اجتماعی

ابتکار یک پوهنتون خصوصی در کندهار برای ترویج فرهنگ مطالعه

پوهنتون خصوصی میرویس نیکه درکندهار، کتابخانه های کوچکی را در مکان های مختلف عمومی، شفاخانه ها، بانک ها، بازارها، ایستگاه ها و دیگر مناطق شهر کندهار، به منظور ترویج فرهنگ مطالعه ایجاد کرده است تا مردم از مطالعه بهره مند شوند.

 

معاذ

پوهنتون خصوصی میرویس نیکه درکندهار، کتابخانه های کوچکی را در مکان های مختلف عمومی، شفاخانه ها، بانک ها، بازارها، ایستگاه ها و دیگر مناطق شهر کندهار، به منظور ترویج فرهنگ مطالعه ایجاد کرده است تا مردم از مطالعه بهره مند شوند.

صدیق الله افغان، رئیس کتابخانه عمومی میرویس نیکه می گوید که این کار را به منظور تشویق مردم  وترویج فرهنگ مطالعه آغاز کرده است.

وی می گویدکه این کتابخانه های کوچک را در 10 مکان ایجاد کرده است و این روند ادامه دارد، شمار آنها را به 230 مکان که شامل پارک‌ها، هوتل‌ها، ایستگاه‌ها، سوپرمارکیت‌ها و سایر مکان های عمومی است، افزایش خواهد داد تا مردم از آنها بهره مند شوند.

“ما این ابتکار را کرده ایم تا مردم با فرهنگ مطالعه آشنا شوند و بتوانند در وقت انتظار در اماکن عمومی مطالعه کنند.”

او می گوید که اگر این کار در کندهار سودمند واقع گردد، در دیگر ولایت‌ها نیز چنین کتابخانه ها را در مکان های عمومی ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر این، عبدالقادر، مسئول روابط عمومی مؤسسه تحصیلات عالی میرویس نیکه نیز این کتابخانه ها را برای شهروندان مفید می داند و می گوید که این کتاب ها شامل کتاب های صحی، تاریخی، ادبی و فرهنگی است که مردم می توانند بر اساس علاقه خود انتخاب و مطالعه کنند.

“کتاب های ادبی، تاریخی و فرهنگی را در شفاخانه ها، انتظارگاه ها وسایر اماکن عمومی قرار داده ایم، در حال حاضر زنان و مردان، بیش از هر زمان دیگری به مطالعه و آموزش نیاز دارند واین تلاشی است که ما انجام می دهیم.”

جوانان نیز این کار را مفید می دانند و می گویند که با این کار، مردم با فرهنگ مطالعه بیشتر آشنا می شوند و از این کتاب ها بهره مند می شوند.

جاوید احمد، از باشندگان کندهار، می گوید، هرکسی که به دکان، شفاخانه یا هر جای دیگر می رود، باید در وقت انتظار مطالعه کند.

“در بیشتر اوقات، افراد زیادی از فروشگاه ها و مکان های عمومی بازدید می کنند، آنها می توانند در وقت انتظار مطالعه کنند واین کار سبب افزایش معلومات آنها می گردد.”

محمد قاهر یکی از داکتران شفاخانه نیز می گوید که در کنار بیماران، افراد دیگر نیز به عنوان پایواز به شفاخانه مراجعه می کنند، آنها می توانند با استفاده از فرصت این کتاب ها را مطالعه نمایند ومعلومات خود را افزایش دهند.

“درشفاخانه ها بیماران زیادی مراجعه می‌کنند، آنها در وقت انتظار می توانند مطالعه کنند، این کار سبب افزایش معلومات آنها می گردد.”

مسئولان کتابخانه عمومی میرویس نیکه در کندهار می گویند که هر از گاهی از این کتابخانه ها بازدید می کنند تا در صورت نیاز، درآنها کتاب اضافه نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن