اسلامی

جایگاه زن در اسلام

خداوند متعال خلقت زن را در این آیه ، کریمه بیان نموده است.

پوهیالی ستاره سیرت حیات

خداوند متعال خلقت زن را در این آیه ، کریمه بیان نموده است.

(يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ).   ترجمه: «ای مردمان ما شما را از مرد و زنی آفریده ایم و شما را گروه، گروه، قبیله، قبیله نموده ایم تا همدیگر را بشناسید بی گمان، گرامی ترین شما نزد خدا متقی ترین شما است».  – سوره الحجرات آیه 13.

خداوند»ج» در این آیه پیوند نسبی میان زن ومرد را بیان داشته و هر دوجنس را به لفظ ناس که شامل همه انسانها است آورده از یک پدر و مادر خلق کرده است. اما هیچ یکی آنها را بر دیگری برتری نداده بلکه برتری شانرا فقط در تقوا و پرهیزگاری دانسته است، کرامت و فضیلت شان در صورتی معلوم میگردد که مطیع احکام و اوامر الهی بوده در انجام اعمال صالحه و خیر پیش قدم باشند، کرامت، شرافت، عمل نیک فقط و فقط معیار تقوا و ترس از ذات الهی است.

همچنان در آیه دیگری میفرماید: (وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ).   – سوره توبه آیه 71.

ترجمه:» مردان و زنان مومن برخی دوستان و یاوران برخی دیگر اند همدیگر را کار نیک میخوانند و از کار بد بازمیدارند و نماز را می خوانند، زکات را می پردازند از خداوند»ج» و پیغمبرش فرمان برداری میکنند پس آنان کسانی اند که خداوند به زودی ایشان را مشمول رحمت خود میگرداند، زیرا که خداوند»ج» توانای حکیم است».

خداوند متعال در این آیه مبارکه صفات خاص مسلمانان را بیان کرده است و بدون داشتن این صفات، شخص از جمله مسلمانان شمرده نمیشود زیرا از جمله صفات مسلمان بودن این است که باید در بین شان محبت، الفت، شفقت و اخوت وجود داشته باشد.

بصورت خاص خداوند حکیم صفات آن عده زنانی را که بخاطر بیعت اسلام با رسول الله»ص» آمده بودند در ضمن آیه، مبارکه چنین بیان فرموده است.

(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ).

ترجمه: ای پیامبر»ص» هنگامیکه زنان مومن پیش تو بیایند و بخواهند که به تو بیعت کنند و پیمان ببندند باید که چیزی را شریک خدا نسازند، دزدی نکنند، مرتکب زناء نشوند، نسبت ندهند که زاده شان نیست و در کار نیک از تو نافرمانی نکنند با ایشان بیعت کن، پیمان ببند وبرای شان از خدا آمرزش بخواه، مسلماً خداوند بخشنده و مهربان است».  -(سوره الممتحنه: آیه 12).

همچنان خداوند»ج» در مورد معاشرت با زنان چنین فرموده است.

(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً).

ترجمه: ای مسلمانان، شما مجاز نیستید زنان (شوهرمرده) را به‌اجبار (و طبق سنت جاهلی، همانند اموال شوهرانشان) تصاحب کنید، و با این هدف که بخشی از مهریه‌ای را که به آنان داده‌اید، (از دستشان بیرون) آورید. بر آنان سخت نگیرید؛ مگر در صورت انجام دادن کار بسیار زشتی که (زشتی‌اش) آشکار است( که در آن صورت می‌توانید پس از اِعمال سخت‌گیری‌های مجاز، از آنان جدا شوید)، و (در هر حال،) با زنانتان شایسته و پسندیده رفتار کنید. پس اگر (هم) از آنان خوش تان نمی‌آید (در جدایی شتاب نکنید؛ زیرا) چه ‌بسا شما از چیزی بدتان بیاید و خداوند در آن خیر و خوبی فراوانی قرار می‌دهد.   – سوره النساء آیه 19.

همچنان رسول خدا»ص» فرمود اند:

هیچ مردی نباید با همسرش دشمنی کند و او را آزار دهد اگر یکی از عادات او را نپسندد، ممکن است از عادت دیگر او راضی باشد.    – اخرجه احمد و مسلم، فقه خانواده در جهان معاصر صفحه 139.

همچنان رسول اکرم»ص» در مورد حسن رفتار با زنان تاکید نموده فرموده اند:

«مومنانی ایمان شان کاملتر است که اخلاق شان بهتر باشد و بهترین شما کسانی هستند که با همسران  خود رفتار نیکو داشته باشند».   – اخرجه احمد و مسلم، فقه خانواده در جهان معاصر صفحه 140.

ونیز فرموده اند:» بهترین شما کسانی هستند که با زن و فرزندان خود بهترین رفتار را داشته باشند و من برای خانواده ام از شما بهترم».   – اخرجه احمد و مسلم، فقه خانواده در جهان معاصر صفحه 141.

معاشرت و رفتار خوب و نیک آنست که مرد باید از بهترین الفاظ و کلمات استفاده کرده و کوشش کند تا همسر، شریک زندگی و دوست همیشگی خود را خوش نگهدارد، در کرامت، شخصیت و منزلت وی لطمه وارد نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن