناتوری در هرات

شماری از هنرمندان بخش میناتوری در هرات از عدم توجه مسئولان به این هنر شکایت داشته و می‌گویند که این هنر و کسانی که در این بخش فعالیت دارند کم کم به فراموشی سپرده می‌شوند.

شماری از هنرمندان بخش میناتوری در هرات از عدم توجه مسئولان به این هنر شکایت داشته و می‌گویند که این هنر و کسانی که در این بخش فعالیت دارند کم کم به فراموشی سپرده می‌شوند. در همین حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که برای حمایت از هنر میناتوری و هنرمندان آن، تلاش‌های همه جانبه انجام می‌دهند. میناتوری‌کاران در هرات از عدم توجه مسئولان به وضعیت این هنر ابراز نگرانی کرده و می‌گویندکه بازار این هنر با سابقه چندصد ساله‌اش در هرات، اکنون با رکود مواجه است.

ناهید ایوبی، یکی از میناتورکاران هرات می‌گوید با وجودی‌که میناتوری سابقه طولانی در تاریخ هرات دارد، اما  در این اواخر از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شده است.

“هنر میناتوری یکی از هنرهای اصیل هرات گفته می‌‍شود، اما متأسفانه در شرایط فعلی به دلیلی که هیچ حمایت کننده‌ای وجود ندارد، بازار این هنرکم کم درحال رکود است.”

درعین حال محمد اختر حیدری‌‌، یکی از استادان هنر میناتوری می‌گویدکه بیشتر میناتورکاران هراتی به دلیل نبود توجه به این هنر، انگیزۀ شان را از دست داده‌اند.

“متأسفانه فعلاً هیچ توجهی به هنر میناتوری وجود ندارد. بیشتر استادانی که مصروف این هنر بودند، به‌دلیل فقر اقتصادی مهاجر شدند و آن‌هایی که باقی ماندند هم انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند. چون مسئولان به این هنر توجه ندارند.”

ثامر ارباب زاده، از دیگر استادان هنر میناتوری می‌گوید که اگر دولت با هنرمندان همکار باشد، این هنر دوباره رونق خود را باز خواهد یافت.

“اگر امارت اسلامی در زمینه رساندن آثار میناتوری به بازارهای جهانی با کارگاه‌های صنایع دستی همکاری کند، خیلی عالی می‌شود و من فکر می‌کنم که این هنر علاقمندان بیشتری پیدا خواهد کرد. اینگونه ما می‌توانیم هنر میناتوری هرات را به جهانیان معرفی کنیم.”

با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که تلاش‌های همه‌جانبه برای حمایت از هنر میناتوری و هنرمندان آن جریان دارد.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر این ریاست می‌گوید که ریاست اطلاعات و فرهنگ  هرات هموراه و به شیوه‌های متفاوتی حامی هنرمندان بوده و است.

“اخیراً در حمایت از هنرمندان، جشنواره‌ای در مرکز کشور راه‌اندازی شد و آثار هنرمندان، تذهیب‌کاران و میناتوران در آن به نمایش گذاشه شد. آثار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و امید است که به حمایت از هنرمندان ما توجه جدی صورت بگیرد.”

هنر میناتوری که میراث کهن فرهنگی هرات است، کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ایران و ترکیه در سال‌های اخیر تلاش کردند تا بدون ذکر نام افغانستان این هنر را به عنوان میراث فرهنگی مشترک شان در سازمان فرهنگی یونسکو ثبت کنند، اما پس از اعتراض افغانستان از این اقدام، سازمان یونسکو تایید کرد که نام افغانستان، تاجکستان و هند نیز در این مجموعه شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن