صحت

نشانه‌های بروز مشکل کیسه صفرا

از اختلالات سیستم صفراوی که سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند، می‌توان سنگ مجرای اصلی صفرا، سنگ صفرا، التهاب کیسه صفرا و برخی بیماری‌های دیگر را نام برد که در ادامه به شرح چند مورد از این موارد می‌پردازیم.

 

از اختلالات سیستم صفراوی که سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند، می‌توان سنگ مجرای اصلی صفرا، سنگ صفرا، التهاب کیسه صفرا و برخی بیماری‌های دیگر را نام برد که در ادامه به شرح چند مورد از این موارد می‌پردازیم.

سنگ کیسه صفرا

رسوبات صفرا که سخت شده باشند را سنگ صفرا می‌نامند. این سنگ‌ها می‌توانند در کیسه صفرا ایجاد شوند. صفرا مایع گوارشی می‌باشد که به وسیله کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌گردد.

این سنگ‌ها می‌توانند بسیار کوچک به اندازه یک دانه شن باشند و یا بسیار بزرگ به اندازه توپ گلف تغییر کنند. برخی از افراد تنها دچار یک عدد از سنگ‌های صفرا

می‌شوند.

در حالی که افراد دیگر می ‌توانند تعداد بسیاری از این سنگ ها را در خود داشته باشند.

افرادی که بر اثر سنگ صفرا علایم بیماری را تجربه می‌کنند به طور معمول برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا به جراحی نیاز دارند. سنگ‌ هایی که سبب ایجاد علایم نمی شوند معمولاً نیازمند درمان خاص نیستند.

حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به سنگ صفرا علائم خاصی ندارند و در برخی موارد مشاهده شده است که فرد بیش از ۱۰ سال با سنگ صفرای موجود در کیسه صفرا خود زندگی کرده و هیچ علایم خاصی را نداشته است. علائم کیسه سفرا در زنان با علایم کیسه صفرا در مردان تفاوتی ندارد.

علایم سنگ صفرا یا کوله لیتیاز

اگر برای شما هنوز هم سوال است که علایم کیسه صفرا چیست؟ همان گونه که ذکر شد ممکن است سنگ کیسه صفرا هیچ علایمی را در فرد نشان ندهد. اما اگر سنگ صفرا وارد مجاری صفراوی شود و سبب ایجاد انسداد گردد، علایم و نشانه‌ هایی ایجاد خواهد داشت که می ‌توان از این علایم در ذیل یاد کرد :

دردهای ناگهانی و تجدید شونده در بخش راست و بخش فوقانی شکم

درد ناگهانی و تجدید شونده در مرکز شکمی و تقریباً در زیر استخوان سینه

همچنین درد در شانه سمت راست

و حالت تهوع و استفراغ.

این دردها ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کنند. در صورت بروز هر گونه از این علایم فرد باید به داکتر متخصص داخلی مراجعه کند. در صورت بروز علایم و نشانه‌های جدید از وجود سنگ صفرا در بدن، فرد باید به سرعت به داکتر مراجعه کند. از این موارد می‌توان به دردهای شکمی بسیار شدید که به هیچ عنوان اجازه حرکت و یا نشستن و یا یک وضعیت راحت به فرد را نمی‌دهند، زرد شدن شدید پوست و سفید شدن چشم‌ها و همچنین تب بالایی که به همراه لرزه رخ دهد اشاره کرد که از نشانه‌های بروز جدی سنگ صفرا

می‌باشند.

دلایل پدید آمدن سنگ کیسه صفرا

دلیل تشکیل سنگ صفرا به طور دقیق مشخص نشده است اما با توجه به تحقیقات تصوراتی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از این تحقیقات می‌پردازیم.

اولین مورد این است که صفرا حاوی مقادیر زیادی از کلسترول می‌باشد. همچنین کیسه صفرا مقادیر کافی از مواد شیمیایی را برای حل کردن کلسترول موجود در کیسه نیز ترشح می‌کند. اما در برخی موارد کلسترول بیشتری نسبت به مواد شیمیایی که سبب حل آن می‌شوند در صفرا وجود خواهد داشت. بنابراین کلسترول‌های اضافی در کیسه صفرا تجمع کرده و تشکیل کریستال و سپس تشکیل سنگ صفرا را می‌دهند.

علاوه بر این صفرا مقادیر زیادی بیلی روبین نیز دارد. بیلی‌روبین ماده شیمیایی می‌باشد و در زمانی تولید می‌گردد که سلول‌های سرخ خون تجزیه می‌شوند.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *