صحت

نشانه‌های بروز مشکل کیسه صفرا

کیسه صفرا کیسه صفرا عضوی از بدن می‌باشد که در سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار گرفته است. عمل اصلی این اندام غلیظ کردن و ترشح و ذخیره سازی مایع صفراوی تولید شده توسط کبد می‌‌باشد‌. کیسه صفرا در پاسخ به استفاده مواد غذایی، هنگامی که فرد از غذاهای پرچرب استفاده کرده باشد از طریق مجاری صفراوی مقداری از صفرای تولید شده را به داخل روده کوچک یا همان دوازدهه می‌فرستد. نقش مهم این کیسه در هضم و جذب چربی‌های غذایی می‌باشد.

داکتر صهیب
قسمت نخست
کیسه صفرا
کیسه صفرا عضوی از بدن می‌باشد که در سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار گرفته است. عمل اصلی این اندام غلیظ کردن و ترشح و ذخیره سازی مایع صفراوی تولید شده توسط کبد می‌‌باشد‌.
کیسه صفرا در پاسخ به استفاده مواد غذایی، هنگامی که فرد از غذاهای پرچرب استفاده کرده باشد از طریق مجاری صفراوی مقداری از صفرای تولید شده را به داخل روده کوچک یا همان دوازدهه می‌فرستد. نقش مهم این کیسه در هضم و جذب چربی‌های غذایی می‌باشد.
رسوبات صفرا که سخت شده باشند را سنگ صفرا می‌نامند. این سنگ‌ها می‌توانند در کیسه صفرا ایجاد شوند. صفرا مایع گوارشی می‌باشد که به وسیله کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌گردد.
سنگ‌های صفراوی که در کیسه صفرا ایجاد می شوند انواع مختلفی دارند. از انواع سنگ کیسه صفرا می‌توان به سنگ صفراوی کلسترولی اشاره کرد که به طور معمول از کلسترول‌های حل نشده تشکیل شده‌اند.
کیسه صفرا (Gallbladder) چیست؟
درباره اینکه کیسه صفرا چیست؟ کیسه صفرا کجاست؟ باید بدانید کیسه صفرا عضوی از بدن می‌باشد که در سطح زیرین لوب چهارم کبد قرار گرفته است. عمل اصلی این اندام غلیظ کردن و ترشح و ذخیره سازی مایع صفراوی تولید شده توسط کبد می‌باشد‌. ترکیبات اصلی مایع صفرا از:
کلسترول
بیلی‌روبین
و نمک‌های صفراوی تشکیل شده است .
در اثر اختلال در عملکرد این اندام ممکن است سنگ صفرا تشکیل شود.
هنگامی که گلبول‌های سرخ نابود می‌شوند، از هموگلوبین موجود در آن‌ها بیلی‌روبین به دست می‌آید. سپس بیلی ‌روبین بعد از انتقال به کبد به وسیله صفرا دفع می‌گردد. نمک‌های صفراوی نیز به وسیله سلول‌‌های کبدی و از کلسترول ساخته می‌شوند. این مواد برای هضم و جذب چربی‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی و برخی از مواد معدنی ضروری و مفید می‌باشند.
مایع موجود در این کیسه که همان صفرا نام دارد، در ابتدا وارد مجرای صفراوی شده و سپس از طریق این مجراها به کیسه صفرا می‌رسد. در طی عمل هضم در معده با رسیدن غذا به قسمت دوازدهه که همان بخش فوقانی روده باریک می‌باشد که صفرا تشکیل شده و صفرا وارد دوازدهه می‌گردد.
عملکرد کیسه صفرا
این عضو بدن در پاسخ به استفاده مواد غذایی، هنگامی که فرد از غذاهای پرچرب استفاده کرده باشد از طریق مجاری صفراوی مقداری از صفرای تولید شده را به داخل روده کوچک یا همان دوازدهه می‌‌فرستد. نقش مهم کیسه صفرا در هضم و جذب چربی‌های غذایی می‌باشد.
اختلالات موجود در کیسه صفرا
به طور معمول کیسه صفرا اندام کوچکی است که بیماری‌های خاص و ناراحتی‌های بزرگ را در فرد ایجاد نمی‌کند. اما اگر مشکل خاصی در هنگام آزادسازی مایع صفراوی رخ دهد و مجاری صفراوی را مسدود کند، می ‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود. از برخی از مشکلاتی که در این کیسه به وجود می‌آید، می‌توان از سنگ صفرا نام برد که در برخی مواقع آنقدر بزرگ هستند که مجاری را مسدود می‌کنند. اما سنگ صفرا معمولاً بدون علائم ظاهر می ‌شود.
ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *